/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows XP og 7
Fra : EA_HS
Vist : 889 gange
200 point
Dato : 09-06-10 20:59

Kan jeg installere windows XP,. og windows 7,.. på hver sin HD
m/to separate antivirus osv,
derefter montere begge HD i samme PC / kabinet,

hvilke problemer vil det evt, medføre, og er det i det hele taget muligt, ?
det ville være rart men noget info, inden jeg går igang og laver for mange fejl, !

er en extern HD m/ USB forbindelse hurtig nok til at køre windows 7 OS,

ps. har forsøgt med linux, (droppet)
årsagen til at det skal være windovs XP og 7
er at jeg bl.a. har en del musik programmer som kun kan køre XP og ikke 7
andre programmer skal køre 7,.. og kan ikke køre XP mere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 21:32

Det kan du godt og XP skal installeres først men harddiskene skal være i den computer som de skal bruges i, det er bundkort drivere der bliver alvorlige problemer med hvis du installerer på en harddisk og bagefter flytter disken over i en anden computer for at køre styre systemerne der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 21:33

Citat
derefter montere begge HD i samme PC / kabinet
næh nej du sæt harddiskene i den computer de skal sidde i og installer så

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-10 21:49

Som o.v.n. skriver, begge HD'er skal sidde i kabinettet når du først installerer XP og derefter Win 7.

Og det er lige meget hvis partitioner de installeres på, bare ikke begge på den samme.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-10 22:23

jeg har nok skrevet det forkert,

min PC kører nu XP
forleden købte jeg en ekstra (ny HD) + win 7,

den nye HD kan jeg så montere i samme PC/kabinet
og derefter win 7,... ?

så PCen i alt kommer til at indeholde
2 HD
2 OS (XP og 7)

er det rigtig forstået ?
og vil det køre uden problemer, ?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 09-06-10 22:38

Hejsa

Jeg gjorde det med prøveversionen af windows 7 og der var ingen problemer. Kan ikke helt huske hvordan det var med boot. Mener bare jeg trykkede F-et-eller-andet for at vælge hvilken harddisk den skulle boote op fra

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 200 point
Dato : 09-06-10 22:40

Ingen problemer.
Du kan i bios eller ved at taste F12 (eller noget i den retning) under opstart
vælge hvilken harddisk, du vil boote fra.
Gør det selv.
Ha' kun en harddisk tilsluttet, når du installerer for at være på den sikre side.
Gambrinus .-)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 22:51

Citat
og vil det køre uden problemer, ?
Det bliver et gæt fordi jeg ikke selv har prøvet den kombination men gættet hedder JA, om du deler den oprindelige harddisk i to eller installere Windows 7 på en anden fast monteret harddisk er i princippet ligegyldig, så sæt din nye harddisk i kabinettet og lad eventuel Windows XP formatere og klargøre disken i en eller flere partioner.
Genstart så computeren med Windows 7 DVDen i DVD drevet og installerer den, hver gang du starter eller genstarter skal du vælge hvilken styresystem du vil starte
klik på fuldskærm for rigtig at se hvad der sker i videoen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 22:55

Der er også en part 2

og en part 3

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 23:10

En film mere du bør se hvis du ikke før har arbejdet med flere styre systemer på en computer, særlig til sidst når manden fortæller om GAG Boot manager bør du slå lytte lapperne ud og suge til dig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-10 23:19

Du kan sagtens sætte den nye HD i din PC, der er ingen problemer i det. Men hvis de ikke er SATA så husk lige jumperne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-10 10:34

Det gøres nemmest og mest sikkert ved at benytte harddiskskuffer, som sættes ind med det styresystem du vil køre med inden start.

Dualboot og andet fixfax giver let rod i systemerne.
Jeg har benyttet skuffesystemet i mange år.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-06-10 14:59

Jeg har i mindst ti år altid kørt med flere styresystemer og et fungerer helt fint.

Jeg har brugt det med Dos, win NT 4, OS/2, win 2000, win xp, win 2003 og linux ubuntu.

Det er dog vigtigt, som flere også er inde på, at harddiskene sidder i den aktuelle maskine, når styresystemerne installeres - af hensyn til drivere og af hensyn til bootmenuens automatiske dannelse - og det er helt galt at have kun en disk i maskinen, som det også foreslås.

Du sørger om at have windows på en usbharddisk - det tror jeg slet ikke installationsprogrammet vil - min erfaring er at NTFS på eksterne diske er readonly.

Når du begynder at installere den anden windows, vil du blive bedt om at vælge hvilken partition, du vil bruge. Windows-install opretter så en bootmenu, hvor du kan vælge hvilket af to eller flere, du vil starte - og der er et default - og menuen kan redigeres - filen hedder 'boot.ini' og ligger i rodkataloget på systempartitionen, som oftest er C:.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-10 15:22

sferling.............
Citat
dett er helt galt at have kun en disk i maskinen, som det også foreslås.

Hvis det er mig du hentyder til..........................så aner du ikke hvad jeg taler om.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-10 15:55

Citat
Dualboot og andet fixfax giver let rod i systemerne
passer ikke og hvis det gør så er det fejl 40 der har skylden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-10 16:08

Det er vist nemt at lave rod, når der køres med dualboot..................ikke osse OVN

Og det er den ærgelse jeg vil spare EA_HS for.

Med harddiskskuffer sker der ingen fejl 40 og de 2 styresystemer vil aldrig kunne genere hinanden.

Harddisk skufferamme og to skuffer koster nogle få hundrede kroner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-10 16:16

Her kan du se hvad jeg mener med harddiskskuffer.
http://www.hirsenet.dk/windows.htm

(De 2 stationære comp. har dog 2 skuffe holdere hver til specielt formål)

OVN - undskyld at jeg lige viser mit gamle computerrum igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-10 16:25

Alt forladt men kunne du ikke komme forbi og rydde op i mit computerrum, der ser ud som efter en granat sprængning, dual boot er nemt og kører godt hos mig (Linux og Windows)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-06-10 16:58

hej alle sammen og tak for alle gode råd,

det ser ud til at køre perfekt nu,.. (har testet det i flere timer, på x & tværs)
det gik ret smertefrit,.. måske fordi jeg frakoblede harddisken m/XP under
7,. installationen,.. som foreslået af,. Gambrinus,

har dog fået et mindre nyt problem,
harddisken,.. en, eller sikkert begge,.. er begyndt at 'larme'
dvs. vibrerer i hele kabinettet, men det kan vist ordnes men gummi ophæng,

har det nogen betydning hvordan en HD placeres,.. vandret lodret osv.

så lidt 'fiduser' beskrevet her :
http://www.stillepc.dk/hovedgrupper/harddisk.htm
http://www.stillepc.dk/artikler/lav_hd_opheang.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-10 17:02

Det er ligemeget om harddisken står lodret eller vandret, men den må ikke stå på skrå

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-06-10 17:55

@ Eyvind

Nej, det var nu Gambrinus, jeg tænkte på - hvis man frakobler en harddisk under en installation, vil der ofte gå kuk i drevbogstaver og der vil ikke dannes en bootmenu.

Din løsning med udskiftelige harddiske er naturligvis helt fin, men kræver jo lidt investering i hardware og er lidt mere besværlig og gør at de diske, der ikke er tilkoblet - ja, ikke er tilgængelige. Jeg mener styresystem og programmer fylder jo sjældent mere end 10, højst 20 GB - jeg plejer at afsætte en partition i starten af disken på 32 GB til den brug og det har altid været rigeligt.

@ EA_HS

Men har du så fået en bootmenu - eller hvordan vælger du så hvilket OS, der startes ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-10 18:52

Ps. Min allerførste boot-vælger var faktisk rent mekanisk.
Det var en dobbelt skiftekontakt som byttede om på master og slave på de 2 computere.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 10-06-10 22:32

Tak for svaret Gambrinus.
og alle andre svar/kommentarer naturligvis,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-10 22:38

Godt du fik dine styre systemer installeret som du ønskede