/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Intet signal
Fra : Nitta
Vist : 657 gange
200 point
Dato : 15-01-11 10:07

Ved opstart lyder alt som det plejer, bortset fra, at harddisken begynder forfra nogle gange.
Efter at have slukket for strømmen nogle gange (3-4) evt prøvet med Reset lykkes det at få startet
op og Windows kommer også i gang. - Men det er ved at være fast rutine at skulle slukke/tænde op til 4-5 gange
Jeg har fået den idé, at de måske kan være det lille batteri på bundkortet, som er flere år gammelt.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 15-01-11 10:21

Hvis det var dit batteri på bundkoretet - ville det baer gå ud over dit ur.... i PC..

Jeg tror det er din Hardisk der er ved at være færdig / slidt. Da det er en mekanisk komponent, kan der komem slid der gør at den kan have svært ved at finde den præcise positioon til at læse data.

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-11 11:17

Jeg ville straks kopiere data over på en ekstern USB harddisk, inden den strejker helt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-11 11:24

Lidt mere information om computeren ville være dejligt.

Er det en du selv har sat sammen eller er det fra en producent, så som dell, HP, acer osv osv.?
Er det en bærbar eller stastionær?

Kommer der billede på skærmen når du tænder computeren.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-01-11 12:01

Citat
evt prøvet med Reset lykkes det at få startet
op og Windows kommer også i gang.

Kunne tyde på din MBR er beskadiget
Prøv at boote fra en skive og under HJÆLP/ HELP tast fixmbr eller fixboot

Godkendelse af svar
Fra : Nitta

Dato : 15-01-11 13:35

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 15-01-11 13:41

Tak, alle for hurtigt svar.
Jeg skifter skyndsomst HD-en, som vist nok er på alder med bundkortet. Et ældre et, der har set flere HD-er. Heldigvis er det kun opstartsområdet, der virker usikkert.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 15-01-11 13:45

Til Webnood!
Det er en gang sammenstrikket hjemmesløjd, der måske skulle på pension; men det er jo en form for resourcespild, hvis der bare er tale om en bagatel.
og, nej! - der kom ikke gang i billedet på skærmen, som jeg også har haft midlertidigt erstattet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-11 15:20

Hvis der ikke kommer noget billede på skærmen når du starter computeren så kan det jo ikke være HDD der er død. Det første billede der kommer når man starter en computer er et POST billede, POST står for Power On Self Test, det er også det skærmbillede hvor man har mulighed for at vælge om man vil lade computeren BOOTe, "hoppe" ind i SETUP(BIOS) eller gå til BOOT-menuen og selv bestemme hvad man vil BOOTe op fra. Så jeg må ærligt indrømme at jeg ikke tror det er din HDD der er skyld i din computer har start problemer.

Der er mange ting så kan være kilden ud over din harddisk, det kan være RAM, det kan være grafik kortet, det kan være en USB-enhed der er tilsluttet computeren, det kan være netværkskortet osv osv osv.

Det her er hel basic NO POST fejlsøgning, Fjern en hardware del af gangen og prøve at start computeren, driller den stadig fortsætter man.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 15-01-11 23:16

Hej Webnood!
Jeg tror faktisk også, du har fat i noget, der bør afprøves. Jeg har backup af alle mine dokumenter of billeder. Resten kan genskabes.
Da jeg tidligere rodede med radioer (transm.-og receiv), hed det sig, at man skilte radioen ad rigtig mange gange. blot for at opbygge den på ny, til en forbedret udgave. Når man så ikke kunne få den bedre, skilte man den ad, for at se, hvorfor den var så god. - Det er ikke helt det, du mener; men jeg kan følge din mistanke om, at jeg på et tidspunkt har lavet noget "klyt". - Tak for dit bidrag.
Du burde have point herfor. - Men jeg skal prøve at skabe et nyt problem, soom du sikkert kan hjælpe med. - Tak, i hvert fald!

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 16-01-11 16:07

Hej Webnood, Eyvind og Nomore!
Nu har jeg atter samlet min gamle hjemmesløjdscomputer.
Jeg har kørt chkdsk på alle (3) HD'er - ingen fejl
Men Bios'en kunne ikke læse HD'erne. Så skilte jeg det ad stump for stump.
Da bundkortet var tilbage, tog jeg ram'erne ud og satte dem i igen med eftertrykkelig
ihærdighed. - sikrede, at låsepalerne var helt inde i deres noter.
Vupti, så vågnede NO POST til at blive til POST, og HD'erne kunne atter læses.
Nu kører alt som vanligt ! - Søndagen er reddet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 16:37

Voila, "mere" skal der ikke til.