/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Info om kunstneren MF Larsen
Fra : Daneman
Vist : 2068 gange
20 point
Dato : 03-01-12 16:10

Sporløs forsvundet

Hvem var M. F. Larsen, som i begyndelsen af 1900-tallet dryssede sine raderinger ud over det ganske land? Flere museer ligger inde med kunstnerens raderinger, hvoraf 32 med kendte motiver så som Nyboder, Børsen, Nyhavn og Christiansborg kan ses på Det Kgl. Biblioteks billedsamlings hjemmeside.

På internettet fandt jeg M.F. Larsens raderinger udbudt til salg for under 1.000 kroner stykket i fine udskårne rammer fra både et århusiansk, et hollandsk og et polsk auktionshus. Et motiv er Ribe hovedgade omkring år 1900, et andet er Landsoldaten i Fredericia. M.F. Larsen var rundt i hele landet, hvis de lokale motiver da ikke blev lavet ud fra fotografier.

Jeg har kontaktet en snes museer, hvoraf fem har raderinger af M.F. Larsen, deriblandt Arbejdermuseet, men ingen ved noget om denne kunstner.

Museumsinspektører, kunsthandlere, kunsthistorikere og auktionshuse har søgt at hjælpe mig – men uden held. Det fornemme Kunstindeks Danmark & Weilbachs Kunstnerleksikon rummer også navnet M.F. Larsen men med et forkert fødselsår: 1925. I mine søgninger har jeg indtil nu set over 50 af kunstnerens signerede raderinger, deraf to med årstallene 1907 og 1908.

En produktiv billedkunstner er således sporløs forsvundet. Jeg ved end ikke, om M.F. Larsen var mand eller kvinde.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe med at få bragt M.F. Larsen ud af anonymiteten, så vi kan få opdateret de museer, der ligger inde med kunstnerens raderinger.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 03-01-12 17:22
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-12 17:24
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-12 17:27
Godkendelse af svar
Fra : Daneman

Dato : 03-01-12 18:33

Tak for svaret Teil.

Det er min weblog, som du henviser til, men det kunne du jo ikke vide.

Venlig hilsen

Daneman - alias Ove Kingod

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-12 19:08

Nu bliver jeg nysgerrig, et sted må der findes noget om ham Larsen.