/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Huller i mursten
Fra : husar
Vist : 9887 gange
40 point
Dato : 21-05-07 20:16

Den tidligere ejer af mit røde hus har været lidt glad for at bore ting ind i selv murstenen i yder vægene på min hus så jeg har en del huller jeg gerne vil have fyldt.

Hvad kan jeg fylde i de huller så de ikke kan ses så nemt, jeg har tænk på mørdel sammen med noget knust mursten så den har lidt af farven?

Håber i kan hjælpe.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-07 20:19
Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 50 point
Dato : 21-05-07 20:24

det var da en mulighed..

ellers kan du i dit byggemarkede købe noget farve til at blande i mørtel.. det kan fås i forskellige farver

og det blander du så med 10 dele bakkemørtel 1 del cement og så farve alt efter stenen og selvfølgelig vand.. men husk på at det tørrer lysere op så det lidt mørkere en stenen..

evt. hvis hullerne er meget små så kan du bruge strandsandsmørtel..

nr1 vil selvfølgelig være at skifte stenene men kan jo være lidt omstændigt hvis det drejer sig om mange..

god fornøjelse.

mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-07 20:25

Personligt vil jeg smuldre en tilsvarende mursten (fint - til støv), og så blande op i polyfilla ind til farven passer - fortynd med vand, hvis konsistensen bliver for tyk.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-07 20:27

NB: Jeg går ud fra vi snakker små huller 5-10 mm
ellers...
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=159&a=9866
som Solgaard også er inde på.

Kommentar
Fra : husar

Dato : 21-05-07 20:52

Det er små huller på omkring Ø 5-10 mm.

Jeg har spurgt efter farve i bauhaus og de havde ikke noget.

Er du sikker på polyfilla kan klare sig udendørs ? for eller ville det være en nem løsning jeg tror nemlig ikke at den reparation mørdel jeg har kan blive så rødt.

P.S tak for jeres hurtige svar

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-05-07 20:57

kør ind forbi en stark eller xl de har det farve..

har brugt det masser af gange.. er selv murer

Kommentar
Fra : murerhåndbogen

Dato : 21-05-07 21:14

Hej

Jeg har for nyligt lappet omtrent 789 skruehuller i facademursten.

Der brugte jeg, som solgaard skrev, en farve til mørtel, den er pulverformet og hed noget med oxi...
den fås i flere farver også rød.

Dog brugte jeg fliselim/flisefuge og ikke polyfylla.
Ideen med en knust mursten er også gangbar, som clan skriver..

Det tørrer ganske rigtigt, igen solgaard, lysere op, men prøv eventuelt dig frem et ikke så synligt sted, og kig på farven dagen efter. prøv dig frem til du rammer farven, men husk hvad forhold farve+lim/fuge/mørtel, der rammer bedst, det er nemt at glemme og surt at starte forfra.

Pas på med at svine på murstenen uden for hullet da det "skriger" især hvis farven ikke er ramt godt nok.

Bland op
sæt i med en lille spartel eller fugeske, og skrav af med kanten af spartel/ske.
lad det tørre til det er fingertørt
vask af med en hårdt vredet svamp. hvis du er for tidligt på den, viser det sig ved at du kører farvemørtlen ud på stenen.

Hvis du vælger at skifte stenene så skal du være opmærksom på at:

Det er meget meget svært at finde en sten med samme farve og især med samme "patina"
Det er meget meget meget svært at ramme den rigtige fugefarve, meget meget svært.

Held og lykke

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 22-05-07 07:34

Farven hedder oxydrødt og kan blandes i næsten alt. http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=15
Der er godt noktil mange skruehuller i sådan en pose.
Poul

Godkendelse af svar
Fra : husar

Dato : 31-05-07 16:44

Tak for svaret solgaard.