/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
hvad vejer en gaffeltruck?
Fra : nednameluj
Vist : 4111 gange
100 point
Dato : 06-10-11 16:50

Pænt goddag.

Jeg ved ikke om jeg stiller spørgsmålet det rigtige sted, men jeg kunne forestille mig, at der er nogle selvstændige der kender svaret.

Jeg skal bruge en gaffeltruck som kan køre på et lidt ujævnt underlag, den skal kunne løfte mindst 1200 kg. men den må helst ikke veje mere end 700 kg.

Jeg vil så høre om det overhovedet er muligt at finde sådan en?
og i så fald hvilken model.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-10-11 17:07

hvis løftekapaciteten skal være over 1000kg skal det nok være en diesel eller gas dreven truck.

men tror det bliver svært at finde en der kun vejer 700kg, den skal nok minium veje 1ton eller mere vil jeg tro.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-11 17:12

Det bliver sgu svært, den mindste gastruck jeg umiddelbart kan finde kan løfte 1500 kg, men egenvægten er lidt over 2000 kg.

Batteri er udelukket da de selv i en lille stabler vejer som bare pokker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-11 17:17

På en gaffeltruk skal lasten bæres udefor hjulenes understøtning. Så den ville vælte hvis den skulle hæve 1000 kg og selv kun var 700 kg.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-11 17:27

Da vi gik i skole lærte vi vægtstangsprincipper. Hvis dit center punkt er forhjulene skal der være mindst lige lige meget på begge sider af disse hvis den skal støtte og styre på baghjulene. Dan kan derfor ikke løfte mere end den selv vejer.

Hvis du derimod tager en stabler / palleløfter der har disse hjul under gaflernes spids. Derfor kan vægten reduceres og de kan derfor løfte mere end de selv vejer.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-10-11 18:30

Har du et truckcertifikat?? Her lærer man en masse om tyngdepunkter, og transor har fat i noget vigtigt!

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 06-10-11 18:32

Du er tvunget ud på sider med brugte gaffeltruck
Der kan du søge på egenvægt og se modellerne med angivelse af løftekapacitet

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 06-10-11 18:39

Hvis din egenvægt kun skal være 700 kg skal du bruge en stabler hvor du løfter mellem for og baghjul ellers kan du ikke løfte 1200 kg med en max kontravægt(egenvægt) på 700 kg

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-10-11 19:04

du skal have en af den slags der kan hænge bag på en lastbil. det er det nærmeste du kommer det du søger. desværre tror jeg ikke du kan holde egenvægten helt dernede hvor du ønsker. men den er særdeles terrængående i forhold til en traditionel truck

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-11 19:11

Når du har taget dit truck kort, ved du hvad du må køre med.

Så har du svar på alle dine spørgsmål om dette emne.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-11 20:59

Citat
Hvis din egenvægt kun skal være 700 kg skal du bruge en stabler hvor du løfter mellem for og baghjul ellers kan du ikke løfte 1200 kg med en max kontravægt(egenvægt) på 700 kg

Den duer ikke på ujævnt underlag, de fleste af typerne har 4 mindre hjul og eet stort hjul med træk, hvis dette dumper ned i en lavning er man ilde ude......vi stod somme tider 6 mand og prøvede at skubbe bæstet mens det store hjul fedtede rundt for at få fat.

Og desuden er dobbeltgafler en pestilens til engangs- og amerikanerpaller.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-10-11 21:54

Citat
hvad vejer en gaffeltruck?
Fra : nednameluj

DEN ER TUNG _

det står på siden af den = eller i papirerne der følger med.

Men sikkert ikke hvad du spurgte om - eller.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-10-11 21:55

Forkert kontor
Citat
Selvstændige / Spørgsmål

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-10-11 06:13

Det er nok det nærmeste du kommer http://www.mawi.dk/?page=palleloeft
http://www.witre.dk/gaffelloftevogn-starkest_49587M.html?finalCatString=8504481744935166719%3B8504481744935166723%3B8504481744935166731%3B8504481744935166732&viewSize=30#description

Eller minimover http://www.nc-nielsen.dk/pallevogne.aspx?nodeid=9&modid=1

Eller er der en sidelæsser men jeg mener også at den kommer over 700kg de sidder meget på lastbiler påmonteret bag i de bruger dem meget på festpladser

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-11 11:18

Du vil nok ikke kunne finde truck på kun 700 kg. Se også her:

http://www.weland.dk/Belastningstabeller/da-da/belastningKorbar_Truck.htm

Du kan taste skema frem med bl.a. egenvægte

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-11 12:37

Hvad forårsager egenvægtens begrænsning ?

Hvis det er et bærende dæk med belastingsmæssig begrænsning i lokalet hvor der skal køres er det jo ikke noget der kan rettes uden en ombygning, der hvor jeg arbejdede før var der visse områder hvor vores elefant af en stabler ikke måtte stikke snuden frem.

Hvis det er et læsseområde udenfor hvor belægningen har set bedre dage (og køres op ved næste frostvejr ) kan det midlertidigt klares med køreplader.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 15-01-12 15:40

det er da det nærmeste at tro hvis du skal løfte 1200 kg så skal du da ihvertfald have mindst 1200 kg
som modvægt mindre kan gøre det alt afhængig af hvor langt bagude trucks vægt er placeret som er dit kip moment