/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dual boot på 2 harddiske.
Fra : coehlen
Vist : 1585 gange
500 point
Dato : 18-01-11 23:50

Jeg har to IDE harddiske, som hver for sig har været monteret i min computer.
På den ene er installeret Win XP og på den anden Win 7.

Nu vil jeg gerne have dem monteret begge to med boot-valgmulighed ved opstart.

Hvordan skal jumperne sidde ?
Og hvordan får jeg etableret dual-boot ? Og fra hvilket styresystem ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-11 10:48

Sidder de på hver sit kabel skal de begge være master.
I bios kan du vælge hvilken der skal være 1. boot og den skal have installeret en boot manager.
Tidligere brugte jeg Boot Magic fra Powerquest (nu symantec)
Men om den kan bruges ved jeg ikke.

Du kan også styre det via bios egen bootmanager (hvis den er i din comp.) som vises ved opstart.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-01-11 10:56

jeg har præcis den 'opsætning' du beskriver,
dog er mine HD sata II,.. og på HD med win 7,.. har jeg også linux,
når jeg starter op, holdes f11 nede,.. og derefter kan jeg vælge hvilken HD der skal starte op,
hvis jeg vælger den HD med win 7 og linux,.. skal jeg igen vælge mellem 7 og linux,
så det er bare at montere HD og se hvordan det kører,

hvis jeg ikke røre nogen taster, starter win 7 op,

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 19-01-11 22:52

Jeg har nu monteret begge harddiske i computeren.
De kan begge boote ved opstart, afhængigt af, hvilken er sat som slave.
Den kan ikke boote, hvis begge sættes som master.

Hvordan får jeg etableret en valgmulighed ved opstart?
Hvordan skal jumperne sidde?
Fra hvilket styresystem skal jeg opsætte den ønskede "dual-boot" valgmulighed?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-01-11 11:59

Prøv at lægge dette ind i system/avanceret/ system oprettelse/ rediger
Du skal dog selv bruge hvad der står i dine egne boot´s
og partitionerne skal sættes til 1 + 2

Citat
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

http://www.google.dk/#hl=da&biw=1012&bih=569&q=multi+harddisk+boot&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=fb2f91b80851a058

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-01-11 13:31

Når jeg starter min PC,. holder jeg F11 nedtrykket,
herefter kommer der valgmuligheder, : boot fra USB, Hadddisk, CD, mm.
når jeg (med piletasterne) vælger HD,.. kommer en ny valgmulighed,
(på min PC) mellem de to monterede HD,
sidder der fx en usb nøgle i drevet,.. bliver det også en valgmulighed,

herefter er det bare at vælge den HD du vil starte op fra,

ps... det er ikke sikkert F11 virker på din pc,.. læs skærmen når du starter op.

det hele har sikkert nogle 'finere' navne på IT sprog,...
men i praksis er virker det ens.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-01-11 13:35

Citat
herefter er det bare at vælge den HD du vil starte op fra,

du bekræfter, (ja) ved at taste 'Enter',.. hvis du ikke ved det,

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 20-01-11 14:09

Til EA_HS:
Citat
vælger HD,.. kommer en ny valgmulighed,
(på min PC) mellem de to monterede HD,

- men sådan er det altså desværre ikke på min PC. Ingen valgmulighed.
Jeg kan kun finde ud af at skifte mellem mine to styresystemer ved at jumpe den ønskede HD til master og den anden til slave - og det er for bøvlet !!

Det må kunne gøres fra noget "multi-boot" (som "nomore" beskriver).

Til "nomore":
Jeg er stadig ikke klar over, fra hvilketaf mine styresystemer, jeg skal forsøge at redigere denne " [boot loader].

Citat
hvad der står i dine egne boot´s
- hvor finder jeg disse ?

- og er det overhovedet er muligt at boote fra en harddisk, der er sat som slave !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-01-11 15:09

køb et par nye HD,.. og sælg de gamle,...
de gamle er sikkert ved at være 'trætte'
jeg har lige udskiftet den ene HD, (2 år gl.) den var begyndt at larme, og mange nedbrud,
nu kører det helt fantastisk,. og lydløs.

nye fås til billige penge, :
http://www.shg.dk/Harddisk/Western-Digital-500-GB-harddisk-2179044.html
http://www.shg.dk/Harddisk/Seagate-500-GB-harddisk-2146767.html
http://www.shg.dk/Harddisk/Samsung-500-GB-harddisk-2187293.html

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-01-11 15:25

Tja du skal ligge det citerede i den disk der bootes fra ( dvs den der sidder som master)
Men der er ikke plads til at de kan sidde på hver sit stik på hver sin controller ( evt sætte CDrom til Slave ?? )

Men generelt åbner du i dit system din boot manager der ligger på opstartssporet på harddisken.
Denne ligger i WindowsXP placeret højreklik på denne Computer. Vælg egenskaber. Under Advanceret har du mulighed for indstillinger af start og genoprettelse!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-01-11 20:59

Citat
Jeg er stadig ikke klar over, fra hvilketaf mine styresystemer, jeg skal forsøge at redigere denne " [boot loader].

Det skal være dem begge
Jeg har ikke selv prøvet det, men et forsøg værd
Citat
hvad der står i dine egne boot´s

- hvor finder jeg disse ?

kontrolpanel/ system/ avanceret/ start og genoprettelse/ indstillinger/ rediger

Citat
men sådan er det altså desværre ikke på min PC. Ingen valgmulighed.
Jeg kan kun finde ud af at skifte mellem mine to styresystemer ved at jumpe den ønskede HD til master og den anden til slave - og det er for bøvlet !!

Der skal være en eller anden form for BIOS, især når du kan køre Win 7.
Ellers er det nemmere at sætte begge som MASTER, og ellers bruges stikket, DET BREDE
til at skifte mellem.

Prøv at hent programmet SIW det fortæller dig alt om din maskine
smid dit bundkort´s type herind, så kan vi bedre hjælpe
http://www.gtopala.com/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-01-11 21:02

Citat
Det skal være dem begge
Jeg har ikke selv prøvet det, men et forsøg værd

Og i omvendt rækkefølge, fra disk til disk

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-01-11 21:14
Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-01-11 18:23

Hej "nomore"
Jeg er helt overbevist om, at der er megen god vilje bag dine forsøg på at hjælpe mig.
Desværre er noget af det, du skriver uklart og flertydigt.
Jeg tør i hvertfald ikke bruge dit forslag om at skrive "1+2" ind i boot.ini ´s linier.
Det ville blive besværligt, hvis den slet ikke kunne boote, - og jeg kunne komme ind og rette !!
Der er iøvrigt ikke nogen boot.ini i Win 7.

Jeg har løst problemet på en helt anden og meget utraditionel måde.
Det virker helt perfekt. Se her:

Kode
http://picasaweb.google.com/coehlen/HardDualboot?authkey=Gv1sRgCI6CrsX87PW2xgE#5564688826166032210

Tak for indsatsen.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-01-11 18:24
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-01-11 21:42

Citat
Jeg tør i hvertfald ikke bruge dit forslag om at skrive "1+2" ind i boot.ini ´s linier.
Det ville blive besværligt, hvis den slet ikke kunne boote, - og jeg kunne komme ind og rette !!

Mig bekendt er det ikke gået galt for nogen, endnu, men du kunne jo blive den første

Bare du intet ændrer på den tekst der er skrevet og lægger alt andet bag denne.

Men find nu lige ud af BOOTE fra bios, det billede du henviser til,
må da være dagens vittighed i dette samfund

Citat
jeg har præcis den 'opsætning' du beskriver,
dog er mine HD sata II,.. og på HD med win 7,.. har jeg også linux,
når jeg starter op, holdes f11 nede,.. og derefter kan jeg vælge hvilken HD der skal starte op,
hvis jeg vælger den HD med win 7 og linux,.. skal jeg igen vælge mellem 7 og linux,
så det er bare at montere HD og se hvordan det kører,

hvis jeg ikke røre nogen taster, starter win 7 op,

Tror alle der har 2 - 3 diske, bruger den mulighed, gør det selv
og jumberne, skal stå som master = mine gør.

Find dit bundkorts oplysninger med dette.
http://www.gtopala.com/

Citat
Og hvordan får jeg etableret dual-boot ? Og fra hvilket styresystem ?

Sæt begge diske i som master og genindstaller et af systemerne,
nu skulle den gerne kunne se forskel fra system til system, med opstarts (Bootmenu)

men find ind i din bios først, det tager 10 sekunder at skifte mellem systemerne
på den måde.
Ikke alle bios kan åbnes med F1 - F12 knapperne, der er menge muligheder.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 22-01-11 02:33

Mener du i alvor, at jeg skal skrive:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1+2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1+2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
[boot loader]
- - - -

Jeg forstår ikke, hvad du mener med:
Citat
Og i omvendt rækkefølge, fra disk til disk

og
Citat
og lægger alt andet bag denne.

Jeg kan ikke finde nogen boot.ini eller redigeringsmulighed i Win7.

Ifølge SIW:
Citat
Manufacturer   Hewlett-Packard
Model   085Ch
Serial Number   CZC4430X95

North Bridge   Intel i865P/PE/G/i848P Revision A2
South Bridge   Intel 82801EB (ICH5) Revision A2

CPU   Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Cpu Socket   Socket 478 mPGA

System Slots   3 PCI, 1 AGP

Med hensyn til
Citat
dagens vittighed i dette samfund
, så synes jeg trods alt, at det er smartere at vippe en kontakt end at skulle sidde klar med F10 og så fedte rundt i bios for at skifte syresystem!
Det virker i hvert fald perfekt, og det var rimelig nemt at lave med stik på ledninger fra en anden gammel, kanibaliseret PC.
Det er jo trods alt en ret gammel svend med IDE-harddiske siddende på samme kabel !
Så hvoffor egentlig ikke vælge den nemmeste udvej?

Samler du på kandu point, - for så kan jeg godt forhøje med, hvad jeg har.
God week-end.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 07:48

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Citat
eller

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Citat
så synes jeg trods alt, at det er smartere at vippe en kontakt end at skulle sidde klar med F10 og så fedte rundt i bios for at skifte syresystem!

Kan kun være dit problem
Citat
Det er jo trods alt en ret gammel svend med IDE-harddiske siddende på samme kabel !

Og hvorfor kommer det først frem nu, køb dog et ekstra kabel og kom ikke at sig der ikke er plads, ellers brug kablet fra cd drev eller floppydrev
ET KABEL PR DISK, det kan alle da sige sig selv.
Om det er IDE diske kommer vel ikke sagen ved

Citat
Samler du på kandu point,

Hvad F___ skal jeg bruge dem til

Smutter, da jeg ikke kan bidrage med noget fornufttigt...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 07:53

Glemte at nævne, at tallet 1 og 2 står for hvilken disk der skal boote først

Men glem alt om DET = PÅ ET KABEL
Citat
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 08:39

Citat
TILLAD AT RETTE MIG SELV

Men glem alt om DET = PÅ ET KABEL
Sover i timen...= lang tid siden jeg brugte de gamle!!! lakrids kabler
selvfølgelig kan/ burde du kunne finde begge diske gennem DET
Beklager forvirringen.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 500 point
Dato : 22-01-11 13:47

coehlen: Smart & er den "gode" gamle måde at gøre det på, DOG PAS PÅ , du må aldrig stifte mens maskinen er tændt for så kan du miste alle dine data, og i værste fald ødelægge harddiskene.

Vedr. boot.ini så ser her (og jo gøre man det forkert, kan det ske man ikke kan boote, og så skal boot.ini rettes tilbage igen via en BOOT CD med værktøjer)
http://www.ezz.dk/350663-dual-boot-2-x-xp
OG det er KUN på Master harddisken boot.ini rettes, og kan stadig give problemmer.

Nu virker Windows 7 boot anderledes end XP, hvis det havde været 2 x XP ville jeg bare ha sat den harddisk i som jeg mest ønskede at beholde installationen på i som master & den anden som slave, og så installeret slaven om, under installationen ville jeg så vælge at installere på Slaven så vil Windows XP selv rette boot.ini til på Master harddisken og du ville ha en Dual Boot
Master med Windows på C:
Slave med Windows på D:
(hvis harddiskene begge er sat op som en Partition (et drev))

Men Men, det du har gjort virker jo så hvorfor lave det om, dog igen aldrig brug kontakten mens maskinen er tændt

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 22-01-11 15:30

Tak for svaret JegErHer.
Jeg fandt jo selv en løsning og dit svar bekræfter mig i, det nok også er den bedste!

Og til "nomore":
Du vil utvivlsomt gerne hjælpe, men du udtrykker dig uforståeligt og indforstået - og føler dig angrebet, når man ikke kan forstå dig. Din attitude er ikke venlig.
Men tak for indsatsen alligevel.
Måske kunne du fornøje dig med (og lære lidt af) denne lille video:
http://www.youtube.com/watch?v=JaUULepIpbA.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-01-11 17:59

Du er velkommen.
nomore er/var nu inde på det rigtige, for nej måde du har gjort det på er ikke den bedste, men den nemmeste for ikke PC nørder, og som jeg skrev måden man gjorde det på i gamle dage. Men den er også den farligste den man kan miste data ved forkert brug.

Når det er sagt, så har Windows siden Windows NT kunne bytte om på drevene (C,D,E,....), og måden det bliver gjort på er den kender Harddisken Serie-NR og dens partitioner (drev) og den bliver en drev bogstav tildelt til den partition. Dette gør også at hvis man kopier flytter rundt på Harddiskene og bruge boot.ini til at "hoppe" over Slave (NR 2 harddisk) og boote videre vil Windows tit ikke kunne finde ud af det da den er installeret som værende på første harddisk og jo ikke er det mere. Hvorfor det så nogle gange virker ja det er CheckDisk / Windows Auto Reparation som bytter om, så den ved at Harddisken/Partitionen den var installeret på nu ikke mere er første med anden.

Beklager det noget tekniske, men sådan er det nu en gang med Windows og dens gamle drev bogstavs opbygning. Ikke som Linux/Unix/MAC som ikke bruger drev bogstaver.

PS. Husk nu Backup evt. via dette Gratis produkt -> http://www.macrium.com/reflectfree.asp