/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvornår er man ikke barn længere?
Fra : kartoffel88
Vist : 1086 gange
50 point
Dato : 17-08-11 11:42

I hvilken alder stopper man med at kalde børn for børn ca?

Tak..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-11 11:56

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-08-11 12:24

Det kan man ikke svare på.
Der er nogle der er over 20 år som stadig er barnlig.
Normalt siger man, når man bliver konfirmeret går man ind i de voksnes rækker (men,men,men).

Prøv bare at se Teil, han er stadig barn

hawaii7

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-11 12:57

Hvis du prøver at se hvad medierne skriver. så er en 15-årig en gerningsmand, men en dreng hvis han er offer for en forbrydelse, jeg har endda set 19-årige ofre omtalt som drenge!

Dreng svarer vist til barn, pige strækker sig efterhånden over flere generationer

Så hvornår man holder op med at være barn, rent sprogligt, afhænger af sammenhængen.

Der er givetvis også forskel rent kulturelt, i mange lande er en 18-årig ugift kvinde en pebermø, hos os er en 18-årig mor en teenagemor, og normalt samtidig et socialt tilfælde!

Men skulle jeg komme med et bud, ville jeg sige at ved de 13 år holder de op med at være børn, så bliver de teenagere, og må ikke kaldes børn længere

Accepteret svar
Fra : Jan4100

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-11 13:04

det er vel når de når puberteten de skifter til voksne . biologisk set

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-08-11 13:10

Citat
Et barn er et menneske, der endnu er så ungt, at det ikke er blevet voksent.

citatet er taget fra http://da.wikipedia.org/wiki/Barn

Citat
a child (plural: children) is generally a human between the stages of birth and puberty

citatet er tage fra:http://en.wikipedia.org/wiki/Child

I øvrigt er mine børn jo altid mine børn, også når de er 97, som Teil skriver.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-11 13:27

Sejlivet familie, du har pifo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-11 13:39

Mig også være barn indtil 97.

Men der er jo også mellemstadiet 13 - 19 ................. teeagere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-08-11 13:53

Citat
Mig også være barn indtil 97.

"mænd" er børn HELE livet Eyvind

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-08-11 13:58

Hovedsagen er vel, at man bevarer det barnlige sind. Den sexuelle lavalder er vel endnu 15 år her i landet, men man er jo begyndt at sætte 14-årige i fængsel. Om mig selv påstår én af mine venner, at jeg er 17 af sind og 70 i fysik. Ifølge mit CPR-nummer er jeg 66 ligesom den berømte hovedvej diagonalt over USA (kortspillet).

Om man er barn - afhænger fuldstændig af sammenhængen eller contexten som det hedder på nysprog.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-11 14:04

Citat
"mænd" er børn HELE livet Eyvind

Ja tak - alt andet er for kedeligt.

Men jeg må ikke selv børste tænder.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-08-11 14:08

Citat
Sejlivet familie, du har pifo
, Ja jeg har tænkt mig at leve meget længe. Jeg er så nysgrrig, jeg vil vide, hvad der sker

Skål for vores forældres børn - gid de må leve længe

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-08-11 15:05

Citat
Men jeg må ikke selv børste tænder.

Og åbne dine egne øl

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 17-08-11 16:21

Tak for alle jeres svar. Vil det sige at folk der går i gymnasiet IKKE er børn?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-11 16:28

Jeps du har forstået noget.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-08-11 16:48

Citat
Vil det sige at folk der går i gymnasiet IKKE er børn?

En bekendt til mig er rektor på et gymnasie, og ham vil jeg da lige citere:

"Vi får børn ind og vi lukker voksne ud"

I min familie har vi ganske mange teenagere, og spørger man dem, så synes de ikke at betegnelsen "børn" skal bruges, når de er teenagere. Altså fra de er 13 år til de er 19, så er de teenagere og derefter "rigtige voksne"

Vi andre synes jo stadig, de er børn

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-11 18:16

Jeg er enig med pifo.
Uanset hvor gamle mine børn bliver, så er de stadig mine børn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-11 19:43

Troldepige, de er DINE børn, men andre vil vel ikke kalde dem børn, mit voksne afkom kalder jeg unger(ne).

Enhver so holder mest af sine egne grise, det gælder også for orner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-11 19:56

Nåe ja - for fruen siger at jeg skal bruge koblingen, når der skiftes gear nemlig.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 30-08-11 06:40

Tak for svaret Jan4100.