/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Test af windows 8 prøveversion
Fra : Eyvind
Vist : 850 gange
10 point
Dato : 10-03-12 10:20

Afprøvning af testversionen win 8

Den er hentet her:
http://www.pcworld.dk/art/214370/her-kan-du-downloade-windows-8-consumer-preview
Og mangler du et brænderprogram til at brænde de ca. 2,6 GB på en DVD kan det også hentes på samme adresse.

Lille advarsel - du kan ikke hente den ud når den er installeret, så lægger du den ovenpå en Vista eller win7 og fortryder...............så er det ny installation der skal til

Den rullede fint ind på en ældre HP Compaq nc6120............… altså efter et stykke tid.
Den skulle nok lige finde ud af hvad det var for en gammel skude den skulle køre på.

Nu ved jeg hvad Fakta mener med, at blive lidt længere, for det tog mig faktisk 5 min at lukke programmet ned og slukke computeren.
Det minder lidt ham fra so ein ding når han farer rundt på en af de der håndholdte maskiner.

Styresystemet incl. en masse store iconer fylder hos mig ca. 7 GB installeret.
Da Windows stadig ikke evner at flytte rundt på partitioner, genstartede jeg med Linux programmet Gparted som kunne lave lidt plads og udvide den nye win8 partition.
alt gik godt indtil win8 igen skulle startes op...................."der er ikke noget styresystem" stod der bare.
Nå ja - i med den win8 skive og om igen - men så viste Windows sig fra den pæne side og gav flere muligheder lige fra slet det hele til reparation med bibeholdelse af filer osv.

Så den er kørende igen.

Der skal jo være et spørgsmål - så hvad mener du om dette nye system.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-03-12 10:50

jeg har tidligere hentet prøveversionen ned, men jeg har ikke installeret det, idet jeg ikke ved hvad man skal bruge det til uden touch skærm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 11:16

Her kører den uden touch - skærm.
Når man får flået lidt i den, viser den en alm. browser IE 10 som bruger hele skærmen, men dog plads for oven til alm tap browsing og en lille menubar.
Jeg ved dog ikke rigtigt hvordan den alm. browser fremkom.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-03-12 11:45

Citat
jeg har tidligere hentet prøveversionen ned, men jeg har ikke installeret det, idet jeg ikke ved hvad man skal bruge det til uden touch skærm

Nok med tanke på at den skal kunne installeres på en 19" IPad

Brugerfladen i 7`eren kan jeg sgu heller ikke blive gode venner med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-12 12:17

Den er hentet men ikke installeret endnu så du må vente på min mening, jeg vil forsøge at installere den i VirtualBox i en af mine Linux computere for den skal nemt kunne fjernes igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 13:52

Citat
Nok med tanke på at den skal kunne installeres på en 19" IPad

Findes de små IPad på 19" stadig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 13:56

OVN - denne tråd forbliver da bare stående åben.
Jeg havde en NTFS partition D liggende som win8 lod være intakt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-03-12 15:03
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 17:14

Thankey - ja den otter er nemlig på engelsk. Og jeg fik hakket alt det overflødige væk.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-03-12 18:40
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-12 18:50

Jo tak den forside kom jeg til at skubbe til med musen og kunne lukke af.

Ps. Win8 har givet mig en rigtig god idé.
Julegaven min kone fik for nogle år siden, pakker jeg ind i noget helt nyt glanspapir og noget guldbånd med en fin sløjfe. Det bliver årets julegave.
Tak windows.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-12 19:20

Jeg har ganske vist nogle drivere til Vista liggende et sted, men win8 er faktisk bare rullet ind, og ved hjælp af internettet fandt den åbenbart hvad der skulle bruges.
Det er nok derfor den DVD er på de 2,6 GB når der skal være plads til alle disse drivere.
Installationen fylder ca. 7 GB

Alt kører af sig selv, eller den spørger om der må hentes bl.a. noget musik så jeg kan køre min TDC musik som er lagret på en USB nøgle.
Men ud over den nyeste Internet Explorer 10 og Paint og noget foto og mail og mulighed for at købe flere programmer, er der ikke mange programme.
LibreOffice (gratis) kan hentes og kører fint.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-12 22:39

Lidt mere om at manøvre i den nye 8er:
http://windowsteamblog.com/windows/b/windowsexperience/archive/2012/03/08/getting-around-in-windows-8.aspx
Der er blevet brændt en fejlfri DVD med Windows 8 men jeg ved endnu ikke hvornår jeg får tid til at få den ind på en computer er det noget som tager lang tid, sammenlignet med tiden som det tager at installere Windows XP + SP 2 og 3?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-12 10:39

Jeg ved ikke hvor lang tid det tog - den rullede bare ind.
Derefter vil den gerne indstilles med lidt forskelligt............som jeg hoppede udenom.
Når du vil lukke den ned igen.
Ude til højre fremkommer noget der hedder start > så dit navn > luk ned.

Ps. Jeg tror microsoft skyder sig selv i foden med denne win8
Mint og Lubuntu /XUBUNTU vil blive det foretrukne til PC 'er
Desværre er ubuntu 11.10også fyldt med en masse ikonstyring.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-12 11:03

Citat
Desværre er ubuntu 11.10også fyldt med en masse ikonstyring.

Det er jo det vi er flasket op med, altså vi der først fik PC i "panikalderen" og derfor heller ikke ved ret meget om DOS og kommandoer.

Nå, hver sin interesse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-12 13:13

Jammen luffeA - det er ikke det jeg mener.

Dos - taste ordrer
3.11 > ME ............. ikoner
NT > win 7 .............også ikoner
win8 ................skærmbilleder med ikoner bagved > og så bagved de ikoner > noget der ligner Vista/win7
Det virker som at hoppe over åen efter vand...............................men flot er det da.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-12 01:21

Her hos mig er der ingen af computerne som kan køre Windows 8 i VirtualBox, noget med at der mangler hardware acceleration så jeg forsætter overgangen til Linux, det ville alligevel ikke blive mere end en test, den dag skillingerne skal falde vil Windows 8 ryge ud under alle omstændigheder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-12 09:47

OVN - du kommer nok ikke til at savne noget fra den win8
Jeg lader heller ikke nogen skillinger falde til det styresystem.

Men desværre er ubuntu ved at falde i den samme ikonfikserede grøft.
Nå men de bliver vel nok klogere.
Dog kan ubuntu stadig fås som "XP" udgave i Mint og Xubuntu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-03-12 15:07

Prøv Windows 8 på din pc helt uden risiko
http://www.pcworld.dk/galleri/Windows8_virtuelt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-12 19:02

Tak - men jeg havde lige en ældre Hp hvor den strøg ind.
Og ud igen hvis jeg skal lege noget andet med den HP.
Lige nu har jeg svært ved at forestille mig, at købe denne store "salgs annonce" forklædt som styresystem.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 10 point
Dato : 20-03-12 15:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-12 16:53

Tak - så må jeg hellere få købt et tastatur til min 15,4" tablet.

Eller også opgraderer jeg bare min Samsung Galaxy S II til styresystemet Ice Cream Sandwich (Android 4.0).

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-12 17:17

Tak for svaret Klaudi. Jeg tror den otter er gået i stå.
.......................... hele den nye IT verden gælder vist kun for Iprone / Ipad og Smartphone / tablets.
Og sådan nogle må jeg ikke få penge til at købe.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-12 23:10

velbekomme, ja den fagre nye verden, jeg skal ik' ha win 8 hvis jeg kan undgå det!

og alle de dersens ipodder og ipatter skal jeg heller ik' ha noget a'

ok jeg har en ipod classic 160gb til min musik