/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Afslag på Sportsmiddel til handicappede
Fra : LoneS
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 15-10-11 02:00

Hej alle sammen.

Jeg har en datter på 18 år som er begyndt til kørestol basket.
I denne sportsgren skal man bruge en speciel stol men denne har vi fået afslag på via Fredericia Kommune. Vi ved at der er andre der har fået sådan en stol bevilliget af kommunen og at de skal!.
Problemet er bare vi ved ikke hvilken paragraf vi skal søge om.

Mvh. Lone Søgaard

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-10-11 04:06

De har vel givet en begrundelse for afslaget?

2 du har ret til afklare over afgørelsen så il sagen blive sendt videre til ankenævnet

3 jeg går ud fra at din datter er bevægelsehæmmet i en eller anden form så ville jeg personligt tage kontakt til dansk hadicap orgination og få hjælp der fra

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 15-10-11 04:23

Ja, min datter har Rygmarvsbrok. Begrundelsen fra kommunen var at en borger kun måtte ha' et hjælpe middel og det kan jeg ikke få til at passe. Hende fra kommunen sagde også at de kunne egentlig godt komme og tage fx hendes mini crosser, badestol m.m. Og det kan ikke passe efter mit hovede hvis de tager hendes badestol skal hun sidde på gulvet og hvis de tager hendes mini crosser kan hun ikke komme på længere ture som hun ikke kan klare i den manuelle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-11 07:47

Er det ikke muligt for din datter, at låne en kørestol i første omgang??

Det er jo ikke sikkert at hun vælger den sportsgren på sigt

http://www.dhif.dk/sport/defaultDHIF.asp?sportID=247&id=69

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 15-10-11 08:48

prøv paragraf 100, det er en paragraf der skal give fysisk og psykisk til mere udgifter til sit handicap, der i bland hjælpemidler, som hjælpemidel kontoet ikke vil bevillige, mener bare det skal være over 6000 kr, men det vil det jo også være, du kan søge alt muligt til din datter der, det er lige som en skraldespands paragraf, men kommunen vil helst ikke oplyse op denne paragraf. der kan hun også få en personlig hjælpe til hjælp af omklædning m.m.

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.

Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor.

Stk. 5. Personer, der modtager pension efter § 14 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 96.

ellers er der enkelydelser men der skal du hente en skema på kommunen for at søge om dette til hende

held og lykke

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 16-10-11 10:19

jeg vil anbefale at du melder dig ind her : http://danskhandicapforbund.dk/

tror det koster 100 kr pr ½ år.

det er helt utroligt som kommunerne behandler deres egne borgere

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 17-10-11 15:19

Wauw, kun et hjælpemidel af gangen?
Den har jeg ikke hørt før. De er godt nok kreative.

Så hvis man har 4 klodser til at sætte under ens lænestol, for at den kan være højere. Så kan de tage de 3 retur. Så pas på hvis du sætter dig i stolen.

Av

Jeg håber i finder en god løsning.
OG husk at lukke spørgsmålet. Når du har svar eller anuler hvis du har opgivet.