/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Partioner på harddisk
Fra : CerwinVega
Vist : 1028 gange
65 point
Dato : 06-01-11 06:49

Jeg har i sin tid oprettet en ny partion på min samsung 1Tb F1 HDD inde i windows vista diskhåndtering på 80 GB til et styrresystem.

På denne HDD har jeg 2 partioner i forvejen, så nu har jeg faktisk 3 partioner hvor den på 80 GB ikke bliver brugt til noget alligevel.

Den ene partion er på godt 50 GB som styrre windows vista og diverse programmer.

Den anden partionpå godt 800 Gb har jeg installeret alle mine spil på. bla også fra steam.

Den tredje partion er på 80 GB som egentlig bare skal slettes og kædes sammen med den på 800 GB igen, Men hvordan gør jeg dette uden at skulle formatere mine spil ?

Jeg har prøvet med partition magic, men det program fejlede og jeg fik næsten slettet alt fordi noget gik galt i programmet.

Er der nogen der kan vejlede mig hvordan jeg for dette på plads..helst skåret ud i pap, sådan jeg ikke sletter noget ved en fejl.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 06-01-11 06:52

Ps. Lige nu står de 80 GB som ikke allokeret, så den partion har ikke noget drev bogstav eller noget.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-01-11 07:33
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-01-11 07:34

- lige hurtig nok, undskyld. Har kun god erfaring med Magic...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-11 08:19

Som udgangspunkt bør man installere alle programmer og spil på een partition da hele lortet alligevel skal startes fra styresystemet, de programmer der er installeret på en anden partition virker ikke efter formatering af C.
2. partition eller nr. 2 harddisk kan så bruges til filer der skal gemmes hvad jeg selv gør, dvs billeder, musik, dokumenter, installationsfiler med programmer etc. etc.

Så jeg tager det altid med et smil når Windows går ned og jeg beslutter mig for at formatere C, selv om det tager nogen tid.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 65 point
Dato : 06-01-11 09:16

Jeg bruger programmet gparted som ligner partition magic, men er en del bedre og kan håndtere både Linux, NTFS og FAT 32 partitioner.
Gparted ligger med på denne CD som også har andre værktøjer.
Gratis og lige til at hente og brænde som iso fil /billedefil / image på en CD
http://download.cnet.com/Parted-Magic-LiveCD/3000-2094_4-10663999.html

Desværre er partition Magic ikke fulgt med tiden og udgået. Den laver fejl når den foreslår at rette.

Ualokeret betyder tomt område og nabopartitioner kan uden videre udvides hen over dette område.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-01-11 09:19

I Vista Diskhåndtering højreklikker du på den med 80gb du vil slette og vælger Slet diskenhed,
derefter højreklikker du på den med 800gb og vælger Udvid diskenhed..

Du skal selvfølgelig lige gemme det på 80gb'en

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-11 10:15

Som du ser ovenfor er der flere programmer, som man mener kan gøre det.
Men med den slags er der altid en betydelig risiko for at noget går galt.
stømafbrydelse midt i en operation, kan betyde at du ikke mere kan redde nogen data overhovedet, og måske ikke starte systemet fra harddisk mere.
Så sørg for at have backup på et andet medie inden du begynder på at pille ved partitioneringen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 10:43

Og endnu en...

Herregud - lad da de 80 GB være i fred - det betyder da hverken fra eller til på en TB harddisk...

Du skal alligevel snart købe en ny hvis du gemmer så meget...

Er det "risikoen" værd at rode med det....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 11:23

Jeg ikke bare "mener" at gparted kan klare opgaven........................jeg bruger programmet ofte.

Transor - er dit vigigste formål at sætte lus i skinpelsen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 13:36

Citat
I Vista Diskhåndtering højreklikker du på den med 80gb du vil slette og vælger Slet diskenhed,
derefter højreklikker du på den med 800gb og vælger Udvid diskenhed..

Og nemmere kan det vist ikke gøres.

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 06-01-11 18:10

Det var lige præsis det der skete med partion magic..programmet ville rette på noget og bagefter kunne jeg ikke åbne mit drev. Så alt andet en magic.

Ja..jeg vil gerne have de 80 gb kædet sammen igen selvom det er en 1 Tb hdd.

Jeg har prøvet at rode med diskhåndteringen men drevet på 800 gb kan ikke udvides..denne mulighed kan jeg ikke vælge..Jeg kan kun formindske.

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 06-01-11 18:19

Jeg kan kun udvide min Hdd på c drevet som er på de 100 gb.
Hvorfor kan jeg ikke udvide de 800 til 880 ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 18:20

Gparted er IKKE partition magic selvom det ligner.
Det er et linuxprogram som arbejder "udefra" ligesom PM gjorde det ved kørsel med 2 disketter.
Hvis du har vrøvl med partitionerne eller MasterBootRecord vil gparted undlade at fuldføre og "falde" tilbage til tilstanden inden forsøget.
Gparted retter ikke noget af sig selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 18:30

Kan du ikke tage et Print screen billede af diskhåndtering.
og vise det med eks.
www.billedeupload.dk
gennemse og find dit billede
Opload
klik på kopier lidt nede til venstre
højreklik > kopier
indsæt link her i tråden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 18:35

Citat
Jeg kan kun udvide min Hdd på c drevet som er på de 100 gb.
Hvorfor kan jeg ikke udvide de 800 til 880 ?

Du kan kun udvide til den frie plads til højre i diskhåndtering som jeg husker det.

I gparted kan du også flytte partitioner til siden.

NB. Når der er flyttet eller ændreet størrelse på partitionen C: skal der genstartes til windows og evt endnu en genstart. Windows er lidt sart med sin C: partition.

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 06-01-11 18:45

Jeg prøver lige med Gparted fordi det lyder som om du har ret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 18:54

Og der sker ikke noget i gparted før du trykker på " Apply "

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 06-01-11 20:57

Jeg er stadig i gang med at flytte data på min HDD..Det ser lovende ud, men tager åbenbart en krig :D 80 % færdig og jeg startede ved 19 tiden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 22:08

Ja - det kan tage et stykke tid. Først laver den plads og så flyttes alle legoklodserne een ad gangen.
Du bør ikke stoppe den nu, og sørg for at den kører på netstrøm.

Godkendelse af svar
Fra : CerwinVega

Dato : 06-01-11 22:21

Tak for svaret Eyvind.

Succes !!!
Men skulle andre finde på at gøre det samme så afsæt god tid til dette ;)

Kommentar
Fra : Eyvind