/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Marinerede sild som mading?
Fra : Cimbombom
Vist : 2786 gange
59 point
Dato : 04-05-11 10:06

Hej.
Kan jeg bruge marinerede sild som mading på min krog, når jeg fisker i saltvand?

Jeg har hørt at råt kyllingebryst og havorm også kan bruges, hvilke fisk kan jeg fange med disse madinger? og hvor dybt skal vandet være kan jeg fiske fra stranden.. eller skal det være fra havnen..

i må gerne komme med andre forslag til mading og fiskegrej hvis i kender noget der er godt at bruge

hilsen cimbombom

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-05-11 10:18
Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-11 10:22

Silden er optimal madding. Til havfruer skal den helst være med chokoladeovertræk

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-05-11 10:28

hehe den var god,

men er der forskel på at bruge rå sild eller marinerede sild.. eller er det lige godt...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-05-11 10:32

Citat
eller er det lige godt...

Nej du kan IKKE.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-05-11 10:51

Citat
Jeg har hørt at råt kyllingebryst og havorm også kan bruges

Hvad er en havorm ???

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-05-11 11:18

Det er vist ligesom en regnorm. Men man kan bruge den som madding har jeg hørt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-11 11:38

Marinerede sild er jo møre og falder derfor lettere af krogen.

Eller bliver pillet stille og roligt af de motherfucker krabber hvis det er bundsnører. Da jeg i sin tid fiskede efter rødspætter kunne jeg let se på spidsen af stangen om det var en flad eller en krabbe der pillede ved maden

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 59 point
Dato : 04-05-11 13:23

Marinerede sild dufter og smager af eddike, løg og sukker og ikke af sild, så nej, det kan du ikke bruge til madding, medmindre du vil fange en vildfaren, sulten dykker

Strandfiskeri kræver ret voldsomt fiskeudstyr, altså kraftig, lang fiskestang (kyststang), stort hjul med meget snøre og dermed mulighed for at kaste meget langt ud.

Fra havnekaj er det nemmere og der kan de fleste fiskestænger bruges med et forfang monteret på.
(Forfang er en dims med blylod og to kroge montereret på, dem køber man færdige, lige til at binde i enden af snøren)

Mading til saltvandsfiskeri, der bruger man oftest sandorm. Dem køber man i nærheden af de polpulæreste fiskesteder, hvor der er folk der hver morgen meget tidligt er ude på den lavvandede strand og grave ormene op.

Nogen bruger også rejer, men det er noget L*** for de går i stykker og falder af krogen.

Husk at der skal betales fiskekort til staten for at du lovligt kan fiske, hvis du er over 18 år.
Det gælder så til fiskeri i hele landet og derudover er der visse steder der er lokale lystfiskerklubber med råderet over forskellige vande (søer og åer), hvor man skal være betalende medlem for at kunne fiske.

Men til kyst- eller havnefiskeri er det fiskekort til staten der er gældende.

http://www.visitdenmark.dk/danmark/da-dk/menu/turist/oplevelser/aktiviteter/fiskevande/fisketegnogfiskekort.htm

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-05-11 17:04

dova skal jeg også sætte en bold på snøren inden forfang kommer på så det ikke synker til bunds..

og hvad med blink & spinnere hvilke steder kan jeg bruge dem....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-11 21:33

Forfang skal falde til bunden og ligge der og lokke fiskene til, for det er fortrinsvis beregnet til at fange fladfisk med og de går som bekendt på bunden
Så nej, ingen bold/flåd.

Blink og spinnere dem bruger du nok mest til fiskeri i søer og åer efter ørreder og den slags.

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-05-11 22:52

Tak for svaret dova.