/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radiator bliver ikke varm
Fra : Torben76
Vist : 3320 gange
300 point
Dato : 08-01-12 20:38

Vores radiator i stuen bliver ikke rigtig varm. Jeg har tjekket, at nålen inde i termostaten kan bevæge sig, og jeg har også udluftet radiatoren, uden at det har hjulpet.

Radiatoren bliver varmest foroven og er kold forneden, som den skal være, så vidt jeg har forstået.

Et termometer stillet direkte oven på radiatoren viser 30 grader. Radiatoren føles lunken - man kan sagtens holde hånden på radiatoren i lang tid, uden at det bliver for varmt.

Vi har to andre radiatorer i andre værelser, som virker fint. Vandet i hanen på badeværelset, som ligger i samme side af lejligheden som de to værelser, bliver hurtigt varmt. Vandet i køkkenet, som ligger i samme side som stuen, er derimod længe om at blive varmt. Måske der er en sammenhæng?

Der er en masse vandrør let tilgængelige i kælderen. Men da jeg overhovedet ikke har forstand på vvs, ved jeg ikke, hvad jeg skal kigge efter.

Lejligheden ligger i stueetagen (og kælderen) i en etageejendom med fjernvarme.

Har nogen et bud på, hvad jeg evt. selv kan gøre, eller hvem jeg skal kontakte?

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 08-01-12 20:44

Vi har overtaget lejligheden som nyistandsat. Jeg formoder, at der ved istandsættelsen også er gjort noget ved varmeinstallationerne. Kan det tænkes, at et eller andet ikke er indstillet korrekt?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-01-12 22:07

Hejsa.
Citat
Har nogen et bud på, hvad jeg evt. selv kan gøre, eller hvem jeg skal kontakte?

¨
Mere udluftning kan gøre det. Det kan tage laaang tid før alt luft er ude af systemet.
Hvis det ikke hjælper skal du tage kontakt til ejendoms inspektøren...forudsat det er en leje lejlighed du/i har.
Ellers en vvs mand.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-01-12 22:09

Hej Torben.
Det du umiddelbart kan prøve er følgende: Luk for alle andre radiatorer og åbn den der ikke vil blive rigtig varm på fuld skrald i lidt tid, se så om ikke det hjælper. På de måde tvinger du hele vandmængden gennem den åbne radiator.
Forskellen på hvor hurtigt du får varmt brugsvand det ene og det andet sted hænger sandsynligvis sammen med afstanden fra varmtvandsbeholderen og til tappestedet, og har ikke noget med radiatorerne at gøre.
Hvis der fortsat er problemer så kan det også hænge sammen med at din ventil er tilkalket eller hænger, selvom du siger at nålen i ventilen kan bevæge sig frit - det kan også hjælpe at massere den lidt, selvom den føles løs.
Der må jo være en vicevært, eller ejendomsinspektør, som det vel hedder i vore dag, eller en varmemester tilknyttet ejendommen, så tag kontakt til ham i morgen og forklar situationen, så må han kikke på hvad årsager han ellers mener der kunne være.
held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-01-12 22:29

Eller ring til evt. ejer eller ejendomsadministration.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-12 23:59

Det varme brugsvand i hanerne, er ikke det samme vand, som i readiatorerne.

Der kan være flere grunde til at du har så dårlig gennemstrømning i den ene radiator. Det kan sagtens være forkert indregulering i et større system.

Måske har nogen pillet for at få mere varme et sted, så er der ikke nok til din radiator.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-01-12 08:21

selvom nålen kan bevæges, kan det godt være termostaten der hænger. prøv at slå lidt på den når den er skruet helt op. du kan høre når den slipper.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-01-12 08:36

ja prøve at då nålen til at svuppe ud. tryl den ind med en skruetrækker og så lade den slippe ud med et knald. så plejer de at løsne sig

Accepteret svar
Fra : olehenne

Modtaget 300 point
Dato : 09-01-12 08:58

Det er ikke "nålen" der skal kunne bevæge sig, men derimod stemplet eller pakningen. Den kan hænge fast i sædet og skal lirkes løs med en lille skruetrækker. når pakdåsen er skruet af. Der kommer et par dråber vand ud, så derfor, hold en klud under til at suge vandet. Pakdåsen skal nu skrues på igen eller skiftes, hvis den er groet fast. Nu kan man presse nålen ind og den skal komme ud af sig selv. Radiatoren bliver nu hurtig varm. Hvis ikke dette virker er fejlen ikke i termostaten!
Håber det hjælper!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-12 10:24

Hvad er temp. i rummet?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-01-12 12:52

[CITATVores radiator i stuen bliver ikke rigtig varm. Jeg har tjekket, at nålen inde i termostaten kan bevæge sig, og jeg har også udluftet radiatoren, uden at det har hjulpet.

Vi har to andre radiatorer i andre værelser, som virker fint. Vandet i hanen på badeværelset, som ligger i samme side af lejligheden som de to værelser, bliver hurtigt varmt. Vandet i køkkenet, som ligger i samme side som stuen, er derimod længe om at blive varmt. Måske der er en sammenhæng?

Der er en masse vandrør let tilgængelige i kælderen. Men da jeg overhovedet ikke har forstand på vvs, ved jeg ikke, hvad jeg skal kigge efter.

Har nogen et bud på, hvad jeg evt. selv kan gøre, eller hvem jeg skal kontakte?]Indsæt dit citat her[/CITAT]

For lidt varme i en radiator i en etageejendom med fjernvarme kan skyldes:
1. Termostathuset defekt.
2. Ventilen på radiator defekt.
3. Luft i radiator.
4. For lille flow / forlange rør fra indgang i bygning til radiator.

Fejlsøgning:
1. termostathuset afmonteres, så skal radiator blive varm, hvis ikke vider til 2
2. ventilen / den lille stift skal kunne bevæge sig( kan afmonteres og renses), når den er ude skal radiator blive varm, hvis ikke videre til 3
3. luft radiator ud, hvis der ikke har været arbejdet på anlæget / adskildt, og der kan tappes ca. ½ liter vand af, uden der kommer lyft ud, er der ikke luft i radiatoren.
Disse 3 ting er noget man selv kan gøre, og hvis det ikke hjæjper er det pkt. 4. Og det er viseværten / varmemesteren der skal kontaktes, for så skal flowet op eller laves nogle omløb i bygningen.
Det tyder på at der er lange rørføringer i bygningen, først langs den ene side, så for enden og op langs den anden side i bygningen. Da der er varme i radiatorer og varmt vand i den ene side af lejligheden og den anden side, som er slutningen er radiator og det varme vand kun lunken.
Så efter det du selv har prøvet, er der kun viseværten / varmemesteren der kan/skal løse problemet.

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 09-01-12 19:43

Jeg glemte at skrive, at indgangsrøret til radiatoren (det rør som termostaten sidder på) føles lige varmt før og efter termostaten. Tyder det ikke på, at problemet ligger tidligere i systemet? (Det er bare mit eget ukvalificerede gæt.)

Alka: Rumtemperaturen med radiatoren skruet helt op er ca. 16-17 grader i øjeblikket. Det bliver lidt varmere, når vi har opholdt os i stuen et stykke tid. Det er lige lovlig køligt for vores smag.

Jeg har prøvet alle jeres gør-det-selv-forslag. Så næste skridt må være at ringe til viceværten.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-01-12 22:46

Citat
Jeg glemte at skrive, at indgangsrøret til radiatoren (det rør som termostaten sidder på) føles lige varmt før og efter termostaten. Tyder det ikke på, at problemet ligger tidligere i systemet? (Det er bare mit eget ukvalificerede gæt.)

JO, der er ikke flow nok på vandet.
Det kan også være inde i selve ventilen ( den der er skruet fast på røret der er defekt) og så er det også viceværten, for så skal vandet af anlæget for at den kan skiftes. Så det er kun viceværten der kan hjælpe dig nu.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 18-01-12 17:04

Lige en lille kommentar: Hvis det drejer seig om en gammel radiator (30+), kan der være aflejret så mange "slagger" i bunden af radiatoren, at det kun er den øverste del, der opvarmes, og som derfor ikke afgiver så meget varme - ja, det var altså bare en tanke

Godkendelse af svar
Fra : Torben76

Dato : 21-01-12 11:44

Tak for alle jeres kommentarer. Viceværten rodede lidt med pakdåsen, og det hjalp. Jeg kunne ikke se præcis, hvad han lavede, men jeg gætter på, at olehenne havde ret. Han får derfor pointene. Men I har alle været til hjælp.

Mvh. Torben

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 21-01-12 13:58

Tak for dem, ja man skruer pakdåsen af og løsner ventilen med en lille skruetrækker.