/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CD/DVD problem
Fra : kaison
Vist : 860 gange
185 point
Dato : 14-03-12 21:42

Mit cd-rom/dvd drev starter ikke atomatisk (autorun) når der ilægges en cd/dvd. Windows Stifinder kan læse indholdet og jeg kan afspille både video og audio filer.

Hvis jeg lægger en tom cd eller dvd i skuffen for at brænde en data disk får jeg meddelelsen "Windows kan ikke læse disken i drev E:\"

Bruger jeg i stedet programmet "CDBurnerXP" kan jeg udmærket brænde både CD og DVD uden problemer.

Jeg har forsøgt mig med at slette enheden under "Enhedshåntering" og ladet Windows geninstallere. Uden held.

Jeg har taget alle stik fra drevet og startet computeren u den adgang til drevet. Derefter har jeg igen isat stik og startet computeren igen. Uden held.

Jeg har forsøgt at opdattere driverne. Uden held, og med følgende meddelelse "Den bedste driversoftware til enheden er allerede inststaleret"

Indstillingen undet Kontrolpanel, Automatisk afspildning er sat rigtig

Mit styresystem: Windows 7, 64 bit.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-12 22:15

Der er noget du har misforstået.

Autostart er en funktion i styresystemet som kan slås til og fra. Det er ikke en funktion i drevet, så det hjælper ikke at tge det til og fra.
Da du ikke fortæller hvilket styresystem du har, kan vi heller ikke forklare hvordan det indstilles til autostart.

Det er helt almindeligt at et windows sytem går i koma, når der er sat en disk i som ikke kan læses. Så er det ligegyldigt hvad slags det er , diskette,harddisk eller cd.
Du skal ikke lægge tomme uformatterede medier i cd drevet, før der kører et brænderprogram, som meddeler at den skal lægges i.

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 14-03-12 23:19

Mit styresystem: Windows 7, 64 bit. det står også på den sidste linie.

Førhend kunne jeg da udmærket lægge en tom disk i drevet for derefter at kopiere filer til den. De blev så vist som genveje. Når kopieringen var færdig kunne jeg bede Stifinder om at brænde filerne ned på disken.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-03-12 11:38

Højreklik på drevet/egenskaber?
http://www.gratisimage.dk/image-F1E6_4F61C6C2.jpg

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-03-12 11:41

Læste ikke det hele...

Prøv at afinstaller dine brænderprogrammer
eller systengendannelse

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-03-12 11:50

Prøv også at ryd op på din pc
http://www.wisecleaner.com/download.html

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 19-03-12 21:37

Desværre er der ikke nogen af disse løsningsforslag der løser mit problem.

Der er dog sket det at hvergang jeg starter min computer kommer der en meddellelse "Der er filer der venter på at blive skrevet til disken." "Indsæt en disk i drev E:\"

Når jeg så lægger en tom cd eller dvd i skuffen for at brænde filerne får jeg meddelelsen "Windows kan ikke læse disken i drev E:\"

Hvis jeg i stedet lægger en i forvejen brugt disk i drevet åbner stifinder den automatisk, men der vises ingen filer der mangler at blive brændt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-12 21:42

Årsagen er sandsynligvis at du kører med nogle medier drevet ikke umiddelbart kan "læse".....

Win7 har "indbygget" brænderprogram - så det er ikke der fejlen ligger - du siger jo også det har virket....

Det er ligeledes korrekt at du normalt blot kan trække filer over på et "tomt" drev for til sidst at brænde dem....

Så igen - det tyder på du har skiftet til et mediemærke drevet ikke kender... (selvom det lyder lidt utroligt på en åbenbart nyere maskine )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-12 21:49

Citat
Du skal ikke lægge tomme uformatterede medier i cd drevet, før der kører et brænderprogram, som meddeler at den skal lægges i.

Betyder ikke noget - win7 fortæller dig blot mediet er tomt og klar til brænding....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-03-12 22:09

MS Fix It - Cd- eller dvd-drevet kan ikke læse eller skrive medier
http://support.microsoft.com/mats/cd_dvd_drive_problems/da

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 20-03-12 23:02

Til Klaudi: Desværre kunne FIX IT ikke rette fejlen.

Til refi: De skiver jeg bruger er dem jeg altid har brugt, også da det hele virkede normal.

Jeg fornemmer at der ikke findes en løsning lige umiddelbar, så jeg synes ikke i sksl bruge mere tid på fejlen. Da det er muligt både at brænde og læse ved hjælp af andre hjælpeprogrammer er fejlen jo bare et irriterende moment i dagligdagen.

Hvis der dog er en der kan fortælle mig hvor filer der venter på at blive brændt ligger i Windows 7

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-03-12 23:07

Windows 7 - You have files waiting to be burned to disc - Stop Message
http://www.sevenforums.com/tutorials/654-you-have-files-waiting-burned-disc-stop-message.html

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 20-03-12 23:57

Tak for det Klaudi. Det løste det sidste problem, men det lykkedes ikke at aktivere brænding af en disk i drevet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-12 07:25

How to Enable or Disable Windows 7 Built-in CD and DVD Burning Features
http://www.sevenforums.com/tutorials/5942-burning-cd-dvd-enable-disable.html

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 21-03-12 16:16

Den funktion linket henviser til findes kun i Windows 7 Pro, Ultim. og Entrepr. Min version er Home Edision, men det fremgår desværre ikke nogen steder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-12 16:40

Citat
Den funktion linket henviser til findes kun i Windows 7 Pro, Ultim. og Entrepr

Hvis det er dette du mener: Local Group Policy Editor,
så brug Option One, Using a REG File Download

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 21-03-12 20:47

Desværre Klaudi, det virker ikke. Autostarter ikke og kan ikke identificere en tom CD

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:21

Citat
." "Indsæt en disk i drev E:\"

Sikker på du ikke har et VIRTUELT drev, som du ikke bruger mere
Mit drev hedder stadig ? E:/
men har et XKTRA drev til ingen nytte.........
http://peecee.dk/upload/view/357859
mener det kommer ned med en Service-pack
ihvert tilfælde på min XP PRO...
---
Dit problem er sikkert at du har fået byttet om på dit normale drev og det virtuelle
Prøv at hent dette program, og fix din boot-rækkefølge
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
eller bare brug KOMMANDOPROMT = CHKDSK/F/R
der er gået KAGE i din BOOT.......

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:22

Citat
men har et XKTRA drev til ingen nytte.........

Og det hedder flytbar disk.
Og intet er sat til DET - i usb eller andet

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:26

NB: har endnu ikke fundet vejen til at blive FRI for det drev jeg har,
måske en PRINTER service der har lagt det ind.......

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:29

Jeg har før haft fejlen, da jeg skulle installere en BROTHER 3 i 1
så derfor jeg nævner en PRINTER

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 22:31

Ellers dobbeltklik på drevet og fjern driveren... hvis det er et virtuelt drev

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 21-03-12 23:05

Hej Alle.
Jeg er ret sikker på hvad mine drev hedder. Jeg har ingen virtuel drev, men jeg er kommet i hu med hvornår fejlen opstod og ved hvad. Efer at have installeret Itunes. Dette program har jeg forlængst igen smidt ud og med forskelligt værktøj fået ryddet op efter det.

Fra nu af og godt 3 uger frem svarer jeg ikke. Mit feriefly afgår i morgen tidlig til Miami.

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 22-04-12 20:00

Hjemme igen med friske og opladede batterier gik jeg mere systematisk frem for at finde et værktøj til løsning af problemet.
Dette link førte mig frem til et lille program der løste mit problem på under 2 min.

http://www.it-artikler.dk/2010/01/18/cddvd-virker-ikke-i-windows/
Download programmet: CD/DVD Repair.

Dette blot som en oplysning til alle som af god vilje har forsøgt at hjælpe mig. Tak for indsatsen