/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu home mappe i egen partition
Fra : Eyvind
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 06-11-11 09:14

Hej.
Hvordan er det lige at man laver en home mappe i sin egen partition.
Altså
1. part styresystem
2. part swap
3. part home

Og kan en eksisterende home mappe flyttes ud ud i egen partition efter installationen

Kan en home mappe flyttes over på en anden harddisk.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-11-11 09:22

Hvordan man laver det ???
Normalt laver man disse under opstarten -. da man selv kan vælge dette under installationen.
Skal man ændre efterfølgende er fdisk eller cfdisk en mulighed som root!

Efter installationen kan du sagtens flytte den ud på en extern harddisk og derefter tilrette din /etc/fstab således den mounter home ved opstart. Dog skal du mounte det nye homedrev under /mnt imens du kopierer dine data over - og derefter fjerne det gamle homedrev og mounte det nye !

Den nemmeste kommando til flytning er Rsync- og skal du have alting med er : rsync -avz en god kommando:
dvs rsync /home/navn /mnt/nyPlacering

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 11:34

Citat
Normalt laver man disse under opstarten -. da man selv kan vælge dette under installationen.

Ok - det gik godt.
part med / ubuntu
part med /home
part med swap

Men nu kommer det der er vigtigt for mig på denne test:

At kunne geninstallere ubuntu så den genbruger den "gamle" /home og swap

Helst en en lille vejledning for en uøvet ubuntubruger.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-11-11 11:44

under installation vælger du at mounte denne - MEN formaterer den ikke !
Så er den på fremover !

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-11 12:09

Du vælger muligheden: "Noget andet" når du installerer Ubuntu i fremtiden der kommer på et tidspunkt en linje med partionerne,

klik på partionen hvor du vil have styresystemet og klik på Ændre, partionen skal formateres og mountes som /

partionen som skal være din hjemmemappe skal du også klikke på og klikke på Ændre, partionen skal ikke formateres men husk at den skal mountes som /home

swap partionen behøver du ikke at røre ved

hvis du vil se det på billeder så skal jeg engang i nærmeste fremtid have den nyeste Ubuntu installeret på min gamle Medion bærbare, bare sig til så tager jeg et par billeder undervejs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 12:11

Du bør vælge Ext4 eller mindst Ext3 som filformat til Linux installationer, både til styresystemet og hjemmemappen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 13:42

Jeg arbejder med 10.4 for jeg syntes 11.10 ligner en bolsjebutik, og så kan jeg ikke finde rundt i den nye Unity.
Et sted læste jeg at det ikke var så tosset at benytte ext3 frem for ext4
Det gør jeg så på begge partitioner nu. Swap er jo sin egen herre som jeg ser det.

Altså når den "gamle" /home bare bliver genmountet så gemmer den ?

Det vil jeg lige afprøve, og se hvad der bliver gemt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 14:31

Så er det afprøvet:

Firefox huskede hvor jeg var sidst.
Indstilling af desktop beholdt den.
En mappe på skrivebordet var der stadig.
Hentet og installeret program forsvandt.......................... så det skal skrives op.

Så det erstatter ikke helt min gamle backup med eks. den gamle Acronis

Desværre kan jeg ikke finde ud af, at bruge Clonezilla.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 14:45

Glem det der med backup af hele drev, gem pakkelisten fra Synaptic så dine programmer nemt bliver installeret igen og tag så backup af dine filer fra home mappen i stedet for.
Det tager kun en times tid at installere et helt friskt styresystem og de gemte pakker/programmer og er det på samme harddisk så ligger home partionen og venter ubeskadigedet ellers køres backupen ind på den nye harddisk

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-11-11 15:37

Hvis du har specielt installerede programmer - så ligger du vel forhåbentligt i /opt - og kan reelt tage en backup af denne mape og kompilere de programmer!
Men ellers er den nemmeste måde lige at smide følgende kommando:
dpkg -l > pakker.txt og du vil ffremover have hvilke pakker der er installeret.
Som sagt det tager under en ½time - så er du oppe igen med et frrisk system og samme Home!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 16:10

dpkg -l > pakker.txt gav en ordentlig mundfuld i en tekstfil inde i home.
Udover at kunne finde, hvad jeg har installeret - kan den tekstfil så bruges til. noget

>>>>>>>>>
gem pakkelisten fra Synaptic så dine programmer nemt bliver installeret igen og tag så backup af dine filer fra home mappen i stedet for. <<<<<<<<<<<
Hvordan det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 19:16

Det er vist det samme som Peque allerede har fortalt med kommandoen, min er med den grafiske brugerflade:
http://www.kandu.dk/Tip20282.aspx
husk endelig at sætte markering ved Gem i fuld tilstand ikke kun ændringer, du bedømte selv tippet med denne kommentar
Citat
Jo tippet er da godt nok.................men jeg bruger ikke hele tippet. [Hihihihihi]

For jeg laver backup af hele partitionen, og lægger det sammepakkede image på en anden partition, med programmet Acronis i live tilstand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 21:04

Jow jow - men med de nyere ubuntu / mint kan jeg ikke mere bruge min Acronis.
Nyeste Acronis kan bruges men den koster lige 350 kr. og jeg ved ikke helt sikkert om den duer til det jeg vil.
Nu vil jeg prøve at bruge programmer fra Linux verden til alt hvad jeg skal lave.

Lige nu har jeg en mint 11 inde på en anden pendrive, og kan se 4 valgmuligheder under noget backup...................det må lige afprøves.

Ps. jeg bruger ikke så forfærdelig mange programmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 21:17

Mint
Når jeg i "værktøj til sikkerheds.........." klikker "backup af valgte..." og så klikker forward kommer der en ½ mill programmer som er installeret - men det har mint jo selv lavet.
Og jeg skal jo bare installere den jeg evt. har lagt ind.

Har jeg misforstået

Ps. En dag er der nok nogen som lærer mig at bruge som jo kan lave en total bacup.

Jeg har en nogle pendrive på 8 og 16 GB samt et par eksterne harddiske som nu er installeret med ubuntu / Mint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 21:34

Ps. En dag er der nok nogen som lærer mig at bruge clonezilla som jo kan lave en total bacup

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 22:30

Hvorfor bliver du ved med at tæske i den der total backup og gemme et udslidt styresystem hvorfor ikke nøjes med at have en sikkerheds kopi af dine filer og så få en frisk udgave af styresystemet? Linux Ubuntu kommer med nye udgivelser hvert halve år! Og selv om du vælger LTS versioner så er det usandsynlig at du skulle få brug for din total backup før der er en ny LTS version.
Mint har under Administration et værktøj som hedder Værktøj til sikkerheds kopiering, den er forud indstillet til at kopiere alle filer i din hjemmemappe, også de skjulte filer med indstillinger, mails med mere, du bestemmer selv om kopien skal være på en intern eller ekstern disk, kopien er ikke komprimeret.
Men der er også sbackup
Citat
Simple Backup Suite comprises of backend backup script and GNOME GUI frontends that provide a simple yet powerful backup solution for common desktop users.

Backups can be written to local directories or remote servers using GIO/GVFS technology. A fine control is possible regarding what folders and files to backup. Files can be excluded even with a set of regular expressions. Regular backups can be scheduled.

This package contains the minimum set of files to create backups from the commandline. It uses GIO/GVFS for access of remote backup destinations.
selv om den hedder Simple Backup så er den ret avanceret og gemmer komprimerede filer, sbackup er i Synaptic men kan installeres med den nemme kommando i en Terminal
Kode
sudo apt-get install sbackup

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-11 09:30

Ok ok - men siden 95' og NT4 har jeg brugt totalbackup...............men jeg lærer vel at blive glad for "delbackup"
Jeg må lige kigge lidt på den sbackup.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-11-11 09:34

Tja - har sgu aldrig benyttet mig af diverse backup funktioner.
Har bare sørget for mit home drev er stort nok og alle mine filer der skal gemmes ligger i dette!
Så har jeg bare reinstalleret maskine efter om det var ArchLinux, Debian eller what ever-
Home er Home og vil altid være personligt = Seperat disk der kan mountes i /home HVERGANG - der kan du sagtens have flere brugeres hjemmebiblioteker!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-11 09:39

Jammen jammen - mine gemmefiler ligger da altid udenfor computeren og hygger sig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-11 18:12

Citat
mine gemmefiler ligger da altid udenfor computeren og hygger sig
hvad vil du så bruge backup til? læg styresystemet på igen eller benyt lejligheden til at prøve en anden Linux eller en opdateret udgave af den kendte Linux og du er kørende på under en time med et helt friskt system, når du bruger samme home mappe (partion) så er alle instillinger på plads og med en backup af Synaptic hentes programmerne du brugte før i et snuptag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 18:39

OK - det er en god metode du beskriver OVN.
Men det blev lidt forvirrende, så jeg sprang på en helt ny Acronis udgave 350 kr. og har nu lavet backup af de fleste af mine styersystemer med indstillinger og programmer.
Acronis kan hente og bringe direkte på eksterne harddisk og den kan køres fra CD
Jeg ved godt at Clonezilla nok kan det samme, men jeg kunne ikke styre det.

Jeg så inde på ubuntu-forum at der var kommet en ny Mint 12 rc som jo næsten er færdig.
Den har jeg hentet og installeret på en huskepind 16 GB.
Det er jo en ubuntu 11.10 , som jeg forstår det, men kun med gnome.
Den ser flot og ren ud og er rimelig nem at benytte, og skrue på indstillingerne.
Det er ret godt med, at eks. danskebank.dk virker med det samme.
Som jeg ser det er ubuntu ved at fjolle lidt med brugerfladen.
Du er jo også Mint bruger, så glæd dig til at afprøve den.

Du er velkommen til at mene noget om Mint som der snakkes om her:
http://www.kandu.dk/spg159024.aspx

Ps. Det er ikke for at genere dit tip om ubuntu 11.10

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-11 21:36

Citat
Som jeg ser det er ubuntu ved at fjolle lidt med brugerfladen
enig og jeg tror ikke jeg vil anbefale Ubuntu til nybegyndere mere
Citat
Det er ret godt med, at eks. danskebank.dk virker med det samme
Mint er bare så nem sammenlignet med Ubuntu og så ligner den lidt Windows, det er lidt en fordel når jeg vil overbevise andre om Linux fordele.
Holder du tråden kørende til i morgen så kommer jeg forbi, jeg har gæster i aften
Citat
Ps. Det er ikke for at genere dit tip om ubuntu 11.10
nej det tror jeg heller ikke, der er vist ikke mange Linux brugere på Kandu og sikkert ikke ret mange som får gavn af tippet, men det virker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 08:55

Den står bare åben, og jeg tænker på at lave en lille opskrift til kørsel med en memorystick uden at det er nødvendigt med at brænde en DVD.
http://www.linuxliveusb.com/

Jeg lavde den i første omgang ved først at brænde en DVD med Mint 12, men det virkede ikke. Når man peger direkte på den hentede ISO fil bliver den installeret som Mint 11, men er stadig en Mint 12.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-11 19:46

Tak for svaret o.v.n. Det hjalp mig videre, og jeg tror tråden er gået i stå.