/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Fundet på stranden...
Fra : Harbo21
Vist : 868 gange
200 point
Dato : 15-04-11 09:49

Hejsa vi har fundet nogle skaller fra Sepia-blæksprutten, som vi har set man kunne købe nede ved dyrerhandleren, så ville vi bare hører om man kunne gi dem til sin hund, eller skal de lægges i blød inde de må få dem?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-04-11 09:55

- du kan roligt gi hunden dem. Vores finder dem selv...

God weekend

Kommentar
Fra : Harbo21

Dato : 15-04-11 09:57

indholder de ikke for meget salt, nu hvor de ligger og flyder i saltvand så lang tid?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-11 10:17

Nej, når de har ligget i danske vande indeholder de højst 3-4 % salt,
og din kloge hund skal nok kompensere, bare du fylder dens vandskål...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-11 12:54

Citat
- du kan roligt gi hunden dem. Vores finder dem selv..

Spiser hundene dem?

Ja ja, man skal jo lære noget nyt engang imellem.

Jeg har haft 3 hunde og jeg har aldrig tidligere hørt om, at man kan give dem de der sepia-skaller.

Da jeg arbejdede i dyrehandel solgte vi dem som kalktilskud til fugle, og guldsmedene bruger dem til, at lave afstøbninger i.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-11 16:33

Eiiii... Jeg ville nok udvaske skallerne grundigt inden jeg puttede dem i hunden.

Salt er jo heldigvis letopløseligt, så det vil være nemt at trække det ud, hvis man smider skallerne i en spand vand...

Hunde har ikke særlig godt af salt.

Problemet er, at man kan ikke se på en hund, om den har en smule svage nyrer. HVIS den har, så vil den kunne blive mere syg af at få salt.
Det er meget almindeligt, at en hund med alderen får problemer med de indre organer, især lever og nyrer.

Men jeg havde da glemt alt om den slags skaller... Kan man stadig købe dem? Jeg mangler nemlig kalk til at børste Silkes tænder med. Jeg har prøvet med kridt fra Stevns klint, men der er så hårdt at knuse, for der er kisel i fra forsteningerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-11 11:19

Til Silke: Hvad med at bruge almindeligt skolekridt - eller tandkridt fra et velassorteret apotek

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-11 13:47

Apoteker fører ikke mere tandkridt. Men det brugte jeg til min tidligere hund og til Silke da hun var helt ung.
Sidst jeg spurgte på apoteket, for et par år siden, havde de kun "kemisk rent kridt" der skulle bestilles hjem, og som kostede alt, alt for meget......
Når jeg googler, kan jeg se, at biavlerne også savner tandkridtet, men de kan dog undvære det.

Så har jeg som sagt prøvet kridt fra Stevns klint, som jo indeholder en del kisel osse. Og det kan være svært at knuse.

Jeg har sidst købt almindeligt skolekridt. Men det har en slags overflade for ikke at smitte for meget af på fingrene. Jeg forsøger at vaske den af, inden jeg knuser kridtet. Men jeg er lidt utryg ved det. For der står ingen steder, hvad de overflade består af.

Sepiaskaller bliver nok det næste, jeg forsøger.. Dem er der ikke noget skadeligt i. Og saltet kan jeg nemt skylle ud.

..Men det nemmeste var da et nogenlunde rent kridtpulver..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-11 16:53

Så skal du til en VELassorteret farvehandel og købe forgylderkridt. Jeg bruger det selv til noget helt andet, nemlig at lave min egen vindueskit. Det er fint, blødt og vandslemmet, så der ikke er hårde småsten i.