/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Køb af Køleboks
Fra : Hausbaer
Vist : 3244 gange
100 point
Dato : 23-03-10 19:05

Hejsa

Vi skal en tur til Kroatien her til sommer og vil derfor gerne anskaffe os en Køleboks.

Jeg har kigget på denne her fra HN.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4339&n=40100

Men den er kun til 230V kan man bruge en omformer til det ??

Eller har i nogle andre forslag. Den skulle helst være ca. 40 l.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 19:15

Til den pris, ville jeg hellere finde en der kunne bruge både 12v og 230v

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 19:22

Jeg kunne godt finde på at købe en af disse

http://www.guloggratis.dk/camping/tilbehor-udstyr/koleboks

Og så have flere lommepenge til ferien

God tur til Kroatien - i har noget at glæde jer til

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 19:35

Hejsa.
Hvis du kører i Harald Nyborg vil du se de har en anden på 28 L.
Jeg ved ikke hvorfor den ikke er i deres katalog men de har den.
Vi har købt en der sidste år til vores campingvogn og den er bare perfekt.
Jeg så i går de stadig har den pris ca, 750 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 19:36

piaskov

Citat
Den skulle helst være ca. 40 l.

Så 28 L er nok for lille

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 19:39

Citat
Så 28 L er nok for lille

Muligt men jeg ville bare gøre opmærksom på det.
Og den er til både 230v og 12v .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 19:41

Denne er ny, og kan udover 12v/230 også bruges til gas

http://www.billigcamping.dk/shop/koeleboks-dometic-rc-9601p.html

men findes sikkert billigere i andre mærker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 19:42

Denne er også ny, og kan udover 12v/230 også bruges til gas

Lidt billigere

http://www.billigcamping.dk/shop/koeleboks-waeco-mobicool-9517p.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 19:42
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 19:44

Citat
Lidt billigere

Husk lige det koster 75 kr i forsendelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 19:51

Vi købte vores 40 L køleboks til 12v/230 for kr. 500 i Fakta, så hold øje hos dem, for selv om det er flere år siden vi købte vores, så har jeg da set at de har haft den køleboks flere år i træk.

Vores er ret smart, synes jeg selv man kan åbne halvdelen af låget eller hele låget, alt efter behov, så behøver man ikke lukke for meget af kulden ud, hvis man kun skal have noget i den ene ende af boksen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 20:47

Kr 750,00 så få's det vist ikke billigere for en ny

Specifikationer:
- Bruttovolumen: 40 Ltr
- Tilslutningsspænding: 12/230 volt DC/AC
- Integreret batteri sikkerhed (ABS)
- Omstillelige koldt / varmt
- Kan bruges som et køleskab
- Ståhøjde til 2-liters flasker
- 2 stablie hjul og håndtag for let transport

- Køling: 46 watt (12 volt)
- Opvarmning: 41 watt (12 volt)
- Køling: 45 watt (230 volt)
- Opvarmning: 42 watt (230 volt)

http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B152639/cid/6032/WAECO_Mobicool_W35_DC_AC/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 21:03

Citat
Kr 750,00 så få's det vist ikke billigere for en ny

Hvorfor ku' du ik' finde den til os i sin tid

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 21:06

Der har jeg nok sagt at i skulle holde øje i Fakta

Tror nu heller ikke vi hører mere til Hausbear

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 21:22

Citat
Der har jeg nok sagt at i skulle holde øje i Fakta

NÅÅÅÅÅ jaaaaa det gjorde du også ....og jeg holder stadig øje

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-10 22:55

Hvo'n gik det med dette, er forbindelsen helt smuttet
http://www.kandu.dk/Spg145589.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 23:04

Klaudi ikke spørge så meget

Ubesvarede 4
- Besvarede 63
- Annullerede 30
- Slettede 1
Ialt 98

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-10 23:06

Jo jeg er nysgerrig, vil vide om det virker, men det hjalp jo ikke at spørge i den tråd,
så derfor kom der lige et ? her

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 24-03-10 06:33

Nordsted1:

Citat
Ubesvarede 4
- Besvarede 63
- Annullerede 30
- Slettede 1
Ialt 98

Jeg annullerer spørgsmål hvis jeg ikke får et svar der er til at bruge.

Har du handlet på den side?? Er den sikker??

http://www.trustpilot.dk/review/www.redcoon.dk

Men er den ikke lidt lille??

Citat
Mål:
- 54 x 44 x 34,5 mm

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-10 07:11

Mange af de kølebokse, som reklamarer med indtil 20 grader under udetemp. skal tages helt bogstaveligt. De kan som oftest ikke komme meget under 10 grader. Endvidere skal varene være nedkølet inden de lægges i boksen.

Du skal fokusere på om boksen kan 1. varme og 2 om den kan levere minusgrader. Hvis ikke den kan det, så skal du ikke forvente den store nedkøling. Campingvognsforhandlere har i dag kølebokse til ca. 1.600 kr. som kan levere den køling der er brug for.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 24-03-10 07:19

Jeg kigger lidt efter sådan noget her...

http://www.campingpriser.dk/shop/coolfun-koele--og-3486p.html

dette er bare den første side jeg har fundet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 09:01

Hausebear, det sidste link du kom med, er da vist den samme jeg model jeg kom med allerede igår, mit link er bare lidt billigere

Du får lige linket igen

http://www.billigcamping.dk/shop/koeleboks-waeco-mobicool-9517p.html

Og nej jeg har ikke handlet hos det firma hvor den koster 750 kr. men jeg synes boksen ser okay ud... Og der står at den har en bruttovolumen på 35 L

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 24-03-10 09:13

Hej Nordstedt...

Jeg læste et andet sted at mange af de kølebokse faktisk er de samme. Så det kan sagtens ske at mit link og dit link faktisk viser den samme boks, bare med 2 forskellige navne.

Men hvis jeg læser beskrivelsen af dit link så ser det ud som om den "kun" kan køle 20-25 grader ned ifht. udetemp. (Absorptionsprincippet)

Den anden kan køle/fryse ned til -15 grader og har en kompressor til at køle det ned med...

Jeg vil her i påsken tage ud og kigge på nogle bokse i real life og derefter finde ud af hvilken en jeg vil købe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 09:55

Citat
Jeg vil her i påsken tage ud og kigge på nogle bokse i real life og derefter finde ud af hvilken en jeg vil købe.

Lyder som en rigtig god ide, hvis du så også kan få lov at hører dem i brug, vil det være endnu bedre, nogle af dem larmer temmelig meget, godt nok kan man vænne sig til lyden, men det er nu bedre at få en der er forholdsvis lydløs, specielt hvis den skal stå og brumme i et fortelt hele døgnet

Et ps. min mand har gjort så vores kan stå i bagagerummet imens vi kører, når vi så holder pauser er der kølige drikkevarer og madder, uden at den tager plads på bagsædet af bilen

Men under alle omstændigheder synes jeg det er bedst at se efter en køleboks der kan både 12v/230

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 24-03-10 12:11

Ja det er netop i "bagagerummet" den skal og brumme..og der er allerede installeret et udtag med ekstra sikring til *S*

Så første stop bliver harald nyborg med deres og nogle camping udbyder rundt omkring...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 12:19

Hvis du finder en i et campingcenter,så gør dig selv den tjeneste,at skrive navnet ned på boksen, og gå hjem og søg efter den på nettet, du kan være heldig at sparer mange penge - campingcentrene skal jo også leve

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 24-03-10 12:30

Hej Nordsted1

Det er jo netop det jeg har tænkt mig... Gå ud og kigge og føle og så handle på nettet bagefter...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-03-10 12:46

- og lige om lidt annullerer "Diplom-ingeniøren"...

Gad vide hvad der står på det diplom, hvis han ikke kan finde en køleboks???

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 24-03-10 12:54

Stouenberg:

Har du noget at tilføje til denne her tråd eller skulle du bare komme med en kommentar som ikke kan bruges til noget??

Hvorfor skulle jeg anullere spørgsmålet?? Jeg har nu fået mange gode input til hvad man skal tænke på når man køber en kølkeboks.

Så mit forslag er at du finder dig en andet sted du kan kommentere... måske på EB

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-10 12:57

Køleboksene findes efter tre principper.
De almindelige billige er med peltier element. De er niormalt til 12 V men fås også med indbygget omformer så de også kan på 230 V. De kendes i annoncerne på at de også kan varme.
Strømforbruget er stort og køleeffekten er lille. De kan til nød bruges til at holde noget koldt, men ikke til at nedkøle noget varmt, som lægges i.

Kompressorkølere, der virker ligesom de almindelige husholdningskøleskabe. God køleeffekt og moderat strømforbrug. Det er sådan et ,du har haft kig på. Det virker sikkert fint til formålet.
Der fås omformere fra 12 V bilstrøm til 230 vekselstrøm. Men den skal være til en meget stor effekt, for også at klare strartstrømmen til kompresoren, og så koster den noget nær det samme som køleboksen. En bilakkumulator klarer ikke omformer og køleboxen ret længe. Så brug det kun medens motoren er i gang og genratoren laver strømmen. Køleboksen skal stå med fri luftcirkulation , feks på et bagsæde. Den virker ikke pakket ned i bagagerummet.

Hvis det bare er til kolde ting undervejs. så find en anden løsning. Hvis du skal på campingferie, så køb boksen og få 230 V tilslutning på campingpladsen.

3.
Absorbsionskøling . Den er lydløs fungere næsten lige så godt som kompessoren, men tager mere strøm. Den kan kan fås til både 12 V , 230 V og gas. Et rigtigt campingkøleboks efter samme princip, som dem, der sidder i campingvogne. Den skal også stå frit. Ulempen er at den skal stå ret præcis vandret, især når mn ikke kører med den, så den hele bevæges lidt. Kølemidlet strømmer rundt uden pumpe , kun ved naturlig opdrift fra et varmelegeme. Også med den type tager en bilakkumulator ret hurtig slut,hvis bilen ikke kører. Det er den type campingbox som der er et indlæg ,som linker til.

Altenativ løsning.

Hvis køleboksen skal holdes kold undervejs uden eltilslutning. Fyld rigeligt med frosne ting i hjemmefra. Appelsinjuce , chokomælk eller sodavand er fint efter et par dage i fryseren.
Det er mere effektivt end de elendige købekøleelementer, og så kan man bruge dem efterhånden ,som de tøer. Køleboksen burde kunne klare sig i tre dage, hvis ca 1/3 er frosne væsker, og man lader være med at lægge varme flasker ind.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 13:02

Transor

Citat
De almindelige billige er med peltier element. De er niormalt til 12 V men fås også med indbygget omformer så de også kan på 230 V. De kendes i annoncerne på at de også kan varme.
Strømforbruget er stort og køleeffekten er lille. De kan til nød bruges til at holde noget koldt, men ikke til at nedkøle noget varmt, som lægges i.

Du kan ikke sige det så generelt... vi har en som ovenstående, og den kan køle så meget, at den faktisk kan dybfryse en flaske vand

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-10 13:09

Nordsted1

Det er en fantastik enestående en du har. dybfrysning er - 18°. Det er absolut usædvanligt at dem med peltierelement kan det.
Kandu oplyse fabrikat og model, så vil jeg købe sådan en.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-10 13:22

Så har jeg været ude og nærstuderer "dyret" den hedder Evercool

Jeg har også tjekket på nettet om jeg kunne finde den, men det kan jeg ikke

Vores var en partivarer købt i Fakta, hvor den har været flere år i træk

Vores er lilla, så hvis du finder en i den kulør, så læg et link, så skal jeg fortælle om det er den

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-03-10 01:39
Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 22-04-10 06:40

Nå så har jeg med lidt forsinkelse været ude at kigge på en køleboks...

Jeg var en tur i hilmers camping hvor de havde en Mobicool 40 l kompressor køleboks til 1799, den kan tilsluttes både 12/220/gas... så det blev den.

Tak for alle jeres svar...

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 22-04-10 15:29

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-04-10 15:37

Selv tak Hausbaer