/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Søger: god dvd-afspiller
Fra : Oldboston
Vist : 1080 gange
200 point
Dato : 18-09-10 13:20

Min gamle dvd-afspiller gennem 5 år synger måske på sidste vers, og jeg søger gode råd om, hvad jeg kan have glæde af at anskaffe i stedet.
Her i huset har vi et gammeldags B&O TV og også B&O radio- phono- mc- og cd afspiller, altsammen forbundet med B&O højttalere. Så det vil vi ikke skifte ud foreløbig. Under B&O TV er placeret to individuelle Panasonic-afspillere, den ene til VHS (bruges efterhånden kun sjældent) og en DVD-afspiller (bruges nogle gange hver uge). Optagelse af egne DVD'ere er ukendt land for mig og jeg har heller ikke forstand på Blue-Ray. Der er sket en voldsom udvikling på dette område, men den har jeg ikke fulgt med i på anden måde, end at jeg har samlet mig en efterhånden pænt stor samling af DVD kvalitetsfilm m. m.
Derfor er jeg interesseret i gode råd om, hvad jeg bør anskaffe, hvis min DVD-afspiller skal på genbrugspladsen. Det må gerne være Panasonic eller Sony eller et andet fabrikat, man kan stole på. Men ikke Philips eller ukendte lavprisprodukter. Og jeg vil ikke købe hos Elgiganten, men helst hos en mindre kæde eller over internettet. Jeg er nok ikke seriøst interesseret i selv at optage mine egne dvd-skiver, jeg nøjes gerne med købte.
Jeg vil gerne bevare min VHS-afspiller, for der er enkelte gamle danske film, jeg ikke kan skaffe på andet medie.
Har jeg brug for Blue-Ray? Kan det overhovedet bruges til noget på et gammelt B&O? Når der er så mange spørgsmål, sætter jeg svaret til 200 points.
Med venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-10 13:35

Du du KUN søger en afspiller kan du ganske roligt købe den BILLIGSTE du overhovet kan finde - også sevom den hedder Anders And

Og det er skam ment ganske alvorligt....

Du kan få en REN afspiller for omkring 300.- kr - bruge den i nogle år og skifte den ud derefter...

Der er absolut INGEN ide i at købe et "anerkendt" mærke - indholdet er det samme - nemlig et DVDdrev, noget software, et ur og et plastic/metalkabinet (der skal se smart ud)....

Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten af de drev der sættes i maskinerne, men det har du IKKE en "kinamands" chance for at kontrollere hvorfra i Kina/Taiwan det kommer....

Så det du skal gå efter er KUN betjeningsvenlighed der passer til dig (og måske resten af familien).
De kan alle det samme, nemlig afspille en DVD og når du alligevel ikke besidder et "moderne" TV er der ingen grund til at investere i noget BlueRay-halløj....

Så gedine knapper, rengøringsvenlig (så man ikke trykker på 20 "ubrugelige" knapper samtidig) og "lignende" de "materialer" i har i forvejen....

Så er du langt

Uanset HVILKEN og HVOR du køber (i DK) er garantien den samme om den har kostet 300 eller 1500.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-10 13:38

Kan kun give refi ret. De virker alle sammen på en og samme måde. De dyre kan have nogle smarte features indbygget, men hvad skal man bruge det til. Så den billige, i et mærke og design man kan lide, er at foretrække.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-09-10 13:43

En billig DVD afspiller med HD optager er sagen, du kan nemt spille dine vhs BÅND over på DVD med sådan en inden du får slidt båndene op.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 18-09-10 13:48
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-10 17:03

Jeg har Denver DVD og den har fungeret upåklageligt i årevis. I dag koster de ikke mere end ca 300 kr.

Men hvis du skal bruge penge på en dyr DVD spiller, hvorfor så ikke købe en DVD optager. Jeg har en Sony optager og mine vaner med at optage har fuldstændig ændret sig. Der er ofte at vi ikke ser TV og bare optager det vi vil se. Det kan ses på regndage, men det ligger der, fylder ikke på en hylde og jeg kan optage for 1 uge ad gangen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 18-09-10 21:30

Jeg kender ikke nogen der bruger DVD mere - heller ikke video...

Min DVD-afspiller har jeg ikke brugt i 2-3 år efter USB blev opfundet. Alle mine gamle DVD'er ligger optaget på computeren. Originalerne ligger vist i et skab.

Jeg har ikke endgang købt et DVD-drev til min ½ år gamle computer - ved ikke rigtigt hvad jeg skulle bruge DVD-drevet til.

Hvis jeg var dig ville jeg købe en lille computer i stedet - f.eks dette lille mediecenter:
http://www.silentpcreview.com/zotac-zbox
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=zotac&sp=all&pid=4281903
Så ville jeg få lagt alle de gamle film over på harddisken.

Problemet er måske at dit B&O TV ikke har HDMI-indgang - men så har det nok heller mulighed for en god TV-opløsning - og så er Blue-ray ikke noget for dig alligevel.
Måske du også har brug for et nyt TV ?

Kan du modtage DR HD - uden setup box på dit B&O TV ?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-09-10 22:43

Tak for alle de gode svar indtil nu.
Thomas: Jeg kan godt se din pointe med at få de gamle film over på harddisken, og det vil jeg tænke over. Men: Når familien er samlet i sofagruppen med te og kager - enten vi er to eller flere - så ville det måske ikke være så praktisk at se film på en pc. Den bærbare er for lille, og den stationære for tung til at slæbe ind i stuen..... Jeg har en stor samling af dvd, og ofte står min kone og jeg ved reolen, tager nogle film frem og drøfter, hvad vi har lyst til at se. Jeg ved godt, at pc'en er ved at afløse alt andet, men når man har været vant til at læse bøger, se film osv, som man selv står med i hånden og vælger blandt, så virker det - i alt fald på ældre folk som mig - noget upersonligt at have alt liggende på pc'en. Men mine børn vil sikkert være delvis enige med dig, selv om de nu også bruger dvd og bøger af papir.
Jeg vil tænke lidt over granners svar, og jeg kan godt se fordelen i at spille vhs film over på dvd, som kj omtaler. så fylder de ikke så meget som nu. Ja, der er lidt at tænke over, tak til jer alle. Jeg vender tilbage senere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-09-10 11:47

Jeg har hjulpet min ældre bror på 80, ved at optage gamle danske film på HD optageren og derefter brænde DVD'er til ham.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 21-09-10 11:26

Tak for svaret refi. Det var da en god pris hos Bilka, det vil jeg tjekke ud, når jeg næste gang kommer til storbyen. Jeg prøver selvfølgelig med et rensesæt først, for Panasonicen er aldrig blevet renset i de år, jeg har brugt den. Men du får pointene her med tak for det gode råd.
'
venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-01-11 05:10

Jeg prøvede faktisk rensesættet, og det virkede ganske udmærket. Men efter 2 måneder og en uge opstod problemet igen, denne gang kunne der ikke rensens. Så jeg gik på Coops Nettorvet og fandt en LG afspiller til 399 kr. Tre dage senere kunne jeg hente den i Lokalbrugsen (jeg bor nemlig ude på landet). Nu kører det hele bare perfekt igen. Tænk at den gamle DVD afspiller kostede 1700 kr for blot ca. 7 år siden! Den nye kan endda også spille CD'er, ikke kun dvd.
Tak for hjælpen igen.
Oldboston