/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Supplerende opvarmning af stue
Fra : Torben76
Vist : 5278 gange
300 point
Dato : 08-01-12 14:33

Vi har brug for noget supplerende opvarmning af vores stue/køkken, da fjernvarmen ikke helt slår til om vinteren. Er der nogen, der har nogle gode ideer til, hvilken type opvarmning man skal vælge?

Rummet er i alt ca. 50 m2. Da vi egentlig kun har brug for opvarmning af stuen, vil vi gerne have noget "retningsbestemt", som i første omgang leder varmen derhen, hvor vi har brug for den. Og det skal være noget, der ikke larmer for meget.

Vi har ikke plads til en varmepumpe.

Jeg har kigget lidt på nettet og fundet frem til følgende forskellige typer:
Gasovn.
El-radiator.
Oliefyldt el-radiator.
Petroleumsovn.
Varmeblæser.

Hvad er fordelene og ulemperne ved de forskellige løsninger?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 310 point
Dato : 08-01-12 14:44

Så skal du da vælge en oliefyldt el-radiator, det er den der har den midste brandfare, og larmer mindst,
hvader der galt med fjernvarmen, er det ikke bare at skrue op, det burde være det billiste.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-01-12 14:45

Vi har selv en gasovn, som normalt står i vores udestue, men er det særlig koldt en vinterdag, så sætter vi den ind i stuen.
Den giver god varme og larmer bestemt ikke. Ulempen er selvfølgelig at man skal sørge for at have gas hjemme. El radiatoren kræver blot, at der er elektricitet, og det er også en let løsning, der hverken larmer eller lugter, men som kan flyttes rundt. måske den letteste løsning, da den kræver mindst muligt arbejde.
Varmeblæseren larmer mere. Petroleumsovn og oliefyldt el-radiator har jeg ikke erfaring med, men umiddelbart kræver det jo også påfyldning.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 08-01-12 14:53

Gas giver alt for meget kodens
El/Petroleumsovn er billig i anskaffelse,men rasende dyre i brug
Brændeovn/pilleovn,det kræver instal./invest.
Bedste løsning på lang sigt er isolering,der er flest penge at hente/spare.:-
Eller brug din fjernvarme, med en ventilator i loftet til at give cirkulation,den kan også bruge om sommeren til kølig brise

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-12 15:00

Har du overvejet hulrums isolering, det fik min kone i sommer
og hun behøver nu ikke tænde brændeovnen som sidste vinter.

Hun fik dog også sat en ekstra radiator op i stuen...

Hun har gasfyr, hvor jeg har billigere fjernvarme,
og vi overvejer lidt solenergi, som hendes søn er ekspert i...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-12 15:29

Noget kunne tyde på at opvarmningen er underdimensioneret, er der kun een radiator når luften at afkøle for meget inden den cirkulerer tilbage gennem den ene radiator, hvilket vil sige at der bliver fodkoldt ved radiatoren der typisk sidder i opholdssiden.
Er det en lav radiator under glasfacade har man yderligere et problem da luften kan nå at blive kølet meget af ved turen langs vinduet medmindre det er de bedste lavenergiruder.
Så der spares faktisk varme hvis der var en fjernvarmeradiator i den anden ende, også når det ikke knager udenfor med minus 15-25.

Det er et vedvarende problem, så I burde måske tænke på en fjernvarmeradiator mere, hvad der desværre kun er en mulighed hvis det er en villa.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-12 15:31

Gas og petroliumsovne giver begge kondens

Varmeblæser er dyr i brug, og du kan heller ikke nøjes med en når stuen er så stor.

Så er der el- og olieradiatorer tilbage, og der kan du nok heller ikke nøjes med en, men de er sådan cirka lige dyre i brug.

Olieradiatoren kan du flytte rundt på efter behov, det kan du ikke med el.

Så mon ikke du skal vælge en olieradiator??

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 08-01-12 15:32

Citat
Har du overvejet hulrums isolering, det fik min kone i sommer
og hun behøver nu ikke tænde brændeovnen som sidste vinter.er

Hvor er du selv ??[CITAT vi overvejer lidt solenergi, som hendes søn er ekspert i. [/CITAT]

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-12 15:50

du kan vel også bruge en almindelig brændeovn. det er efter min mening den bedste løsning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-12 19:11

Dagens bemærkning

Citat
Har du overvejet hulrums isolering, det fik min kone i sommer

og

Et er "Hvad børn dog siger" men et andet er "Hvad voksne skriver"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-12 20:23

Jeg mener man det er farligt at bruge gas eller petroleumsopvarmning indendøre uden god udluftning. Der kan dannes kulilte, som er livsfarlig at indånde. Mange mennesker er i tidens løb døde på grund af dette. Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale disse to opvarmningsformer til en lejlighed, som er lukket til. Det kræver en skorsten ved brug af dem.

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 08-01-12 21:19

Jeg har oprettet et separat spørgsmål om den utilstrækkelige fjernvarme. Det vil selvfølgelig være optimalt, hvis dette problem kan løses, så der ikke bliver behov for et supplement.

www.kandu.dk/Spg160015.aspx

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-12 10:35

Vi har brugt petroleumsovn på camping i flere år. (Iforteltet). Det er billigere en gas. Det lugter gangske lidt ved start/stop. Ventilatoren bevirker, at luften cirkulerer og giver derfor ikke den samme umiddelbare ulempe som med gas, at der dannes dug på "ruderne".

Lejlighedsvis har vi brugt den hjemme i overgang forår og efterår. Inden for få min. har man en god rumtemp. Ovnen går selv i en stanby stilling, hvorved den opretholder temp. på en billig måde. Der er ingen brand- eller kulilte fare, da der både er væltesikring og slukker automatisk ved for lavt iltindhold.

En olieradiator er væsentlig dyrere i brug en en moderne petroleumsovn. Nogle af vore venner bruger en ovn i en ca. 80 kvm bolig og bruger kun (boligen har el-radiator) elradiatorene som supl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-12 10:40

Citat
Lejlighedsvis har vi brugt den hjemme i overgang forår og efterår. Inden for få min. har man en god rumtemp

Ganske få gange de seneste 30 år har jeg besøgt hjem med petroleumsovn, ved indsnusning får jeg altid minder om bedsteforældrene som både brugte petroleum til opvarmning og rengøring

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-01-12 11:29

Citat
Der er ingen brand- eller kulilte fare, da der både er væltesikring og slukker automatisk ved for lavt iltindhold.

Jeg bruger selv gas i mit fortelt og synes det er en god og ren opvarmning. Danner lidt fugt, men uden betydning. I mit fortelt og vist i alle andre er der masser af udluftning gennem trækåbning i loftet, selv om den er lukket. Imidlertid er sagen en anden, når gassen eller petroleumsovnen brænder i et lukket rum. Her er der ingen udluftning. Ilten bliver stille og roligt brugt i løbet af natten og der dannes kulilte lang tid før ilten er brugt op. Det er jo derfor man laver en skorsten. Jeg ville ikke stole på en sikring, der lukker ved for lavt iltindhold. Det er vel heller ikke en kuliltesikring?
For et på år siden døde en hel familie i et sommerhus, fordi de ville grille indendøre og lod grillen køre om natten så huset kunne blive opvarmet.

Godkendelse af svar
Fra : Torben76

Dato : 21-01-12 11:53

Tak for alle jeres svar. Vores vicevært har fået radiatoren til at blive lidt varmere, så vi ser lige tiden an, før vi køber et supplement. Stuen er varm nok nu, men radiatoren har heller ikke været sat på den store prøve endnu mht. at varme stuen op i rigtigt frostvejr.

Hvis det bliver nødvendigt med et supplement, vil en oliefyldt el-radiator nok passe os bedst. Hejdu58 får pointene for at have foreslået dette først. Men alle jeres svar har været meget brugbare.

Mvh. Torben