/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Bedste løsning til huller i mursten
Fra : smuller54
Vist : 8160 gange
100 point
Dato : 03-01-12 16:41

Jeg har fundet dette svar på hvordan man kan fylde huller i røde mursten.

http://www.kandu.dk/Spg104718.aspx

Efter alle de udskiftninger af postkasser tænker jeg - er der kommet nye produkter på markedet ?

Med de få huller har jeg ikke lyst til at købe dyrt pigment, som een foreslår-

Andre gode ideer ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-12 16:48

Jeg ville anbefale dig selv at lave det da du så kan få den farve der passer bedst til dine sten

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-01-12 16:50

Jeg ville have brugt en flisklæber ( til udendørs)
Taget en tyk plastpose ,klippet et hul i det ene hjørne ,og trykket det ind så det akkurat fylder hullet.
Dernæst ville jeg have gået ned til den lokale maler -eller hobbyforretning og købt et oliefarvesæt ,og blandet farven så den er så lig som muligt .
Men det er mit forslag??!!

mvh
sverola

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-12 17:01

Oliefarver kan være med så mange slags pigmenter. Det kan også organiske eller blandinger mellem mineraler og organiske. Den slags er slet ikke farveægte eller holdbare nok til formålet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-12 17:08

Nu er oliefarver og fliseklæber aldeles ikke forenelige (før fliseklæberen har hærdet nogen måneder eller år), men en god farvehandler burde kunne hjælpe med oxydrødt eller svenskrødt. Hvis man finder en (legetøjs)oliefarve, der passer, kan man vaske olien ud af den med benzin eller mineralsk terpentin, så man har det rene pigment tilbage.
Jeg skriver legetøjs-, der er ingen grund til at købe sig fattig i en tubefarve fra Windsor & Newton, når et billigt sæt fra TIGER har det samme pigment. Pigmentet er nemlig så billigt, at det er alt for dyrt at efterligne eller forfalske det.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-12 17:16

Vaske olien ud af tubefarve:
Tag et tomt og rent glas (fra julerødkålen, babymos eller hvadsomhelst med metalskruelåg), pres tubefarven ud i det, hæld 3 gange så meget opløsningsmiddel i (benzin, xylol, terpentin, acetone eller hvad der nu kan vaske olie af) og skru låget på. Ryst glasset grundigt, så indholdet er fuldstændig opslemmet og lad det stå til der er bundfald med klar væske over. Hæld væsken fra og lever til KommuneKemi, hæld ny væske på og gentag et par gange, Til sidst hældes/skrabes bundfaldet ud på et lag aviser og får lov at tørre. Du har nu det rene pigment.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-12 17:18

Hvis det er acrylfarve på tube, du har fået fat i, kan du vaske pigmentet med vand med en dråbe opvaskesulfo.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-01-12 17:26

Jeg har igennem livet brugt at lave støv af en mursten af samme farve. murstenstøvet kan laves på forskellig måde: slibe/skære med vinkelsliber,-file,-skrabe osv., dertil har jeg brugt en anelse bindemiddel som også forskelligt kan bruges til: klar lim,-betonklæber,-ja,-næsten en spytklat er nok.
Det stoppes i hullet, og efterpå har jeg skuret med en stump mursten, igen af samme farve, indtil du er tilfreds med resultatet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-01-12 17:47

du kunne jo også bare skifte de par sten der er tale om. det er en såre simpel operation der ikke tager mange minutter.
og så ser det oveni købet ordentligt ud i stedet for nogle hukus pokus lappeløsninger.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-01-12 18:42

Jeg har ikke fået en eneste mail om alle jeres indlæg. Efter maden vil jeg kigge det igennem.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-01-12 18:48

Hvis det er link du mener, så kan du få et her.
http://www.ezz.dk/521371-reparere-huller-i-mursten

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-01-12 19:32

Jeg har prøvet at lave støv fra mursten og urtepotter og et klæbemiddel på små huller- det fungerede næsten ok.
De her huller er lidt større efter postkassen, og lige under en lampe, så jeg tror jeg vil prøve den der med at udvaske en billig farve
for at få pigmentet, men

@pbp_et

Efter at have fundet farven, på den ene måde eller den anden- hvilket klæbemiddel skal der så bruges ?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-12 21:36

Pigmentet er kalkægte. Så kan du sagtens bruge fliseklæber, cementmørtel med strandsand, KC-mørtel med strandsand og ren kalkmørtel med strandsand. Bakkesand er for grovkornet til at komme ind i hullerne. Hvis du har lidt af hvert, ville jeg foreslå et forsøg med et mål tør cement, 1½ mål pigment og 1½ mål fint sand, vand til passende konsistens og så lave et farveforsøg med et par dages hærdetid. Hullet skal vandes godt - uden at svømme over - før fyldning, og der skal en fugtig bandage over under den endelige hærdning. Slutkuløren kan justeres med forholdet mellem pigment og sand. Jeg vil lige advare om, at mit forhold til cementmørtel er ret teoretisk; jeg bor i et gammelt hus, så reparationer foretages fortrinsvis med ren kalkmørtel. 1 del læsket kalk til 3 dele sand.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 03-01-12 22:15

Tak for svaret pbp_et.

Jeg ser hvad jeg kan finde ud af ellers vender jeg tilbage