/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
termostathoved ældre model
Fra : smuller54
Vist : 1310 gange
100 point
Dato : 06-12-09 21:17

Har lige forsøgt at ændre på termostathovedet, idet tal og faktisk varme ikke stemte overens. Det var helt skævt sat sammen.
Men så skete det - som ikke skulle ske. Begge metalringe, (dem med takker ) faldt ud og jeg har nu prøvet utallige kombinationer for at få dem sat tilbage, så de ikke låser et tilfældigt sted.
Jeg har ikke brug for at de låser ved min og max.

Det er en gammel model Ravl-N, som er udgået af produktion.
Jeg kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan se hvordan man kombinerer og sætter de to ringe i.

Jeg fik på et tidspunkt sat dem i, så der aboslut ingen modstand var og hvoedet var nærmest løst.

Nogen der ved, hvordan de to ringe, sættes ? udfra hvilke tal osv ?

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-09 21:18

Altså et termostathoved til en radiator

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 06-12-09 22:15

danfos leverer da hoveder til alle 3 typer de har haft gennem tiderne. du skal gå ind på "udgået literatur" på deres hj. side eller ring derover, de skal ligge inde med gamle datablade

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-09 22:24

Alt det jeg kan finde, er desværre alt muligt andet og meget tekniske forklaringer. Jeg savner en beskrivelse af indmaden i termostathovedet og det kan jeg ikke finde-
Jeg har set igennem diverse hjemmesider, og kan finde alt om hvordan og hvorledes man udskifter og sætter et ny hoved på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-12-09 23:32

Du skal kun bruge en skruetrækker for at udskifte hovedet

Hvorfor Danfoss ??
Silvan f.eks har uoriginale som jeg selv har købt, de fungerer udmærket. Bider Du i det sure æble og får en fagmand til at ordne det kan han også finde på at bruge andre end Danfoss.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-12-09 23:33

Citat
Jeg har ikke brug for at de låser ved min og max.
Jeg fik på et tidspunkt sat dem i, så der aboslut ingen modstand var og hvoedet var nærmest løst.

Lad være med at sætte ringene i, så er du fri min og max, men det har den ulempe at du faktisk kan skrue hovet af = fuld varme, grunden til at det er løs i hovet nu er at det ikke var skruet nok sammen inden du satte ringene i. Så fjern ringene, skru hovet helt ind = ingen varme, og så lidt ud så det passermed den varme du vil have i radiatoren.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-09 23:36

Citat
Hvorfor Danfoss ??
Silvan f.eks har uoriginale som jeg selv har købt, de fungerer udmærket. Bider Du i det sure æble og får en fagmand til at ordne det kan han også finde på at bruge andre end Danfoss.

Jamen nu skulle jeg jo undgå at købe en ny- det er en danfoss der sidder på og det er den som jeg har fået splittet ad

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-09 23:38

Citat
Lad være med at sætte ringene i, så er du fri min og max, men det har den ulempe at du faktisk kan skrue hovet af = fuld varme, grunden til at det er løs i hovet nu er at det ikke var skruet nok sammen inden du satte ringene i. Så fjern ringene, skru hovet helt ind = ingen varme, og så lidt ud så det passermed den varme du vil have i radiatoren.

Det vil jeg prøve, vender tilbage senere imorgen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-09 23:46

Citat
Du skal kun bruge en skruetrækker for at udskifte hovedet

ja, selv

Den er jeg med på. Det er ikke det der er mit problem. Jeg kan godt skifte hovedet og gå ned i silvan og købe et nyt- men det behøver jeg ikke, hvis jeg kan få det gamle til at virke uden ringe eller med en metode til at sætte ringene, så det hele virker igen.

Nu har jeg endelig fået luftet systemet ud og der er varme på, hvis jeg bare ikke lige havde pillet ved termostathovedet- jo der er varme på, men man kan ikke se hvilket tal den står på, idet det nu er tilfældigt.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-09 08:58

Her er den rigtigemåde at samle den på.
Skru den grå del påtermostat helt ind så det er løs, så lidt tilbage så den blå pil (= lukket) er ud for den lille firkant på den bagerste sorte del, så skal det store hak der er på metalringene ringene være ud for den røde klat der er på den grå del, og det store hak / stop på metalringen er til venstre for stoppet på delen i centrum/selve termostaten, så passer det med at du kun kan dreje fra blå =n lukket til ød pil = åben.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 07-12-09 16:50

Tak for svaret Hejdu58.

Det "funksjonerede " tusind tak for hjælpen

God forklaring, skulle lige tænke over den anden rings placering :)

Jeg hævede lige pointtallet, da jeg var rigtig glad for din hjælp.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-12-09 14:48

Selv tak smuller54
Den anden ring ligger du bare oven på den anden, eller sætter den så der er et stop der hvor du vil have max åben, evt. når termostat står på 3.