/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Nyt bundkort
Fra : o.v.n.
Vist : 812 gange
250 point
Dato : 28-10-10 21:54

Min gode gamle computer er stået af harddiskene er OK så det er bundkortet som er for gammelt og slidt til nutiden software og styresystemer, derfor vil jeg nøjes med at udskifte bundkort - CPU og RAM, vil i hjælpe med at finde et bundkort som har 2 stik til ATA 100 eller IDE som det vist også hedder, jeg har allerede bladret lidt rundt på nettet men kun fundet bundkort med 1 IDE stik.
I må også gerne pege på CPU til det bundkort i finder, krav er:
Det må næsten ingenting koste omkring en tudse, så det er ikke en høj ydelse jeg er ude efter, Ubuntu skal kunne køre hurtigt og fejlfrit.
Selvfølgelig må der gerne og der vil sikkert altid være nogle SATA stik på bundkortet men så er jeg lidt fremtids sikret, samtidig med at jeg kan bruge mine gamle harddiske indtil de står af

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 22:32

650-. gav jeg for det jeg bruger nu
GIGABYTE bundkort + 2700 cpu og alt kan sluttes dertil ??
men det var mange År siden
SÅ det får du sikkert i NAKKEN på vej ud af butikken.

Køb i Bilka center aalborg
og forretningen har vist åbnet/ lujket flere gange

men er du fra ølborg eller ?
så prøv
http://www.labtech.dk/
de kan ALTID finde noget de har i overskud fra sidste kunde
BILLIGT

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 22:34

sæ_fø_li med GARANTI

bare noget andre IKKE vil have i deres maskiner

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-10-10 22:35

og ATA_ er der på dem
du skal bare selv købe stik`s = 20.-

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-10 22:46

Citat
du skal bare selv købe stik`s = 20.-
kan man tilslutte mere end de 2 enheder som der er stik til på et kabel fra standard? Altså købe et fordeler stik eller lignende? Fortæl

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-10-10 22:47

Ring til Midt Data i Viborg, de er mega hjælpsomme og sælger både bundkort, cpu og ram. Og de har helt styr på hvilke bundkort der har hvilke stik. Du kan få råd fra dem og så selv bestille på nettet. Ellers har Midt Data prima service.

http://www.midtdata.dk/

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-10-10 14:30

SHG i Århus har jeg rigtig god erfaring med.
De er også hjælpsomme med vejledning, og billige syntes jeg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-10 00:13

Tak til Spam-free og jer andre, jeg havde tænkt mig at sidde herhjemme og bestille på nettet, er her ingen som kender et bundkort til overkommelig pris og som har 2 stik til ATA

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-10-10 08:18

For at Du ikke med det samme kommer ind i en ordstrid med leverandøren vil jeg påpege at alle stik til drev hedder ATA (minus diskettedrev)

De gamle flade hedder ATA-IDE, og de nye små hedder S-ATA, i daglig tale blot kaldet SATA.

Det er det samme kludder med ram, en ældre standard hedder SD-ram, så laver man nye og hurtigere som hedder DDR, og som også har flere pins, men i mange prislister og manualer. står der sgu DDR SD-ram istedetfor blot DDR
Hvis Du taler med en i røret siger Du blot IDE, SATA og DDR, så burde I tale samme sprog.
Du skal også kigge på grafikkortet.

Jeg kender ikke Dit budget, men jeg ville satse på ren SATA til drevene og smække den gamle IDE i en USB box til lager og backup.
Husk også at Dit optiske drev (eller flere) sandsynligvis er IDE, de kan også fås som SATA, men både til SATA og IDE kan man købe løse controllerkort

Jeg ved så ikke meget om nyeste bundkort m.m. da jeg stadig har min gamle P4, men den fungerer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-10-10 10:14

ASRock K7S41GX SiS741GX
ATA-133 - konnektor(er): 2 x 40pin
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=86176

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-10-10 10:22

PCCHIPS M863G v1.5
ATA-133 - konnektor(er): 2 x 40pin
http://www.shg.dk/Bundkort/PCCHIPS-M863G-v1.5-2171910.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-10 17:02

Der findes altså bundkort med 2 stik indbygget men det ser ud som om det er et levn fra fortiden, hvor mon jeg finder en processor til socket A der er sikkert intet vundet ved bare at skifte bundkort og beholde den gamle processor, som netop er en socket A type på 670 MHz?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-10 18:31

Foreløbib har jeg opgivet at købe et bundkort med 2 stik til IDE harddiske og DVD drev.
Jeg har så siddet og sammensat en billig løsning som ser sådan ud:

Bundkort: ASRock N68C-S UCC GeForce 7025 DDR2/3 combo
CPU: AMD Sempron 140 2.7GHz Box 45W AM3
RAM: 2 styk Kingston 1024MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC
og så denne lille enhed som jeg ikke har hørt om før til at løse problemet med mine harddiske som helst skal være indenbords på computeren:
2 styk Sandberg Hard Disk Converter IDE<->SATA
alt sammen til under 1000 kr. før fragt

er her en eller flere som gider se på sammensætningen, om det er noget som kan køre sammen?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-10-10 18:44
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-10 19:27

God ide Klaudi jeg fandt en RAID controller med 4 IDE tilslutninger, mon ikke den kan bruges i stedet for den du viser? Indkøbskurven er hos Computersalg og jeg sletter den omformer og køber den her i stedet:

RAID Controller/PCI 4xATA133 130-17

tror du at de enkelte komponenter kan forenes og virke sammen? Det er en AMD løsning og de fleste vælger sikkert Intell nu om dage

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 250 point
Dato : 30-10-10 19:49

Om det virker sammen ved jeg ikke men det ser da så'n ud

ved MB skriver de at Sempron er understøttet
og RAM skulle os være ok
og der er 2 PCI og 1 PCI Express x16 og 1 PCI Express x1

så mon ikke at det spiller sammen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-10 20:02

Tak for svaret Klaudi. det vil så komme an på en prøve, jeg håber ikke at de 1000 kr. er smidt ud af vinduet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-10-10 21:26

Velbekommen og held og lykke med projektet, sæ'fø'li' virker det