/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
vista vil ikke starte op.
Fra : hojriiskim
Vist : 1475 gange
200 point
Dato : 05-11-10 14:19

Hej.

Min computer skulle lukkes i aftes efter at have stået og kørt nogen tid. Den gik så i sort uden at lukke ned, så til sidste måtte jeg holde on-knappen nede til den gik ud. I dag vil den så ikke starte op. Den går i sort på nogle lidt forskellige tidspunkter. Først var den helt inde ved login-siden inden den gik i sort skærm. Så kunne jeg få lov at trykke f8 og vælge fejlsikret - ingen forskel, den gik i sort igen. Så kunne jeg pludselig ikke få lov at trykke f8, den gik simpelthen i sort inden den nåede så langt i boot. det blev ved nogle forsøg, før den så pludselig igen kunne vise den første boot-skærm hvor jeg kunne trykke f8, men så havde jeg pludselig kun valget mellem start windows normalt og start reperation under opstart. valgte den sidste og der stod "windows åbner filer" eller lignende og så gik den i sort. Næste forsøg var en f2=startup check. Der valgte jeg at tjekke primær disk, men den gik i sort inden jeg nåede at trykke enter. Det er som om den bare dør på et lidt vilkårligt tidspunkt.

Nogen der har gode forslag???

har ingen recovery cd, det ligger som en partition på disken.. :(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-10 14:36

Hvis du har recovery på harddisken så skal du bruge en anden tast i starten end F8
Der kommer som regel en hurtig tekst nede i bunden.
Nogle HP bruger tasten ESC

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-10 17:28

Min med Windows gjorde nøjagtig det samme. Men lige for at begynde fra starten af.
Den begyndte så småt at skabe sig og der blev ting jeg ikke kunne arbejde med, Office genstartede uden varsel i tide og utide, netværket drillede, netværksprinteren tabte forbindelsen til netværket, men det viste sig at det var min der tabte for bindelsen til printeren men ikke til netværket. Programmer ville ikke starte op sammen med windows selvom de skulle osv osv. Pludselig en dag gjorde den akkurat som du beskriver og jeg måtte tilsidst geninstallereden heælt fra clean boot og formatere det hele. Surt show. Jeg er ked af at sige det, men det kunne ikke reddes noget af det. Men vi tager jo heldigvis alle backup ikke

Oprettede en tråd dengang, troede dog kun det var mit Office der fejlede.

http://www.kandu.dk/Spg150969.aspx

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-11-10 14:38

Jeg har nu fået taget min harddisk ud af computeren og kopieret de vigtigste ting over på en anden harddisk. Jeg har samtidig købt en win7 via mit studie(som man downloader - er i gang). Den skal brændes på en DVD bagefter. kan jeg så bare smide DVDen i min computer og så køre det? eller er det muligt at køre HP recovery partitionen p harddisken via en anden computer, og så installere vista igen på den harddisk jeg har tilsluttet og hvor recovery partitionen også ligger?

Vil det være bedst bare at formaterer harddisken helt inden jeg sætter den tilbage i computeren, og kan jeg så installere win 7 når harddisken bare er helt blank?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-10 16:01

Du kan sagtens formatere den i pc der gik ned. Men den recovery der ligger på P drevet kan du jo ikke komme i nærheden af, med mindree du har brændt den recovery dvd som er meningen man skal gøre lige med det samme som noget af det første.
Du skulle kunne smide den DVD i som du er ved at downloade. Sørg for at dit dvd drev er First Boot Device, ellers kan du ikke starte op på drevet. For at tjekke om det er First Boot Device, skal du lige en tur ind i bios. Der kan du sætte det op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-10 16:26

Jeg har udskiftet en harddisk som indeholdt 2 partitioner.
Jeg klonede indholdet fra den den ene harddisk over til den anden. (via USB harddisk holder)
Med denne gratis CD: http://partedmagic.com/download.html
Ned ad siden til denne: pmagic-5.7.iso
I nero brændes den som en billedefil
Jeg bruger det lille Ghost 4 linux

Altså både partitionen med C: den dårlige windows og partitionen med recovery bliver clonet.
Den nye harddisk var ikke mage til i størrelse og mærke.
Monteret den nye harddisk.
Start af comp. og straks valgte jeg recoverymode med en tast (det stod nede til venstre)
Den nægtede at starte op efter recovery............harddisken gjorde forskellen.
Genstart af comp. med en installationsCD og tryk på en tast så windows CD starter op.
Vælge land for tastatur > næste
Så valgte jeg reparer fordi den selv fandt ud af startproblemer.
Efter den var færdig..................genstart og den kører.
Hver gang recovery køres skal den repareres igen, fordi den recovery kan huske den gamle harddisk.

På PartedMagic CD ligger også programmet gparted som kan rykke på partitionerne
Jeg lavede en ekstra partition til filer og backup af hele styresystemet.
Så hentede jeg denne CD http://www.hirensbootcd.org/
lidt nede : Hiren's BootCD 11.1

Når den er startet op vælges 2 > enter og så 3 > enter
Nu dukker Acronis værktøjet op og du kan lave back up af hele styresystemet, som lægges i en mappe på den ekstra partition.

Gøres det med mellemrum, har du altid en windowsudgave liggende som lige kan lægges ind.

Installerer du den nye windows er det ikke sikkert du kan finde alle driverne til computeren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-10 20:21

Jeg har læst lidt på det du vil - glem lige hvad jeg skrev.

Altså du bruger den samme harddisk som sad i oprindeligt.

Du skal ikke formatere inden du laver recovery........................det gør den selv.
Nogle recoveryprogrammer kan endda geninstallere med dine filer intakt.

Hvis du ikke har drivere til den computer, så er det ikke nogen god ide at starte op med en frisk windows.

Hvad hedder din computer navn og model.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-11-10 21:33

det er en HP Pavillion dv6599eo.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-11-10 21:38

har lige prøvet igen.. den startede op helt til windows login, der loggede jeg ind og der stod "velkommen" men så gik skærmen i sort.. man kan høre blæseren køre og lampen for harddisken blinker som om den arbejder..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-11-10 21:43

det lykkedes nu at trykke f11 og komme ind i hp recovery.. Den køre fint og begynder på gendannelsen.. ved 1% går skærmen i sort, men man kan stadig ane recovery programmet i baggrunden, som om lyset bare gik ud.. og den køre, procenterne tæller op.. Nu prøver jeg at køre den gendannelse færdig, men tyder det ikke lidt på noget hardware eller hvad??

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 07-11-10 09:56

Det lyder ikke godt at den bliver sort under recovery, for der kører den med standarddriver til skærmen.

Jeg kender ikke din model - men du har en Fn tast og sikkert også en F-tast med et skærmsymbol
Almindeligvis fungerer tasten med skærmsymbol sådan:
Hold Fn tasten nede og tryk på tasten med skærmsymbolet og der er 4 muligheder - et pr. tryk
sluk skærm
hovedskærm
hjælpeskærm
begge skærme
Hjælpeskærmen kan sættes til det lille VGA stik med 15 små huller.
Bare lige for at prøve om det er der fejlen ligger, og det kan prøves uden, at hjælpeskærmen er tilstede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-10 10:23

For lige at checke at det ikke er harddisken som laver ballade.
Hent og brænd en Parted Magic CD
Tag harddisken ud
Start computeren med Parted Magic
på denne måde bliver harddisk og harddiskcontroler udelukket som fejlkilde.

Bare starte op med den CD ............du skal ikke bruge værktøjerne uden at vi snakker sammen først.
Den kan også startes op med harddisken isat.

Gratis CD: http://partedmagic.com/download.html
Ned ad siden til denne: pmagic-5.7.iso
I nero brændes den som en billedefil / image / iso

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 18-11-10 10:33

Tak for svaret Eyvind.

Jeg prøvede at tilslutte en ekstern skærm og den virkede fint. PCen er nu sendt til reperation med formodning om en defekt baggrundsbelysning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-10 13:20

OK - held og lykke med det.