/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Parkplätze für Hausfrauen
Fra : Thyregod8
Vist : 2251 gange
100 point
Dato : 01-06-11 08:42

Jeg har i flere år rejst som turist i Sydtyskland. Her har jeg iagttaget på parkeringspladserne både på tankstationer og ved supermarkeder et skilt med påskriften: für Hausfrauen eller parkplätze für Hausfrauen. Oversat parkeringsplads for husmødre.
Jeg har tit undret mig over, at der er særlige p-pladser for husmødre. Jeg synes ligefrem dert virker diskriminerende. Hvorfor skal husmødre have særlige parkeringspladser? Ofte ligger de klos op til indgangen til butikken. Kan det være fordi tyskerne mener husmødre er en særlig travl gruppe og har særlige behov ligesom handicappede? Eller findes der en tredje forklaring, som kun sydtyskere kender?
Er der nogen der ved noget om dette forhold?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 09:00

Ehm.... når jeg søger på parkplätze für Hausfrauen... kommer der uartige sider frem

Venter spændt på et fyldestgørende svar

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 09:04

Det skal ikke være en spøg. Indlægget er helt alvorligt ment. Jeg set skilte i plastik eller andet, så det er ikke bare en spøg der bliver lavet lokalt.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 01-06-11 09:05

Det er ikke fordi kvinder ikke kan køre bil i Tyskland. Vi er bare meget langt bagud her i Danmark.
Det er pladser som er beregnet for kvinder med børn i bilen. Har du prøvet at tage et barn ud af en bil på en almindelig P-plads, hvis barnet ligger i en kurv eller sidder i en barnestol. Det kræver mere plads og du kan også se at disse pladser er bredere end de andre P-pladser.
Det er der et stor behov for herhjemme, men dem på Christiansborg kan ikke finde ud af andet ende at skændes hele tiden. Jeg har ikke hørt eller læst at en mand med børn ikke må bruge disse pladser.

Håber det var svar nok.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : grow

Dato : 01-06-11 09:06
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 09:12

Thyregod, det var nu heller ikke for at nedgøre dit spørgsmål, men prøv selv at se

http://www.google.dk/#hl=da&q=parkpl%C3%A4tze+f%C3%BCr+Hausfrauen&oq=parkpl%C3%A4tze+f%C3%BCr+Hausfrauen&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=26794l27364l0l3l3l0l0l0l0l0l0l&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=d9f38df6b6afa560&biw=1516&bih=656

Nu Hugo-Børge nævner p-pladser for mødre, så har jeg faktisk også hørt om det... men kan ikke huske om det var i Tyskland - den forklaring køber jeg

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-11 09:19

- jeg har læst at det er ene og alene pga. kvinder føler sig mere sikre ved at kunne parkere tæt på butikken hvis de er alene på en stor parkeringsplads...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 09:24

Bilka har da også parkeringspladser for familier med småbørn,
men de skriver selvfølgelig ikke: Kun for husmødre, det er jo diskriminerende i Danmark.

Hvis det var ekstra brede parkerings pladser, hvor man ikke skal bakke ud, kunne jeg forstå det.

Og så lige den her: "Ausfart", her har vi været før...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 09:36

Ja, når man søger kommer der kun uartige ting frem. Jeg har overvejet på et tidspunkt at kontakte ambassaden eller Det Tyske Turistbüro. Man skulle jo helst ikke gå fejl, når man kommer til Tyskland. Hvis man skrev tilsvarende i Danmark, ville det adstedkomme en strøm af vittigheder og indlæg i medierne for ikke at tale om eventuelle politianmeldelser om diskrimation.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 09:45

Her er en anden forklaring --- men jeg hælder nu mest til den med mødrene - for den har jeg hørt, som sagt kan jeg ikke huske hvor

http://www.ezz.dk/759136-frauenparkplatz

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 09:47

Mon det blev indført i Odense

http://aniston.dk/p-pladser-til-kvinder.14165.ahtml

Thyregod, jeg tror det vil være en god idé at få det afklaret ved hjælp af ambassaden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-06-11 10:34

Nu er det jo IKKE noget fastsat ved lov.....

Det er HELT PRIVATE skilte der sættes op af den pågældende "grundejer" - på nøjagtig samme måde som du herhjemme har skilte med "kun for beboere"

Du vil ALDRIG finde dem på offentlige parkeringspladser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-11 13:18

Er der løse bildæk eller anden type buffer i de "kvindebåse" ?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 01-06-11 14:15

Nej LufeA. Du kan se på mit sendte foto at de sigter efter "midterlinien"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 15:33

Den første med bedre plads på grund af børn holder ikke:

"Bei unserem Lidl gibt es sogar Behindertenparkplätze, sowie Frauen und Kinderparkplätze"

Der er altså både Frauen und Kinderparkplätze i Tyskland...

Så er det nok den større trykhed ved at parkere tæt på indgangen?

Og ikke bredere, sikrede parkeringspladser.

Her er et par andre link der viser at dette også er til debat i Tyskland:

http://www.gutefrage.net/frage/warum-gibt-es-frauenparkplaetze

http://www.taxiforum.de/forum/viewtopic.php?t=4352

Den i Bilka hedder iøvrigt "Ulveparkering", så der er tale om børne, ikke kone parkering...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 15:56

Det peger måske i retning af, at det for at undgå buler. Så kan de, der mener de har brug for Hausfrauenparkierplätze jo bruge dem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 16:45

Nej det er ikke angsten for buler, men behovet for ekstra trykhed ,
der er hovedårsagen til de tyske kone parkeringspladser.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 16:57

Det kan ikke være for at undgå buler...

Det er enten fordi kvinder oftest slæber både indkøb og børn eller pga trygheden ved at parkerer tæt på indgangen til centeret

Thyregod, kunne du ikke prøve at ringe til ambassaden???

Fik du læst mit link fra kl. 9.45??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 18:45

Ja det begynder at blive interessant. Jeg tror jeg vil kontakte den tyske ambassade og lade dem komme med et bud. Her er jo virkelig tale om kulturel forståelse eller mangel på samme. det er jo også det hele EU-projektet bl.a. går ud på. Så mon ikke ambassaden vil bearbejde min forespørgsel med tysk omhu. Jeg vender tilbage, når der foreligger et svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 18:54

Du kan også spørge Frieda, en kandubruger der bor i Tyskland

Ude til venstre, - find en bruger - og skriv så Frieda, så vil du finde hende, - hun er mest i madlavningstrådene, så det kan du genkende hende på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 19:30

Og min nabo Hanne, der er født her i grænselandet og jævnligt kører til Tyskland,
det var hende der gjorde mig opmærksom på, at der også var børne parkeringspladser der.

Så, som hun siger, det er sikkerhed, ikke børne hensyn eller manglende køre evner,
der er grundlaget for de tyske kone parkerings pladser.

Men spørg da bare Frieda, hun vil sikkert bekræfte?
og mon ikke den tyske ambasade har vigtigere ting at tage sig af??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 19:35

Hvis Frieda mod forventning ikke kan svare, ville jeg ikke tøve med at ringe til ambassaden - så vigtige ting kan de heller ikke ha andet end at de også kan hjælpe os borgere

Jeg har for år tilbage fået god hjælp vedr. allergi ved at ringe til den spanske ambassade, og det studsede de slet ikke over.. så hvorfor ikke parkeringspladser i Tyskland??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 19:39

Når du taler med Frieda eller ambasaden så få lige hende/dem til at oversætte dette:
"
Man wollte damit Frauen ein klein bisschen mehr Sicherheit geben, denn diese Parkplätze sind meistens nicht nur ausgeschildert, sondern auch besser ausgeleuchtet und oft videoüberwacht.
"
Fra mit link, hvor svært kan det være?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 20:06

Svend, dette er fra mit, link som jeg lagde ind før dig... forøvrigt er du jo selv god til tysk, så hvorfor vil du havde Frieda til at oversætte??

Citat
Der er faktisk en meget logisk forklaring. Som regel er det kvinder der er
mest udsat for ubehageligheder når det er mørkt, foreksempel voldtægt etc.
Derfor har de i tyskland lavet parkeringspladser til kvinder der er tæt på
indgangen til supermarked eller i dette eksempel Karstadt, sådan at de ikke
skal gå alt for langt for at nå ud til bilen, eller ind i markedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 20:28

Så er vi jo helt enige, det er den rigtige forklaing, som du rigtigt kom med først.

>>Thyregod, kunne du ikke prøve at ringe til ambassaden???
>Du kan også spørge Frieda, en kandubruger der bor i Tyskland

Kun derfor...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 20:34

Citat
>>Thyregod, kunne du ikke prøve at ringe til ambassaden???
>Du kan også spørge Frieda, en kandubruger der bor i Tyskland

Udelukkende, for at få det be/afkræftet af andet end link, da jeg også har hørt i radioen, at der var på tale at oprette p-pladser til mødre, men måske det var Odense de snakkede om?? (se link højere oppe)jeg kan desværre ikke huske det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-11 20:45

Godt Nordsted,
jeg havde lige fået forklaret, hvordan det hang sammen af min sønderjyske nabo
og havde givet det videre...

Derfor mit overflødige indlæg om oversættelse.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 21:53

Jeg har nu sendt en forespørgsel til Den Tyske Ambassade og bedt om en forklaring set med den tyske forståelse, altså hvordan tyskere opfatter dette særlige parkeringsforhold.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-11 21:55

Godt... venter i spænding

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 21:58

Jeg vender tilbage, når jeg har et svar fra ambassaden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-11 00:13

Jeg undrede mig også over fænomenet, har især set det på mange rastepladser tæt på toiletbygningerne o.s.v.

Og har fået den forklaring af en tysk ven, at de pladser er reserveret for de "Frauen" der gør rent i bygningerne, sådan at der er reserverede P-pladser når de kommer på arbejde.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-06-11 07:05

Citat
Og har fået den forklaring af en tysk ven, at de pladser er reserveret for de "Frauen" der gør rent i bygningerne, sådan at der er reserverede P-pladser når de kommer på arbejde.

Interessant indlæg. Det bliver nu mere og mere spændende, hvad ambassaden svarer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-11 07:18

Den forklaring lyder også gangbar, men synes nu alligevel, at det er meget at reserverer pladsen hele dagen, for at de kan gøre rent et forholdsvis kort stykke tid

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-11 07:28

Der er nok forskel på parkeringspladser ved rastepladser og supermarkeder?

Hvad med Putzfrauenparkierplätze for de førstnævnte??

Det er dem på store parkeringspladser ved supermarkeder jeg tænker på...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-11 08:48

Mine naboer til den anden side, med tyske aner, er nu kørt på familie besøg.
De har også lovet at spørge deres tyske slægtninge om årsagen til husmødre parkering der...

Så må vi se hvem der kommer først?
og om den offisielle begrundelsde fra ambasaden stemmer med lokalbefolgningens??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-06-11 07:44

Så er svaret her fra Den Tyske Ambassade. :

"Die sogenannten Frauenparkplätze befinden sich in den gut beleuchteten
und nahe der Ausgänge befindlichen Teilen der Parkhäuser, um die
Sicherheit der weiblichen Kunden vor Überfällen zu gewährleisten.
Mit freundlichen Grüssen,"

Endvidere har jeg kontaktet Det Tyske Turistbüro, hvilket jo bekræfter ovenstående:

"Her kommer en forklaring - set med tyske øjne - på begrebet
"Frauenparkplatz":

http://de.wikipedia.org/wiki/Frauenparkplatz

Du kan da have ret i, at begrebet kan virke lidt komisk og give
anledning til mange forskellige sjove forklaringer. Grundtanken er, at
kvinder skal kunne føle sig sikre f. eks. i parkeringskældre og -huse,
da de særlige parkeringspladser er anbragt tæt på udgange og
overvågningskameraer. Som et kuriosum kan jeg da også nævne, at en
del hoteller, senest det nye hotel Bella Sky Comwell i København, har
indrettet en hel etage kun for kvinder.

Men du har da helt ret i, at begrebet kan forekomme ret diskriminerende
over for kvinders evne til at parkere, da jeg også har bemærket, at
båsene mærket "Frauenparkplatz" generelt er noget større end de
øvrige.

Mit freundlichen Grüßen/Med venlig hilsen"

Det må nu sige at begrebet er uomtvisteligt besvaret, men personligt synes jeg stadig, at der ligger et strejf af kønsdiskrimination. Men skræmte mandspersoner kan vel også snige sig ind på pladsen i ly af mørket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-11 08:39

Får vi en oversættelse ?

Jeg sprechsen not so good deutch......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-11 08:51

LuffeA... du kan læse en forklaring fra mit link her

http://www.ezz.dk/759136-frauenparkplatz

Tak for ulejligheden Thyregod, så blev vi lidt klogere - igen -

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-06-11 08:56

"Die sogenannten Frauenparkplätze befinden sich in den gut beleuchteten
und nahe der Ausgänge befindlichen Teilen der Parkhäuser, um die
Sicherheit der weiblichen Kunden vor Überfällen zu gewährleisten.
Mit freundlichen Grüssen,"

De såkaldte kvindeparkeringspladser er beliggende velbelyst og placeret i nærheden af udgange for at sikre sikkerheden for kvindelige kunder mod overfald.
Med venlig hilsen

Interessant, hvis man læser den tyske Wikepedia nævnes der, at det ikke anses for kønsdiskriminerende. Endvidere nævnes der også at der ikke er flere overfald i garager end andre steder i samfundet.

For den der ikke kan tysk: http://translate.google.com/#

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-11 09:33

Som min kloge sønderjyske nabo jo havde fortalt os:

>Nej det er ikke angsten for buler, men behovet for ekstra trykhed ,
der er hovedårsagen til de tyske kone parkeringspladser.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-06-11 16:13

Hej, frieda her.

Jeg kan se, I har haft brug for min hjælp

Kunne godt have givet jer svaret, men kan se I har fået fine svar her.
Synes, det er ret fantastisk med det fyldestgørende og venlige svar fra ambassaden.

Hernede har vi tre specielle reserverede parkeringspladser:
1. for handicappede (kørestol)
2. for "biler med børn" (barnevogn)
3. specielt for kvinder.

Den sidste finder man netop i store parkeringskældre, nær indgangen/udgangen/trappen eller hvor der sidder personale.
Disse "kvindeparkeringspladser" finder man også i Luxembourg.

Jeg er personligt meget glade for dem, da jeg heller ikke altid føler mig så tryg ved en stor tom parkeringskælder en sen aften (har nok set for mange amerikanske thriller).

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-06-11 23:28

Tak for svaret Stouenberg.