/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
path i kommandopromten i win7
Fra : nyfigen
Vist : 936 gange
300 point
Dato : 05-11-10 18:43

Når jeg starter kommandopromten i Windows 7 er PATH variablen initialiseret med en række stier adskilt med ;

Jeg kan så sætte PATH variablen til noget andet med kommandoen:
path sti1;sti2 ...

Når jeg så lukker kommandopromten og starter den igen er PATH variablen som før jeg ændrede den.

Har jeg nogen mulighed for at få kontrol over indholdet af PATH variablen når jeg starter kommandopromten?

Hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-11-10 18:59

Opret en genvej til cmd.exe på skrivebordet, højreklik på den og vælg egenskaber,
i feltet "Start i" vælger du stien hvor der skal startes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-11-10 19:13

Du behøver blot at højreklikke på skrivebordet

Gå i "Ny" - "Genvej" og der oprette den sti du behøver...

f.eks.

C:\sti1\sti2\osv

Husk lige på...

Kommandoprompten er IKKE det samme som dos - den arbejder blot med de fleste doskommandoer

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 300 point
Dato : 05-11-10 22:01

øh, I misforstår vist nyfigen

Højre klik på Min Komputer/My Computer og vælg Eneskaber/Properties.

Så kommer du ind i System Eneskaber/Properties, og på sidste TAP (på engelsk Advanced) er der i bunden en knap som hedder noget med variable. I den nederste liste kan du rette PATH permanent.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 06-11-10 01:24

det er skam rigtig nok som refi skriver:

her er feks et andet eks.
du starter din cmd og nu kommer der som du skriver en masse stier
men prøv at skrive cd\ " tryk enter "
nu skulle du gerne stå på c:\
nu skriver du cls " tryk enter"

og nu skriver cd sti1\sti2 " tryk enter

men alt dette kan laves i en simpel bat fil som lyder sådan her :

cmd /k cd c:\sti1\sti2

------------------------------------------------------------------
men du kan da også rette den til i registringsdatabasen så din kommando promt altid starter feks fra c:\

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-11-10 06:19

Det er jo en DOS promt der bliver startet og den starter i den mappe som CMD.exe ligger,
så opret en genvej til cmd.exe på skrivebordet, højreklik på den og vælg egenskaber,
i feltet Start i vælger du stien hvor der skal startes..

Du kan jo os lave en genvej i højrekliksmenuen så du kan åbne en DOS prompt fra Stifinder

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-11-10 06:34

I Stifinder kan du holde SHIFT ned og samtidig højreklikke på den mappe du vil arbejde i
og så klikke på Åbn kommandovindue her...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-11-10 08:55

Citat
øh, I misforstår vist nyfigen

Det har du da vist nok ret i

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 06-11-10 11:34

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-11-10 13:03

Du er velkommen.