/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
ubuntu / tastatur problemer
Fra : lillelyst
Vist : 404 gange
50 point
Dato : 16-02-12 09:45

Er ved at installere ubuntu på min bærbare LGS900 men kan ikke få tastaturet til at virke? (virker optimalt i windows).
Nogen der har en idè til en løsning?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-12 10:58

Under installationen kan du vælge tastatur, dansk er forvalgt men kan ændres og du kan prøve i en linje under boksen med tastaturvalg, om tastaturet skriver det der står på tasterne, virker den ene ikke som den skal så prøv en anden.

Kørte du live og afprøvede Ubuntu et stykke tid før du installerede?
Virkede tastaturet som det skulle dengang?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-12 11:33

Det ser ud som om du ikke er den eneste men problemet kan løses ser jeg:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=7602955

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-12 16:15

Hej Lillelyst - du må da gerne komme med et indlæg om det noget du vil forsøge at komme videre med, jeg gider ikke skrive hele opskriften hvis du for eksempel opgiver, og jeg ved heller ikke om det virker hos dig, andre har haft succes med den tilføjelse men det er ikke det samme som at det virker hos dig

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-12 16:33

Citat
men kan ikke få tastaturet til at virke? (virker optimalt i windows).

Hvorfor så installere noget bras der ikke virker, behold windows!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-12 18:59

Spørgsmålet er om du vil installere nyeste ubuntu på en ældre computer.
På grund af, at den nye brugerflade fylder, er der skåret noget andet væk...det kan være driveren til dit tastatur.
Har du prøvet først at køre den Live uden at installere.
Ellers prøv med en ælde udgave eks. ubuntu 10.4 som kan køre på alle mine ældre bærbare.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 17-02-12 00:39

Hej. Så er jeg tilbage igen. Uanset om jeg vælger 10.4 udgaven eller den nye 11.10 er problemet det samme. Har også set denne her udsendelse med Nikolaj Sonne http://www.dr.dk/dr2/soeinding/?p=1599#/
dog uden resultat.
Har endvidere tilpasset mit tastatur, afprøvet den danske, den engelske osv - dog uden resultat. Vælger derfor at ladet projektet ligge stille i en tid i hvertfald indtil jeg lige får fat i et tastatur med ledning.
Takker foreløbig for jeres forskellige bud.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-12 16:55

OK - men det er altid godt at køre Live med CD først, så man kan se om comp. kan klare ubuntu.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 18-02-12 03:31

Det har du helt ret i. Nu var det på en anden bærbare jeg har så katastrofen indtraf ikke

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 18-02-12 03:33

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind