/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Info om M.F. Larsen
Fra : markmathias
Vist : 4115 gange
100 point
Dato : 07-08-07 12:59

Kan nogen fortælle mig om kunstneren M. F. Larsen, der må have haft en vis betydning i Fredericia-området, idet Frantz Hansen, Fredericia's borgmester fra 1921-40, fik foræret en lille radering udført af M.F. Larsen på sin 60 års fødselsdag. På bagsiden af den fint indrammede radering står skrevet med sirlig håndskrift:

"Hjertelig til Lykke på Deres 60 aarige Fødselsdag. Venlig hilsen Inger og Carl Spindler. Fredericia d. 28/12 1924."

Spindler var en anset fredericiansk glarmesterfamilie, som velsagtens havde valgt at forære en radering af M. F. Larsen, fordi det ville blive betragtet som en præsentabel gave.

Det lille billede har siden fundet vej til et ældre ægtepar i Kolding, og de vil gerne vide noget om kunstnerfen: hvem var han, hvornår levede han, hvor boede han, hvad lavede han osv...? Jeg har søgt og søgt, men det er en opgave, som jeg ikke kan løse.

Kan du?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-07 13:12

Prøv at ringe til Fredericia bymuseum

http://www.fredericiakommune.dk/Musark/menu/bymuseet/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-07 13:29
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-07 13:30

Weilbach har ikke noget på M F Larsen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-08-07 13:54
Kommentar
Fra : markmathias

Dato : 09-08-07 12:02

Tak for jeres hjælp, som desværre ikke gav mig svar på mine hvem-hvad-hvor spørgsmål om kunstneren M.F. Larsen. Fredericia Lokalhistorisk Arkiv har sendt mig kopi af en radering af Landsoldaten, udført af M.F. Larsen, som der ikke er noget arkivmateriale på. Weilbachs kunstnerleksikon nævner en kunstner ved samme navn, altså M.F. Larsen og oplyser derudover kun fødselsår: 1925. Det kan ikke være samme M.F. Larsen, som jeg ønsker info om, da Fredericias borgmester i 1924 fik en radering udført af M.F. Larsen i fødselsdagsgave. Interessant med Jakjoes link til en hollandsk kunsthandel, der sælger en radering af "den rigtige" M.F. Larsen, men heller ikke her var der nogvet at hente om kunstneren. Måske var han fotograf og lavede raderinger som en slags nebengeschäft?

"Kan du" hjælpe mig?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-08-07 18:41

Mere fra M. F. Larsen.... år 1916

http://cgi.ebay.com/PART-FROM-NYHAVN-IN-COPENHAGEN-BY-M-F-LARSEN-IN-1916_W0QQitemZ170040004803QQihZ007QQcategoryZ20144QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Prøv at henvende dig hos Karl Thygesen....der er måske meget mere information at hente.

Citat
Karl Thygesen Gallery

Sondre Ringgade 11, st. tv. - 8000 Aarhus C.

Denmark

Tel: +4586118933 Mobile: +4525530161

Mail: akthygesen@tv.dk

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-08-07 19:23

Er der oplysninger i denne bog ?

http://www.saxo.com/subject/danske-fotografer

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : markmathias

Dato : 13-08-07 20:21

Kære Jakjoe

Tak for din hjælp i mine forsøg på at spore mig frem til nogen, som kender til kunstneren M.F. Larsen. Jeg har virkelig været vidt omkring, men endnu er det ikke lykkedes at få noget som helst om den pågældende, så jeg mangler stadig svar på de mange hvem-hvad-hvor spørgsmål. Jeg ringer til det århisianske gallery, som du henviste til.

Venlig hilsen
Ove Kingod

PS. I håb om at få endnu flere tilbagemeldinger via Kandu på min søgning af info om M.F. Larsen vedhæfter jeg her den mail, som jeg sender ud til så mange:

Hvem var M.F. Larsen?

Jeg er blevet sat på den opgave at finde informationer om M.F. Larsen, der lavede en masse raderinger omkring 1900 – 1925. Det Kongelige Bibliotek har et halvt hundrede af hans raderinger, hvoraf de 33 med motiver fra København (Børsen, Nyhavn, Regensen, Vor Frelsers Kirke m.m. i samme stil) kan ses på ww.kb.dk som frimærkestore fotos, der kan klikkes op til at fylde det meste af skærmen. Kun to raderinger bærer årstal: 1908 og 1909. Alle de andre har Det Kongelige Bibliotek dateret sådan: 192? Der logges ind på disse sådan:

www.kb.dk – Rex – Nationalbiblioteket – Billedsamlingen – Den nationale Billedbase - feltet med Fritekst rulles ned så Forfatter klikkes op, og i det tomme felt til højre for skrives M F Larsen (med mellemrum som her og uden punktum) – derefter tryk på Søg, og man er inde.

M.F. Larsen lavede raderinger rundt om i landet, deriblandt Tønder, Fredericia og Samsø, og jeg har set en af hans raderinger udbudt til salg på et polsk auktionshus’ hjemmeside: http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=220797125

og en på en hollandsk hjemmeside, hvor prisen for billedet i en flot, antik ramme er sat til 60 euro:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//antiek-kunst.marktplaats.nl/kunst-etsen-en-gravures/107480783-mooie-ets-van-m-f-larsen.html%3Fxref%3D1

Jeg har uden positivt resultat søgt informationer om M. F. Larsen på:

Google
Søgestedet: www.kandu.dk
Det Kongelige Bibliotek (bl.a. Billedsamlingen ved Anni Lenschau Teglers)
Kunstindeks Danmark & Weilbachs kunstnerleksikon
Statens Museum for Kunst (herunder også kobberstiksamlingen)
Fredericia Bymuseum og Lokalarkiv, som har en radering med Landsoldaten på.
Samsø Museum, fordi der er flere raderinger bl.a: Permelille og Koldby Mølle.
Statens arkiver – DAISY: www.daisy.sa.dk
Kastrupgårdsamlingen
Danmarks Kunstbibliotek og Kunstakademiets Bibliotek.
Landsarkivet for Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm (mail til ”Spørg arkivaren”).
Ordrupgård

M.F. Larsen var produktiv, og det undrer mig, at jeg ikke har kunnet finde selv den mindste information om ham – eller hende, for endnu ved jeg jo ikke, hvad M. og F. står for, da ingen har kunnet hjælpe mig med svar på mine hvem, hvad, hvor spørgsmål: Hvornår og hvor blev han født? Hvilken uddannelse havde han? Blev han uddannet inden for sin kunst, eller var han autodidakt? Var raderinger hans hovedbeskæftigelse eller et bijob? Blev han regnet for noget? Hvor boede han? Havde han kone og børn? Hvornår døde han og hvor?

Jeg er endt i en blindgyde og håber, at I kan hjælpe mig direkte, eller hjælpe mig på vej. På forhånd tak.

Venlig hilsen

Journalist Ove Kingod
Mobil: 25 67 07 25
mail: ove-kingod@inet.uni2.dk

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-08-07 14:40

Jeg har fundet lidt mere.

http://www.danskebilleder.dk/search.zap?cclterm1=m.+f.+larsen&cclfield1=term&geonr=alle

Her en side der kan være et godt udgangspunkt.....

http://www.historie-online.dk/links/arkiv.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : markmathias

Dato : 19-08-07 16:53

Kære Jakjoe

Tak for link til endnu en radering og til oversigten over de mere end 30 forskellige arkiver, hvoraf jeg indtil nu har har ringet og skrevet til en halv snes - desværre uden resultat. Så stadig er denne M.F. Larsen sporløst forsvundet.

Hvis det lykkes mig at finde informationer om den pågældende, får du en mail derom.

Venlig hilsen
Ove Kingod

Kommentar
Fra : asuja

Dato : 11-09-07 17:17

Jeg har lige set din efterlysning af M.F.Larsen. Jeg har arvet en del originale raderinger af M.F.Larsen og har selv søgt efter oplysninger om ham/hende, men ligesom du uden resultat. Jeg vil være meget glad, hvis du ville sende mig en mail, når/hvis du finder noget om kunstneren.
MVH
Asuja