/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
bronno
Fra : ans
Vist : 1921 gange
500 point
Dato : 21-03-11 12:50

I dette spørgsmål http://www.kandu.dk/spg154479.aspx

henviste du til dette link

https://www.weblager.dk/WebLager4/

Jeg søgte efter en kommune, men den var ikke på listen.

Ved du, om det er kommunerne selv, der bestemmer, om de vil være der eller ej?

Men et godt link

Accepteret svar
Fra : bronno

Modtaget 510 point
Dato : 21-03-11 13:06

Hej Ans

Ja. Kommunerne bestemmer selv. Det er sådan, at rigtig mange kommuner, som du kan se på listen, har digitaliseret deres byggesager og valgt det firma der har hjemmesiden www.weblager.dk til at stå for digitaliseringen. Dvs. indscanningen af byggesagerne.

Nogle af disse kommuner har så valgt at offentliggøre de sager man må offentliggøre via denne udbyder, mens andre har valgt at lukke af for alle sagerne. Derfor er det kun nogle af kommunerne der har den offentlige adgang og andre kræver login.

Men mange andre kommuner, som du ikke kan se på weblager.dk har valgt enten et andet firma til at digitalisere deres byggesager, eller også har de valgt selv at stå for det. Alle kommuner kan i princippet selv indscanne alle papirerne i byggesagerne, men da det er et stort arbejde har de fleste kommuner valgt eksterne firmaer.

Og, - når kommunerne så har valgt en anden løsning, kan adgangen til byggesagerne være enten hos en anden udbyder (firma) eller hos dem selv. Det kan konstateres ved at gå ind på den pågældende kommunes hjemmeside og se hvilken løsning de har valgt.

Hvis en bygning ikke kan findes, men mange andre bygningers byggesager godt kan, så kan det skyldes, at disse sager ikke er vurderet at må være offentligt tilgængelige. Det er typisk virksomheder som iflg. PET ikke må offentliggøres af hensyn til eventuelle terrorsituationer, eller bankbygninger, af hensyn til tegninger mv. der kan gøre det nemt for kriminelle, osv. Så kan bygningen ikke findes på internettet blandt andre bygninger, så spørg på kommunens tekniske forvaltning.

Og så skal det da også lige anføres, at byggesager der er offentlige tilgængelige jo også kan ses hos kommunen. Når bygningerne ikke er at se på eks. weblager.dk kan det jo også skyldes, at kommunen ikke har været igennem alle byggesagerne med henplik på en vurdering af om de må være offentlige tilgængelige, og derfor har valgt at de som udgangspunkt alle er lukkede. Men spørger man om aktindsigt eller om adgang i henhold til loven om offentlighed i forvaltningen, så får man adgangen til den fysiske papirsag, eller også får man en login og password, som kan benyttes på internettet.

Det var en lang udredning, men håber du og evt. andre har fået lidt indsigt i hvordan denne verden fungerer.
Og husk så også lige, at nogle kommuner også giver adgang til andet end byggesager. Det er jo med i regeringens mål, at alle data skal kunne ses via internettet i 2012. Enten via nemID eller uden (afhængigt af om det er personlige data). Om det nås kan jeg dog godt tvivle noget på.

Hilsen Bronno

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 21-03-11 21:44

Tak for et uddybende svar