/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hoppende "maddike"???
Fra : Zune76
Vist : 1730 gange
50 point
Dato : 01-01-11 23:42

Har haft besøg af en virkelig creepy hoppende maddike/larve. Det nærmeste jeg har kunnet google mig til er en oste maddike "Cheese skipper", men den findes vist kun i en bestemt type ost fra Sardinien. Jeg har mistanke om at den er kommet i huset via nogle pomerans.. Vi opbevarer vores ost i en beholder i køleren, og har ellers ikke nogen lemfældig omgang med hygiejnen i køkkenet :)

Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 01-01-11 23:43

.... glemte spørgsmålet i skyndingen: Hvilken skabning er der tale om her??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-11 00:32

Kunne du holde den hoppende lille fyr i ro så længe at du kan tage et detaljeret nærbillede og lægge op på for eksempel http://www.peecee.dk

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-01-11 01:13

Til ostefluer (Piophilidae) hører bl.a. ostefluen (Piophila casei), hvis springende larver (springere) kan udvikles i ost.

Og hvordan lyder dette:
http://videnskab.dk/content/dk/blogs/darwins_hjorne/radselsflue_genopstar_fra_de_dode
Larver til rådden ost
'Knoglespringer' som tilnavn kommer af, at larverne laver 'gadedrengehop' hen over kadaveret ved i hurtige bevægelser at bøje og strække kroppen, som giver afsæt til en springende bevægelse.
Larverne fra en anden flue, den nært beslægtede 'ostespringer', kan springe 15 cm op i luften med denne teknik. Denne art benyttes på Sardinien i produktionen af rådden ost ved navn 'casa marzu'. ved at tilsætte larverne til pecorinoost.
Larverne omsætter fedtet i osten og fremskynder nedbrydning og gæringsprocessor i fremstillingen af denne delikatesse. Mens nogle foretrækker at spise osten med maddikerne, fortrækker andre at fjerne dem inden måltidet...

ram lige denne orm

http://www.flash-spil.dk/game/20135/Caterpillar-Smash.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-11 01:16

Ost og insekter hører naturligt sammen, ellers var de fleste pizzarier blevet lukket.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 02-01-11 06:14

Flot film du har lavet, egentlig ret imponerende at sådan et lille kræ kan hoppe så langt.

Du kunne prøve at finde det her på Skadedyrlaboratoriets guide (og vejledning til bekæmpelse, cheese skipperen er dog ikke med, såvidt jeg kan se)

http://www.dpil.dk/dpil2005/keyindex.htm

Her kan du læse, at der også er bananflue-larver (Drosophila), der kan lave de der rejehop, og de er vist mere almindelige hos os, og gladere for frugt, end ostehopperen, der både er til salt kød og ost, gad vide om den også er til leverpostej og sky?

http://entnemdept.ufl.edu/creatures/urban/flies/cheese_skipper.htm

Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 02-01-11 10:48

Tak for svarene. Nu nærmer vi os da ét eller andet...
Jeg har desværre ikke mulighed for at tage makrobilleder af krapylet, da den for længst er død ved køkkenguillotine. Den var i øvrigt usædvanlig svær at aflive.. troede jeg bare lige kunne give den et uvenligt men bestemt "klem" i et stykke køkkenrulle, men den hoppede glad og fro videre derefter... såå kom kniven frem :)
/vagnr, det ser ud til at du er tættest på.. lader den lige stå resten af dagen.

Sune

Godkendelse af svar
Fra : Zune76

Dato : 09-03-11 22:05

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-03-11 22:08

Selv tak Zune76