/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilke ram?
Fra : bigfool
Vist : 589 gange
200 point
Dato : 08-06-10 20:42

Jeg har netop konstateret, at den ene af mine 2 ramblokke ikke fungerer mere (har prøvet at bytte rundt men uden resultat)

Det er tilsyneladende en ram-type, der ikke produceres mere, så måske jeg er nød til at udskifte begge klodser ...?

Her lige lidt data:

Motherboard: Asrock 775Dual-VSTA
Processor: Intel Core2 CPU 6300@1,86GHz, og
Ram: NCP NC00736 DDR 1GB PC2-4300 (SDram) x 2

Nogen her der ved, om det er muligt at finde en tilsvarende ramklods, og hvis ikke, om jeg så kan erstatte de 2 eksisterende med en anden slags?

Spændt på at høre fra jer

Bigfool

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 08-06-10 20:54

Hejsa

Hvis du downloader HWinfo32, kan du se hvilken klokfrekvens dine ram køre med nu, og så bestille nogle der kører samme hastighed.
Ring til en ordentlig PC-forhandler, så kan han hjælpe dig med at finde de rigtige

HWinfo32: http://www.hwinfo.com/download32.html

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-06-10 21:08

@CiviC: Takker foreløbigt og går på "markedet" én af de nærmeste dage: Når og hvis jeg finder nogle nye ram iht. HWinfo32's "diagnose", (266,9MHz), skal jeg nok komme tilbage

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-06-10 21:36

Er hver blok på 1 GB

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-06-10 21:39

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=56200

med det er sodimm ram til bærbar og du har vel en stationær ?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-06-10 21:40

Det er en stationær og hver blok er på 1GB

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 08-06-10 22:07

Du skal oplyse disse hastigheder, når du bestiller nye RAM Hvis du skal køre med dual-channel:

Min. Row-Activate To Row-Activate Delay (tRRD):
Write Recovery Time (tWR):
Internal write to read command delay (tWTR):
Internal read to precharge command delay (tRTP):
Address and Command Setup Time Before Clock (tIS):
Address and Command Setup Time After Clock (tIH):
Data Input Setup Time Before Strobe (tDS):
Data Input Setup Time After Strobe (tDH):

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 08-06-10 22:41

Tag alt under "module timing" så er du helt sikker

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 09-06-10 08:27

@CiviC: Hvor finder jeg disse værdier?

Accepteret svar
Fra : CiviC

Modtaget 200 point
Dato : 09-06-10 15:58

Når du starter programmet op, vises der først et lille vindue med "system summary"
Lukker du dette vindue, kommer et nyt frem. Her trykker du på "Memmory" i højre side og vælger den ram-blok du har siddende. I venstre side i vinduet, kan du nederst se de forskellige hastigheder

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 12-06-10 00:57

Tak for svaret CiviC.

Efter at have besøgt min lokale it-supporter er der noget der tyder på, at det ene slot til ramklodserne i bundkortet ikke har det så godt - Det var altså ikke selve ramklodsen der fejlede noget. Har derfor udskiftet mine daværende SD2 ram med et par nye SD1 ram - (ved godt de ikke er så hurtige) - og nu isat de to andre slots hvilket indtil nu fungerer fint. Jeg behøver ikke nogen turbomaskine, og hvis dette fortsat fungerer så er det fint med mig, men mange tak CiviV, for at indvie mig lidt i denne "hukommelsesverden"

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 12-06-10 02:34

Velbekomme
Det var godt du fik det til at virke