/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk kommer ikke frem efter format
Fra : den_bedste30
Vist : 892 gange
300 point
Dato : 20-07-11 20:30

hej kandu.
Jeg var i gang med at formatere min externe harddisk da strømmen gik og siden da har jeg ikke kunne finde min harddisk hverken i denne computer eller under diskhåndtering i computeradministration. Jeg har en Packard bell carbon 2 tb.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-11 20:48

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 1
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 8

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 310 point
Dato : 20-07-11 21:00

Det lyder ikke godt at du ikke kan se den i diskhåndtering. Jeg ville prøve om man kan få adgang til den via Gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php som er et godt partitioneringsværktøj. Man downloader den som en .iso fil som man så brænder en CD af. Denne booter man så på. Hvis du kender Partition Magic så kan du også bruge denne.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-07-11 21:03

Foresten, det vil være klogt at sørge for at din eksterne disk både er tilsluttet og tændt inden du booter på denne CD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-11 21:40

Og hvis det ikke lykkes at komme i kontakt med harddisken med Gparted, kan du slette harddisken med killdisk...................................og så oprette en ny partition som kan formateres.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-07-11 22:02

Prøv
START-højreklikket på COMPUTER-ADMINISTRER-LAGER-DISKHÅNDTERING og derefter i ALLE OPGAVER-SKIFT DREVBOGSTAV OG STI og tilføj et ledigt bogstav.

leob

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-07-11 22:20

Mislykkes ovenstående, så prøv dette gratis program,
http://download.cnet.com/CompuApps-SwissKnife-V3/3000-2248_4-10070864.html
Jeg var ude for det samme som dig for et par uger siden, og dette virkede.
Bemærk at du får en FAT disk ud af det, men den kan findes af din pc
som du så kan formatere til nfts igen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-07-11 22:21

NB: mener at problemet kan være at din disk er for stor, til at Windows kan genkende den

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-07-11 22:27

Citat
kan du slette harddisken med killdisk...................................og så oprette en ny partition som kan formateres.

Kan sikkert nemt gøres, men det er ikke sikkert at Windows kan finde den bagefter.
Swishknife formaterer den til en partition der kan læses øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 20-07-11 22:31

Tak for svarene alle sammen, Jeg er lige nu i gang med at prøve de ting i sagde... og jeg lover jer at bare fordi min statistik er dårlig, som åbenbart er det eneste teil går op i, i stedet for at hjælpe, Så skal jeg nok dele alle pointe ud når denne tråd lukkes. men først lige et spørgsmål...

leob: hvor finder du "alle opgaver" inde under diskhåndtering?

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 20-07-11 23:10

nomore, Jeg tror ikke det er fordi at min hdd er for stor til at min computer kan finde den... den kunne jo finde den inden at den blev formateret.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-07-11 23:39

Citat
nomore, Jeg tror ikke det er fordi at min hdd er for stor til at min computer kan finde den... den kunne jo finde den inden at den blev formateret.

Jeg tænker nu også mere på en disk med FEJL på.
Jeg brugte programmet jeg henviser til og det tog under 5 minutter, så kunne jeg se den i
diskhåndtering, hvor den godt nok var i FAT, men jeg kunne se denog dermed formatere den til nfts

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-07-11 23:41

Kan lige nævne at min disk også er på 2TB, og havde nøjagtig samme fejl som du beskriver

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-07-11 23:44

Jeg var nokl lidt hurtig. Håber dette er bedre

Manglende drev
Under en opstart har jeg været ude for, at en af mine disce (HHD, USB ell.lign) ikke blev vist. Jeg klarede det ved at gå i

START
højreklikke på COMPUTER
vælge ADMINISTRER-LAGER-DISKHÅNDTERING
og derefter i ALLE OPGAVER-SKIFT DREVBOGSTAV OG STI
og i vinduets øverste, højre kvadrant se en linie pr. hver enhed (evt. kan man i menupunktet HANDLING vælge GENNEMSØG DISCE IGEN).
Nu burde man kunne se den manglende enhed, men formentlig uden drevbogstav (bogstavet i parentes i "discenhed kolonnen")
Marker så enheden, vælg HANDLING, ALLE OPGAVER, SKIFT DREVBOGSTAV OG STI
I det nye vindue der kommer frem vælger man (eller lader systemet vælge) et bogstav og afslutte med OK
Nu burde det virke !!!!

leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-07-11 09:06

muligvis skal du også se de enkelte disce nederst til venstre og evt. markere den manglende der.
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-07-11 09:07

sludder !!!
nederst til højre !!!
leob

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 21-07-11 17:31

desværre leob, jeg kan ikke finde den. men jeg havde en ven der også kiggede på den og jeg tror han har klokket i det. fordi engang kunne jeg godt finde den inde i diskhåndtering, men efter han var i gang så kan jeg ikke... jeg mener han gik ind i diskhåndtering og højreklikkede på den og trykkede "slet diskenhed" eller sådan noget... hvis det er tilfældet at han har gjort det, er der så noget jeg kan gøre for at finde den igen...?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-07-11 18:01

Jeg kører Win7
Hvis du bruger noget andet er nok for mine anvisninger ikke stemmer.
Fortæl hvad du bruger og se, om ikke en anden bruger af det samme OS kan hjælpe videre.
.... og eller kan du jo prøve hjælpe-funktionen (det var en vits, men alvorligt ment)
Leo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-11 18:47

Har du prøvet at hente gparted, som Søren anbefalede.
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-11 19:49

Jeg tror at løsningen er noget som ikke hører til standardværktøjerne i Windows, og her tror jeg at Gparted er et af de bedste. Det er nemt at bruge, også selvom at man ikke er vant til Linux. Man booter blot fra CD'en hvorefter selve programmet Gparted starter automatisk. Det ligner og bruges næsten helt som Windowsudgaven af Partition Magic. Man bemærker faktisk ikke at det ikke er Windows man kører. Når man er færdig lukker man blot programmet som man plejer og dobbeltklikker på sluk-knappen på skrivebordet.

At den ikke kører under den Windows som maskinen er installeret med er i virkeligheden en styrke og ikke et minus. For så er man ude over spekulationer som den du nævner om at en har klikker for at slette et drev. En sådan handling under Windows vil ikke have nogen indflydelse på hvad Gparted vil vise, og heller ikke på dine muligheder for at oprette en fungerende partition.

Jeg har selv brugt programmet flere gange og har kun haft prositive resultater. Og den kan sagtens formatere NTFS, (og flere andre formater for den sags skyld) selvom at den kører under Linux. Og ligesom Partition Magic kan den også ændre en partitions størrelse uden at man taber data.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-11 19:54

Og hvis du henter og brænder den Gparted CD - så skal vi nok holde dig i hånden, og du kan bare spørge løs.

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 21-07-11 20:24

Tak jeg vil prøve igen... Og loeb: Jeg kører også windows 7...

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 21-07-11 20:53

Nu har jeg prøvet gparted, men udne held, jeg kunne brænde det ned og boote fra cd'en men jeg kunne ikke finde disken inde i selve programmet. Så jeg går ud fra der ikke er så meget at gøre...

Godkendelse af svar
Fra : den_bedste30

Dato : 21-07-11 20:54

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Selvom det ikke løste problemet syntes jeg du stadig skal have pointne...
Tak for forsøget...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-11 21:13

Har du overhovedet prøvet
Citat
http://download.cnet.com/CompuApps-SwissKnife-V3/3000-2248_4-10070864.html

ELLERS ER DIN DISK DEFFEKT hvis det program ikke kan finde den.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-11 21:20

Har du prøvet en anden USB port/ eller slette dem og geninstaller.

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 22-07-11 10:47

jeg har prøvet begge dele...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-11 13:30

1. Du har startet computeren med gparted
2. Du kan se den indbyggede harddisk.
3. a Du har allerede sat USB harddisken til inden du starter comp.
3. b Du sætter først USB harddisken til efter gparted er startet op.
4. Du har ruden åben med Gparted.
5. Den er færdig med at søge.
5. Oppe til højre er der en op/ned - pil og med den kan der vælges harddisk.
6. Vær sikker på at det er den rigtige harddisk der opereres på. (se størrelse)