/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
allegi
Fra : joker138
Vist : 738 gange
50 point
Dato : 22-10-11 07:54

Havd kan man bruge istæden for mælk, til madlavning. Jeg tænkte på kokos mælk ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-11 07:58

Hvis det er laktoseallergi kan du købe piller der opretter enzymbalancen.
De findes i håndkøb på apoteket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-11 08:07

Du kan erstatte mælk med vand i de fleste tilfælde, men ellers kan du godt bruge kokosmælk, men du skal tænke over i hvilke retter du bruger det, for det smager jo ikke som alm. mælk

Vi brugte også mandelmælk - smuttede mandler, og blendet, det brugte vi til ris a la mande

Endelig er der også mælkeerstatningnen - sojamælk -, som i smag nok er det der kommer nærmest komælk

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 22-10-11 08:41

http://allergikokken.no/matallergi--intoleranse/melkeallergi/erstatning-for-melk_-romme_-flote-etc_/

Læs denne link...her har du alternativer til alm mælk

Hvis du/en anden, har mælkeallergi er det ikke nok med bare at undgå mæl fra kartoner-der er mælkeprodukter i en masse madvarer . Eks .brød -ost etc.etc.

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-11 08:49

Det er et hestearbejde at sætte sig ind i deklarationerne... mælk kan hedde over 20 forskellige ting, men har aldrig et E-nummer

Det er heller ikke nok, bare at erstatte smør med margarine, det skal være en speciel margarine, selv i issorbet, eller franske kartofler kan der være mælk i., bare for at give nogle eksempler.

Der er ufattelig mange faldgrupper, hvis man virkelig skal sætte sig ind i det, men det kan lykkedes.

Hvis i overholder diæten, kan mælkeallergien "gå over", det lykkedes for os efter ti år

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 22-10-11 10:49

soja mælk kan du jo bruge, men husk at lade være med, at købe den med vanilie til mad, det slår meget igennem. kokos mælk er også god, der findes også en soja mælk, der kan piskes til noget der ligner flødeskum , der er også rismælk m.m mener astma allergi forening har en bog, der ikke koster meget, med mange opskrifter på både bage og mad, den købte jeg engang ,da min datter havde mælkeallergi de første 6 år af hendes liv. jeg syntes nu det er okey nemt at sætte sig ind i når man først vender sig til det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-11 13:29

Du behøver ikke købe astma og allergiforbundes opskriftsbog, den er her på nettet

http://allergi.astma-allergi.dk/foedevareallergi/opskrifter

Forøvrigt skal du også passe på med at bruge for meget soyamælk, det kan du også få allergi af

Kommentar
Fra : susss

Dato : 22-10-11 14:30

Hvis mælke problemet er laktose så er der laktosefri mælk hos Bilka Super best og Rema 1000 og piskefløde hos super best og bilka Føtex yogurt hos netto bilka alt sammen laktosefri

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 30-10-11 16:09

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-10-11 16:51

Selvtak Joker138

Kommentar
Fra : bosse1973

Dato : 05-07-12 11:08

Hejsa

Jeg køber alle mine laktosefri varer her: http://rikana-sundkost.dk

bh
Bosse