/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
D-link adressebegrænsning 100 - 199 ??
Fra : Eyvind
Vist : 1389 gange
100 point
Dato : 21-01-11 15:51

Jeg har sat en ny D-link 655 router til i stedet for min Hawking.
Den ser ud til at virke fint, men det undrer mig at den default er begrænset i adresserne.
D-link > 192.168.0.100.....................192.168.0.199

Min gamle var sat og blev brugt i disse områder:
Hawking 54g > 192.168.1.1............192.168.1.254

Er det fordi den bedst kører i dette område, eller er der en anden årsag.
Den har dog selv denne adresse default:
D-link > 192.168.0.1

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-01-11 16:05

Din router kan også have ip range på xxx.xxx.xxx.2 til 255

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-11 16:17

Tak webnoob - det anede mig også, men jeg ville lige være sikker.

Men det er da mærkeligt at D-link sætter dette begrændsede område som default.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-01-11 22:31

Hej med dig
Man regnede ikke med at du havde flere enheder end 99.
Du Kan bare ænder det, og nettet også. Men sometider er det rart at have nogen at dele ud som stationære, f.eks til en server.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 10:13

Hej stone - Jeg reserverer også de fleste computere og enheder til bestemte adresser.
Vi er 4 der deler denne forbindelse via flere switch og en ekstra trådløs router.
Der kan godt være 8 - 10 comp. kørende på een gang hvoraf de 5 er mine egne.
Det gør nu heller ikke så meget at der startes ved 100 og slutter ved 199, så det får lov at blive.
Jeg var nu mest nysgerrig, efter at vide årsagen til at D-Link satte denne default.

Citat
Men sometider er det rart at have nogen at dele ud som stationære, f.eks til en server.
Iflg. D-link selv, så kan der kun deles ud inden for de afgrænsede område.
Dog virker det lidt ulogisk da 192.168.0.1 er sat til D-link selv.

Eyvind.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-11 14:32

Citat
Iflg. D-link selv, så kan der kun deles ud inden for de afgrænsede område.
Dog virker det lidt ulogisk da 192.168.0.1 er sat til D-link selv.

Nej, du misforstår
Hvis du giver en maskine en fast ip skal den jo ligge uden for de adresser der deles ud af da du ellers risikerer at din dhcp tildeler adressen til en anden enhed
tror måske du tænker på fast dynamisk ip, altså der hvor du beder din dhcp om at give et bestemt netkort en bestemt ip

så ideen er at hvis du har noget med fast ip giver du det en ip i området 192.168.0.2 - 192.168.0.99
Men da vi hader manuelt er vi smarte og bruger fast dynamisk ip istedet for

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 15:36

Det lyder interessant EXTERMINATOR

Jeg giver eks. begge netkort på den bærbare en fast lokal ip
Altså en adresse til den trådløse adapter og en anden adresse til ethernetkortet.

Det rigtige vil så være at give de faste computere / printer / computer med server / og andet en
adresse indenfor eks. 192.168.0.2 ................. 192.168.0.99

Og så lade D-link uddele i området 192.168.0.100.............192.168.0.199

Ps. Jeg har selv installeret de fleste og navngivet dem så jeg kan se hvad der er hvad.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 22-01-11 16:27

Nettet: 192.168.0.0
Gateway til en anden router 192.168.0.1
fra 2-99 kan du her give til faste.
Broadcast er altid 192.168.0.255
Hvis du så bruger trådløs så lav det som accesspoint og hav kun 1 router til at dele Dhcp addresser ud. Dlink kan sættes i accesspoint mode så gør den det næsten pr default.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-11 16:38

Det "rigtige", ja men se lidt på metode 2, den er (næsten) lige så rigtig

Det smarte ville være at tage mac adressen på netkortene og så taste dem ind i din dhcp server og bede den om at det samme netkort altid får tildelt den samme ip

på den måde slipper du for at skulle konfigurere printere, servere, nas og hvad du ellers måtte have der helst skal have en fast ip

Du tænder det bare og så beder det om en ip fra din dhcp server (i dit tilfælde sider den i din router)
dhcp serveren kigger i sin tabel og ser at den kender mac adressen og at den skal tildeles f.eks 192.168.1.100
Der er ikke andet der kan få den ip da den er reserveret til den mac adresse du har indtastet

Metoden hedder fast dynamisk ip.
Når jeg skriver næsten er det fordi der KAN være grunde der gør at det er nødvendigt at sætte f.eks en nas op med en fast ip. men det er normalt ikke noget man støder på på et hjemmenetværk, det er mere på firmanetværk hvor man måske skal have adgang til en server selv om dhcp ikke er tilgængelig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 16:47

Her er min opstilling:

Modem..........D-link1........................switch1.............mine comp på kabel
......................................................switch1...........netprinter
....................D-link1 ----------mine trådløse comp
....................D-link1.......ca.40 mtr..........switch2..........nogle comp
............................................................switch2.............D-link2...........en comp
....................................................................................D-link2--------nogle trådløse comp

....................D-link1-----------------------ca. 50mtr----------------------------trådløs comp

Det er D-link1 655 "n" som erstatter min gamle Hawking 54g

D-link2 deler også selv adresser ud (DHCP)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 17:08

Citat
Det smarte ville være at tage mac adressen på netkortene og så taste dem ind i din dhcp server og bede den om at det samme netkort altid får tildelt den samme ip

Øh - det er jo faktisk det jeg gør.

Dette link bliver snat slettet.
http://hirsenet.dk/dhcp.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 19:44

Dette link er slettet.
http://hirsenet.dk/dhcp.htm
Der var for mange data afbilledet.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-11 20:20

Citat
Dette link bliver snat slettet.

<sjov>
Tjae jeg var så ikke lige hjemme så jeg nåede ikke at se de flotte billeder fra badeferien

øhhh.. hvad.. nåe det var IKKE billeder fra badeferien, nå ok

</sjov>

Citat
Øh - det er jo faktisk det jeg gør.

Jammen så har de jo ikke fast ip men fast dynamisk ip, den smarte metode (for sysadmins der ikke gider rende rundt og skifte ip adresser manuelt)

Denne her forstår jeg så ikke lige: "D-link2 deler også selv adresser ud (DHCP)"
er det fordi det skal være et netværk for sig selv?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 20:29

Ja det er et netværk for sig selv.
Det er en del år siden at jeg lavede det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 20:41

Jeg har en gang i mellem leget lidt med en Allnet server. Men nu benytter jeg en lille htlm server - tror jeg det hedder. Hfs serveren er ganske enkel og god til filtransport, her og nu.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-11 20:45

for ikke så længe siden skiftede min internetudbyder udstyret hos mig, det kom der en del sjov ud af.
Min server ligger på et scope der hedder 192.168.0.1/25 og det er det område den deler ipadresser ud af
Det nye udstyr havde også en dhcp indbygget, den kørte samme scope

Teknikeren var sådan en smartass der bare kunne det hele så jeg havde ikke lyst til at hjælpe ham.
Det var først da han ringede ind til selskabet at jeg fortalte ham at han nok blev nødt til at ændre scopet på routeren.
Han var en kende sur da han gik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-11 20:56

Årsagen til indkøb af D-link:

Min forbindelse var dårlig og en telefontekniker, mente at min router var ved at stå af, fordi den faldt ud en gang i mellem.

Jeg købte så en ny D-link - men inden jeg fik den skiftet havde jeg en tekniker ude, og han skiftede modem til VDSL og vi testedere, at forbindelsen kunne holde til 40/40 - så nu kunne der køres 10/1 uden problemer, det næste 3/4 år. Nu hvor jeg havde købt denne fine nye "N" router har jeg så lige sat den til. Så skal jeg bare lige ændre sikkerheden fra Wep til Wpa, så der kan køres N på wireless.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-11 23:42

655'eren er da også en fin router. Jeg køre selv med denne model, da min topcom begyndte at morse med det trådløse signal.
Resultatet af denne udskiftning var overvældende. Der kom anderledes fart over feltet, og rækkevidden på AP'en var væsentligt forbedret.

med den! - Håber du bliver glad forden!

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-01-11 09:05

Ja men det er jo et helt forum vi har fået her Hej hej.
Lad mig lige kaste denne ind. Tre-for med Telgin Router, DHCP uddeling af IP. fint med mac filter men det bruger jeg ikke nu. Server på samme net. Men PC.er vil ikke finde DNS til server navnet. Skriver jeg domaine navnet på en PC får jeg routerens side. Routeren giver ikke mulighed for at indsætte en anden DNS server. Har løst det med at tilføje navnet i Hosts filen på PC, men nu skal vi jo også tænke på telefonerne, her er jo ikke sådan lige en hosts fil tilgængelig, og de flytter jo gerne net.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-11 09:33

Tak severino - og så med alle de flotte blålys.

Når jeg kørte med windowscomp. med server, var den koblet gennem DMZ og gratisdns sender mit domæne videre til min dynamiske IP. (Tak til kandubruger DK)
Det skal den også igen, så jeg har en filtransport klar.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-01-11 22:22

@ stone47: hvad med det forslag jeg kom med i din tråd?
http://www.kandu.dk/Spg152288.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-11 09:04

Status for D-Link sammenkobling af DI 624 og DIR 655.

TDC...Modem....DIR655....Switch......DI624.......comp.

DIR655 er sat til 192.168.0.254 og kører med DHCP
Di624 er sat til 192.168.0.150 og kører uden DHCP

DIR655 er default sat til område 192.168.0.100 > 192.168.0.199
DI624 har af DIR655 fået tildelt 192.168.0150
Alle computere har af DIR624 fået tildelt lokalIP fra 192.168.0.100 til 192.168.0.199
(Forsøg på tildeling udenfor det fastsatte område gav fejlmelding)

Alt kan styres fra DIR655

Største problem ved indstilling er den tid routere og computere gemmer forrige indstilling.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-11 08:46

Tak for svaret EXTERMINATOR. Så har jeg igen lært en del om routere.