/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke finde min harddisk
Fra : hjalex
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 10-03-12 19:55

Hej. Min bærbare HP Compaq Presario CQ61 gik pludselig kold og jeg fik sat en ny harddisk i. Da den var købt med Vista installeret og jeg ikke havde en genoprettelsedisk, købte jeg windows XP og har forsøgt at installere det, men jeg får fejl. En fejl der hedder unaccessible boot device, hvilket måske betyder, at den ikke kan finde min harddisk. Når jeg kigger i BIOS ser det nu ud til, at min harddisk er der. Kan I hjælpe.

På forhånd tak.

Hjalex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 20:02

Der mangler sikkert en XP-driver til satadisken. Og den skal installeres i starten når XP foreslår det selv (F6) Vista og Win7 har selv drivere med.
Nyere computere har indbygget SATA drivere i bios.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-03-12 20:10

Har du sat den til at Boote fra HDD,
det kunne jo være den står og tænker på, hvorfor der ikke er en skive i dit drev.

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 10-03-12 20:33

Jeg har forsøgt via f6 i starten, når windows cd'en starter, men det hjælper ikke noget. Jeg har jo en skive i mit drev: windows XP? Er det ikke nok? Jeg mistænker selv, at den mangler nogle drivere, men hvordan får jeg dem ind, når jeg ikke kan gøre noget med min computer?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-03-12 21:38

Starter den overhovedet op på din XP-CD? Har du været inde i BIOS og sat den til at starte op på dit CD-drev? Normalt skal man trykke på enten F1, F2, eller DEL tasten under opstart for at komme ind i BIOS.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-12 22:50

Citat
købte jeg windows XP og har forsøgt at installere det, men jeg får fejl. En fejl der hedder unaccessible boot device

Hvor dælen har du købt det ????

Mon ikke det er en kopi du roder med, og den er så sikkert ikke bootbar

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-03-12 23:01

Citat
f6 i starten, når windows cd'en starter, men det hjælper ikke noget.

Den mulighed får du først når den er gået igang med en installering.
Citat
Jeg har jo en skive i mit drev: windows XP? Er det ikke nok?

Citat
Starter den overhovedet op på din XP-CD? Har du været inde i BIOS og sat den til at starte op på dit CD-drev? Normalt skal man trykke på enten F1, F2, eller DEL tasten under opstart for at komme ind i BIOS

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-12 23:03

Citat
Jeg har jo en skive i mit drev: windows XP? Er det ikke nok?
det lader det ikke til når du får meddelesen om at der ingen harddisk, Windows XP er fra før SATA harddiske blev moderne og det er netop dit problem, du skal have en driver til SATA harddisk ind mens du installerer og det kan du ikke uden diskette drev - og dog du kan brænde en ny CD med Windows XP med SATA driver indbygget, se her hvordan:
http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml at

Og så lige lidt reklame for det gratis styresystem Linux Windows XP er et gammelt styresystem og snart kan du ikke hente sikkerheds opdateringer mere = computeren er usikker og bør ikke bruges til internet!
Hvad bruger du din computer til? Det meste som almindelige computerbrugere udfører kan lige så godt udføres på en Linux computer:
http://www.linuxmint.com/ der vælges dansk sprog når du installerer og du får sikkert ikke problemer med drivere, ellers spørg om hvordan eventuelle problemer løses

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-03-12 23:04

Og når du er færdig med at installere, skal du igen ind i Bios
for at sætte den til at boote fra harddisk.

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 11-03-12 09:37

Tak for gode svar. Den går i gang med at installere. Skærmen bliver blå og der står Windows installering oppe i toppen. Og nede i bunden kan jeg følge hvad den henter af filer, men så stopper den op med en fejl, hvor den skriver, at jeg skal genstarte og hvis samme problem dukker op skal jeg checke at min harddisk er korrekt installeret, hvilket jeg klart mener den er. Og fejlen har det nummer der svarer til beskeden: unaccessable boot device. Det er en original XP version med license key.
Kan jeg downloade xp eller linux ned til en blank cd, da jeg bliver nød til at hente den på en anden computer. Jeg kan ingenting gøre med min.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-12 10:03

Som Eyvind skrev i det første indlæg, du mangler en driver til HD

SATA disk skal benyttes som "systemdisk"
Med "systemdisk" menes der at der skal installeres Windows XP på harddisken.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 11-03-12 10:40

Tak, jeg må se om jeg kan finde en disk med SATA drivers.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-12 11:03

Læs linket fra Klaudi du skal i BIOS og ændre til SATA controler
Citat
Inde i BIOS skal du tjekke om din SATA controller er "enabled", hvis ikke skal den sættes til "enabled". Oftest er der også en OnChip SATA BOOTROM der skal sættes til "enabled"
du skal bruge den XP CD du har og ikke downloade noget medmindre du er blevet lun på Linux, den skal du downloade, alle forberedelser kan gøres på en anden computer, du får en ny CD med driver ud af det og den kan du bruge til at installere XP på din egen computer

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-03-12 13:42

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 11-03-12 14:22

Nu er jeg inde i min bios menu. Der har jeg følgende muligheder: Main, Security, Diagnostics, System, Configuration og Exit. Jeg finder intet om SATA eller anden i nogle af menuerne. Er jeg helt forkert på den?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-12 14:26

Hvis det er en bærbar som er født med SATA så er det ikke en driver som følger med disken du skal have, men en driver til maskinen. Jeg har lige været inde på HP's hjemmeside, der findes 81 forskellige bærbare som hedder CQ61. Jeg har prøvet at kigge på nogle få af dem, og de havde kun drivere til Windows Vista og Windows 7, dog både i 32 og 64 bit udgaver. Jeg tror at du skal udskifte din Windows XP CD med en Windows 7, så vil jeg mene at du har en reel chance for at det kommer til at virke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-12 14:30

Du skal ikke lede efter noget med SATA i BIOS. De forskellige fabrikater placere indstillingerne for bootrækkefølgen lidt forskelligt, og måden man stillerden på et heller ikke ens. Men det ligger sandsynligvis i enten Main, System, eller Configuration. Og det hedder formentlig noget med Boot.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-12 14:39

Til o.v.n. og Klaudi. Jeg tror at Hjalex's maskine er tilpas ny til at den ikke har andet end SATA, så den kan sikkert slet ikke slås fra. Jeg tror at der slet ikke findes Windows XP driver til den maskine. Sådan ser det ud når man går ind på HP's hjemmeside.

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 11-03-12 14:42

Min maskine er 3 år gammel. Og det eneste der står nævnt med boot er booting rækkefølgen. Jeg vil prøve at få fat i Vista og se om det er bedre. Tusinde tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-12 14:47

Hvorfor ikke Windows 7? Mine egne erfaringer med Vista er ganske vist begrændsede, med det er et meget udskældt og upopulært styresystem. Så jeg ville prøve at finde en Windows 7.

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 11-03-12 14:54

Jeg er også interesseret i WIndows 7 men har ikke lyst til at bruge 1000 kr på det, når jeg ikke er sikker på at det kommer til at virke. Jeg vil se om jeg kan købe en enkelt licens til 7'eren. TAk

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-03-12 15:08

Citat
det eneste der står nævnt med boot er booting rækkefølgen

Står der til at boote fra drev- ellers sæt den til det,
og når du er færdig? med at instalere så tilbage til harddisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-12 15:45

Citat
og når du er færdig? med at instalere så tilbage til harddisk

ALDRIG Harddisk som 1ste boot - det giver KUN bøvl hvergang du vil starte en DVD op (installation)

Bootrækkefølge bør altid være (men er i realiteten fløjtende underordnet)

DVDdrev
Harddisk
evt. andre muligheder

Før DVD/CD-drev hed det

Diskette (A)
Harddisk (C)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-12 16:01

OK, jeg forstår udmærket at du ikke vil bruge så mange penge på noget som du ikke er sikker på. Men inden du begynder at installere bør du gå ind på http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_pagetype=s-002&h_client=S-A-R163-1&h_page=hpcom&lang=en&cc=us&h_lang=en&h_product=321957&h_cc=us&h_query=CQ61&x=10&y=9 og vælge den model du har og hente driverne til din maskine. De bør installeres straks efter at du er færdig med at installere Windows. Og hvis du får mulighed for at vælge skal driverne til chipsettet installeres som det allerførste.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-12 16:58

Der er jo også den mulighed at afprøve den nye Windows 8, den er gratis i prøveudgaven, senere skal du betale hvis du vil have den i færdigudgave:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/download
klik på Download knappen, du behøver ikke udfulde feltet med e-mail og land, den er engelsk og der er en tråd her på Kandu hvor nogen af os afprøver den:
http://www.kandu.dk/spg161052.aspx

Eller gå over til Linux Mint som er den der ligner Windows mest, den er og forbliver gratis og på dansk:
http://www.linuxmint.com/download.php
spørg om vejledning hivis du vælger den, også om hvilken af udgaverne du bør vælge