/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
privatlån
Fra : miss_viking2000
Vist : 835 gange
100 point
Dato : 29-03-12 15:17

vil høre om man ikke kan få gratis hjælp til en sag ang privatlån. Det handler om to ex venner, hvor den ene har foræret den anden penge, som hun har sat ind på nu ex vennnens konto. men efter de er blevet uvenner, påstår ex vennen som har sat pengene ind på den andens konto, at det er et lån, der er ikke lavet papir på pengene, det er kun mund til mund aftale. Den person som har fået pengene er på kontanthjælp, og mit spørgsmål er så, er det ikke muligt at få gratis advokathjælp, eller fri proces, eller hvad det hedder ? For har da før hørt om at folk kan få gratis hjælp, men da hende som fik pengene kontaktede en advokat(hun har haft kontaktede flere forskellige advokater), fik hun besked på, at hun skulle betale 5000 kr i a´conto omkostninger, hvor hun skal betale 1500 kr pr mdr. Hun har ikke mødt advokaten, kun skrevet med ham pr mail. Er der nogen der kan hjælpe mig med dette ????

Kommentar
Fra : webm

Dato : 29-03-12 15:35

Du kan jo til en start prøve dette link:

http://www.vinaa.dk/advokat/06-retshjaelp/ngr.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-03-12 16:13

Der er flere muligheder her, da jeg kan se at der er ferielukket hos Vinaa (webm's link)

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/1012102725.htm

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-03-12 16:17

Hvad vil du have hjælp til?

vic200

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-03-12 16:18

Hvorfor annullerer du dine spørgsmål????????

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   20
- Annullerede   25
- Slettede   0
Ialt   46

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-12 16:54

En sag på det grundlag vil aldrig komme på tale, jeg tvivler meget på, at personen der vil have pengene igen får held til at gå i retten med en sådan sag.

Det vil altid blot være påstand mod påstand.
Og personen der satte pengene ind på den andens konto står ret dårligt i situationen hvis vedkommende ikke kan dokumentere at pengene var tænkt som et lån, altså kan fremvise et lånedokument som den der har fået pengene har skrevet under.

Glem det, tag det som en oplevelse og sørg for rene linier angående penge for eftertiden

Det eneste der kan blive et problem for personen opå kontanthjælp, det er hvis beløbet der er sat på kontoen bevirker at hans/hendes formue overskrider 10000,- for så skal det modregnes i kontanthjælpen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-03-12 20:04

Det er da ved at være en gammel sag, hvor der ikke er sket noget.

http://www.kandu.dk/Spg152501.aspx

http://www.kandu.dk/Spg154776.aspx

er det så dig, der skylder kr. 35.000 til en ven/veninde ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-03-12 21:04

En mundtlig aftale er bindende, men der skal når ret kommer til være en eller anden form for bevis, f.eks. vidner, der har hørt, lydoptagelse m.m.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 30-03-12 10:59

Ingen dokumentation = intet lån = ingen penge til den som har "foræret pengene væk"!
I en given retsag, skal det kunne dokumenteres, at den som har betalt pengene, har givet dem som et lån, og kan vedkommende ikke det, er sagen tabt på forhånd, så der vil kun være udgifter til følge.

Et gammelt ordsprog siger, at hvis du vil af med dine venner, så lån dem penge, så ser du aldrig vennerne - og pengene igen!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-03-12 12:25

skriv pengene på tabskontoen og lad være med at låne flere penge ud

Godkendelse af svar
Fra : miss_viking2000

Dato : 15-04-12 17:30

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-04-12 13:42

Selv tak miss_viking2000.