/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
radiatortermostat
Fra : jensviggo
Vist : 844 gange
20 point
Dato : 13-03-11 11:14

Jeg har en radiatortermosta, der ikke vil lukke, jeg har skruet den af, det er den model, hvor en lille pinolskrue skal løsnes, så kan man trække den af, og selve ventilen er nu tilgængelig. PÅ ventilen sidder der en forkromet ring, som kan drejes, når man trækker lidt i den, den har en nummerskala, der går fra N til 7, hvordan skal den indstilles?????????????? for at termostaten lukker, når der drejes helt til højre, altså lukkestilling.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-11 12:09

Ved du om ventilen lukker når du trykker centerstiften ind?

Teromstathoved, har begrænsninger for indstilinger der begrænser temperatur og samtidg sikre at radiator ikke forost sprænges. Dette er de 2 yderstillinger der kan afgrænses på teromstat hoved.

De gamle Danfors have 2 metalringe man flytte til, at angive interval for ventilindstilling.

Men inden du stiller på ventilen, skal du jo sikre at den ikke er deffekt.

Du har formentlig en anden i din bolig af samme type, her kan du se indstillingen.

vh Ben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-03-11 12:20

prøv om du kan bruge noget her:

http://www.kandu.dk/Spg142653.aspx

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 13-03-11 12:42

ja , når stiften trykkes ind lukker den, men hvad med den nummererede forkromede ring, hvad gør den, og hvad skal den stå på???????????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-11 13:07

Den skal formentlig stå på N, for Normal.''
VH Ben

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 13-03-11 13:24

Hej Jensviggo

Indstillingen på ventilen har den funktion, den bestemmer hvor meget vand ,radiatoren gennemløbes af når radiatorventilen er åben

Det afhænger af bl. a. af vandtryk , prøv at sætte den midt i og evt. regulere op eller ned
den må ikke stå så lavt, så den er åben hele tiden (kan ej varme nok op) men der må heller ikke
være for meget gennem løb

Husk, når du sætter ventilen på, skrue den helt åben

venlig hilsen Flemming