/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux (ubuntu) Mint 12 rc
Fra : Eyvind
Vist : 913 gange
20 point
Dato : 12-11-11 09:46

Der er nu lavet en udgave af Mint på basis af ubuntu 11.10
Det er ganske vist en næsten færdig udgave som med lidt automatisk opdatering bliver den endelige.

Det gode ved denne Mint udgave af ubuntu, er at eks. danske bank virker med det samme.

Jeg har progammet kørende på et memorystick, men det kan også afprøves på andre måder.

Mint 12 kan hentes her:
http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/testing/?C=M;O=D

Oplysninger er hentet her:
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=15078

For at interesserede kan spørge eller mene noget om programmet er dette sat som et spørgsmål og ikke som et tip.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-11 13:09

Så har jeg hentet det, hvordan laver jeg så en usb pind, så den kan boote?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 13:50

Når du har hentet og brændt den iso fil på en Dvd er det en boot CD og programmet kan køre Live
Derfra kan den installeres på en pind - men jeg tage altid den indbyggede harddisk ud så installationen ikke laver noget i MBR

En anden mulighed er at lave en startdisk (memorystick) når Mint er kørende.
Under kategorien "andre" og rul lidt i højre menu "oprettelse af startdisk"

Jeg vil lige undersøge om den 3. mulighed er tilstede med denne udgave.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 13:58

http://www.linuxliveusb.com/
Discover
Never ending list
Under linux mint er der hvad den kan omsætte til USB penne
Desværre står Mint 12 der ikke endnu, men den kan nok for den er bygget på ubuntu 11.10 og den er med på listen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-11-11 14:14

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 14:27

Det var som syv....................den har jeg ikke set før.
Men ok - den er jo til brug for installation og ikke til kørsel på USB

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-11 15:12

Saa har jeg faaet lavet en usb pind, med unetbootin
http://unetbootin.sourceforge.net/

Men aa ae oe virker ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 16:21

Jeg har ikke prøvet unetbutin programmet og ved ikke rigtigt hvad det laver.

Har du lavet en DVD med mint

hvis ikke så har du en isofil med Mint
hent denne og installer denne i windows:
http://www.linuxliveusb.com/
Start den og sæt en USB pind ind
Nu kan du vælge CD eller iso image
vælg iso og find din hentede mint og så kan linuxliveUSB teste om den kan køre.
Hvis den accepterer denne Mint 12 udgave så husk lige at bryge skyderen som laver et ekstra område til filer og andet som skal huskes (persistent)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-11 16:31

Har hentet linuxmint-12-gnome-dvd-32bit-rc.iso og startet Unetbootin,
valgt usb pind og iso image, det virker meget godt bortset fra manglende dk tegn.

Har ikke lavet nogen DVD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 16:37

Husk at det skal være en live USB så der ikke rodes i MBR.

Jeg hopper lige over i win7 og afprøver den linuxliveUSB med Mint 12

vender tilbage senere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 16:48

Afprøvning af LinuxliveUSB :

Den fortæller at pinden skal være FAT 32............så den bliver formateret til FAT 32

Den siger også at Mint udgaven ikke er med på listen men at den nok kan alligevel .....så det prøver jeg efter at den er formateret med "HP USB disk storage format tool" (gratis)

Vender tilbage efter spisning og opvask.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 20 point
Dato : 12-11-11 17:01

Så har jeg lavet en ny, været inde i settings og ændret sprog og tastaturlayout,
nu er der sørme ÆØÅ

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 17:59

Super - men jeg prøver alligevel den LinuxliveUSB

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-11 18:11

Har lavet den med LinuxliveUSB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 18:43

Jammen så kunne den da ikke huske indstillingerne efter genstart vel.

Hus mig stod der bare LIVE der hvor jeg plejer at indstille persistent størrelsen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-11 18:53

Den var på dk efter genstart og den huskede os startside i ff

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 18:56

Hmm. hvad lavede jeg så galt
Jeg må nok prøve igen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-11 18:59

Har lige startet den igen og den husker os mit pass hertil

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-11-11 19:50

HVAD ER LINUX???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 19:51

Forskellen er at den første lavede jeg ved at benytte den brændte DVD (som var afprøvet)
Jeg havde også den hentede isofil og nu kan jeg også instille persistence området.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-11-11 19:52

Citat
Det var som syv....................den har jeg ikke set før.
Men ok - den er jo til brug for installation og ikke til kørsel på USB

Den laver et STIK/PIND om til en BOOT? genstand.

Men den kan der OGSÅ laves lidt om på, MEN, kan ikke vise det,
da jeg IKKE kan boote fra en (GREN-med en pingvin på)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 19:53

HVAD ER LINUX???
Aner det ikke - men prøver alligevel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 19:57

Ja ja - men Hirens boot CD har en indbygget mini udgave af XP

Det kan man vist også med bartPE eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-11 18:45

Så er jeg med også det vil sige jeg installerer Linux Mint 12 Lisa på harddisken, jeg har aldrig fattet hvorfor styresystemet ikke skal være på computeren nå jer nørder om det jeg gør som det passer bedst for mig, vil jeg køre Linux på en fremmed computer så kan det gøres live fra en usb hukommelses stik eller en CD/DVDsystemet behøver altså ikke være installeret for at kunne bruges, heller ikke danske bogstaver eller NemId er der problemer med live så længe vi snakker Mint DVD udgaven .
Jeg hentede fra Linux Mint hjemmesiden og brugte ftp serveren fra Klid.dk:
http://blog.linuxmint.com/?p=1858 rullede ned og fandt 32 bit DVD og klikkede på Denmark.klik.dk og download gik igang, jeg brændte ISO filen på en DVD med Brasero på en anden computer med Linux Mint 11 Katya
Nå installationen er færdig nu, det tog 35 minutter og nu vil systemet gerne genstartes, det lader jeg den gøre og vender tilbage efter spisetid og efter at jeg har kørt min Synaptic backup fra i aftes ind på den nye 12er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-11 19:20

Nå det var ikke så godt, computeren nægter at vise skrivebord, der er kun en lilla skærm og jeg amatør aner ikke hvordan jeg kommer videre jeg forsøger en tvangs genstart og ser på muligheder, login skærmen vistes fint men derfra og til at kunne bruge computeren er der tilsyneladende et stykke vej, hvis ikke jeg kommer ind så ender det med en geninstallation at Linux Mint 11, den nye Ubuntu har jeg på den bærbare og det er nok for mig, den er for avanceret og mangelfuld til at kunne bruges af "almindelige" mennesker som mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 19:22

Jammen jeg har ikke så mange computere til at afprøve styresystemer med.
1 nyere Zepto med Vista som børnebørnene bruger til lektier og spil når de er her.
1 Zepto (min) med 3 udskiftelige harddiske XP-Vista-win7 (dual boot er noget rod hos mig)
1 Zepto af ældre dato der kører XP med installeret server og den kan ikke køre nyere Linux
1 gammel hp som kan humpe afsted med XP og med diskettedrev
1 ældre HP som fryser en gang i mellem og den bruges næsten ikke
Så til forsøg og kørsel med Linux programmer bruges de eksterne harddiske og pendrives.

Og så lige en NEM COMPUTER med revnet skærm.

Men en dag kommer en af de udskiftelige harddiske til at køre Linux, for jeg hopper nok ikke med på windows bølgen "køb en ny computer til det nye styresystem"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 19:24

OVN - Det er vel ikke to forskellige filsystemer du blander.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 19:25

Jeg løber nu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-11-11 20:11

Det er lykkes at installere Skype på mint12 usb pind

Har du ikke flere pc'er ha, jeg har en mer' en dig så

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-11 11:03

Mint 12 på en harddisk og til ære for OVN....................med separart home partition.
http://billedeupload.dk/photo/2011-11/b72e7219/Installation.png.html

Ps.
Gælder en selvkørende batteridrevet harddisk med indb. kortlæser - som en computer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-11 11:06

Citat
Gælder en selvkørende batteridrevet harddisk med indb. kortlæser - som en computer

ok en mini pc da

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-11 16:43

Det har måske noget at gøre med en driver til Nvidia grafikkortet som ikke er installeret, det er en grafik kort som er indbygget i bundkortet:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7S41GX
mystisk at den kørte fint i live tilstand og nu ikke vil vise noget andet end en lilla skærm efter genstart, jeg har oplevet problemet før på samme computer, dengang var det Ubuntu fra april 2011 som godt nok kørte et stykke tid men efter cirka 14 dage kom nævnte problem efter at jeg havde opdateret, så kom Mint 11 på kørte fint i flere måneder altså indtil i aftes jeg har nu en Linux Mint 9 LTS som kommer på forhåbentlig uden problemer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-11 18:33

Er mint 9 en 10.4

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-11 19:14

Citat
Er mint 9 en 10.4
Ja det tror jeg og den kører udmærket, jeg har fået installeret driver til grafik kortet og er igang med at opdatere systemet 412 opdateringer så der går lidt tid endnu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-11 19:27

Jeg sidder netop med en ubuntu 10.4 (dabuntu) installeret på en harddisk som altså virker godt. jeg kigger lidt på noget startopmanager og så køre dualboot måske.
Bliver det godt flyttes den til en af de udskiftelige interne harddiske. (acronis)
Så vil den nok køre lidt hurtigere.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-11 14:29

At få Klaudi, til at begejstres over sølle 3 bogstaver nemlig æøå, må være en extraordinær god besvarelse.

Tråden er vist også gået i stå.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-11-11 14:49

Taaark, har ikke rodet så meget mere med det, har lavet en ny Hirens Boot CD, der manglede jo flere af de "gode" programmer så dem har jeg fundet på tidligere versioner og lagt på den sidste nye