/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
udskiftning af cpu
Fra : cardby
Vist : 541 gange
31 point
Dato : 14-03-10 11:35

Hej jeg overvejer at sætte en større cpu i mit bundkort som et AMD Athlon 64 x 2 4800+ socket am2 ( 940 ) Hvordan finder jeg ud af hvad jeg kan sætte i i stedet for, eller om den ikke kan håndtere en større. Den jeg har nu hedder AMD Athlon ( tm ) 64x2 dual core processor 4800+
mvh
Cardby

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 11:58

Hvad hedder dit bundkort. Det er vigtigt at vide hvad det kan håndtere

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 41 point
Dato : 14-03-10 12:09

Ellers er der her noget at vælge i mellem. Men du skal se i dit bundkorts manual om hvad det kan klare.
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf=strmatrix7%3a^%22Socket+AM2%2b+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7specifictaxonomy%3a^Hardware|2%2fProcessor|35%24&count=10&s=igeneric4&offset=0&cpath=1-2-35

Hvorfor vil du have en større i. Måske du behøver mere ram i stedet for. Hvad skal du til at lave med din pc siden du vil udskifte

Kommentar
Fra : cardby

Dato : 14-03-10 12:45

Mit bundkort er et Asus tek model Narra 2.
Jeg bruger det til videoredigering i HD og kan se at processoren kører meget af tiden på 100% jeg har 4 gb ram og kan se at når den kører redigering på det højeste , så bruger den ikke over 1.5 gb når jeg redigerer alm DV er den rigelig stor.
mvh
Cardby

Godkendelse af svar
Fra : cardby

Dato : 14-03-10 13:08

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 13:12
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 13:14

Ps på med at købe cpu for stor. Bundkortet kan ikke klare større end denne (hvis det er det i mit link )

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=306894

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 13:17

Hvad med dit grafik kort, det kunne måske også trænge til en upgrade

Kommentar
Fra : cardby

Dato : 14-03-10 13:32

Det ser ud til at det ikke er meget større processoren kan blive.
Mit grafikkort nivida gforce 8500 GT 512 mb, men kan det gøre at cpu`en arbejder så hårdt ?
Jeg bruger cpu-z men det siger jo ikke noget om hvor meget grafikkortet er belastet, er der et sted hvor man kan se det.
mvh
Cardby

Kommentar
Fra : cardby

Dato : 14-03-10 13:36

Jeg fik ikke lige svaret på om det var det bundkort, men det må det være, men der står kun
Asus tek model Narra 2 ver 2.0 i cpu-z
mvh Cardby

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 14:51

http://www.gtopala.com/siw-download.html

hent evt. dette program så kan du om ikeka ndet se en masse om den hardware der er i din pc.

1.Opgradering til større cpu vil ikke give alverden i forhold til merprisen
Opgradering af grafikkort vil hjælpe en smule. Du skal finde et med MASSER af hurtige ram på, det aflaster din cpu.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 14:54

Jeg blev ikke færdig med at skrive før jeg fik det sendt

1. Opgradering til større cpu vil ikke give alverden [Sur] i forhold til merprisen.

2. Opgradering af grafikkort vil hjælpe en smule. Du skal finde et med MASSER af hurtige ram, det aflaster din cpu.

3. Smid 4 GB mere ram i. Du kører vel med 64 bit styresystem, så kan bundkortet håndtere op til 8 GB.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-10 15:48

Et godt videoredigeringsprogram vil altid bruge al ledig cputid til rendering.
Det ville da være fjollet ikke at bruge al ledig datakraft.

Fuld belagt cpu under rendering får du uanset hvor hurtig din oprocessor er. Det er kun en lavere plads i hirakiet for programmet, som vil ændre det.

Så hvis du ellers kan leve med den tid det varer, opnår du ikke meget ved en større processor.

I øvrigt er det ofte ikke så meget processorhastigheden, som hastigheden på dataudveksling med RAM, som tæller.
Så det er rammens timing og fsb ,der er vigtig.

Kommentar
Fra : cardby

Dato : 14-03-10 15:49

Hej igen nej jeg kører kun med 32 bit, jeg havde godt nok tænkt at skifte til 64 men programmet Pinnacle studio 12 ultimate og nyeste ver. 14 er ikke et 64 bit men har fået oplyst at det godt kan køre på 32 men det vil jo ikke kunne udnytte rammene, ( regner jeg ikke med ) da det er et rigtig godt program vil jeg helst ikke skifte det.
Mvh
Cardby

Kommentar
Fra : cardby

Dato : 14-03-10 15:54

Der kom lige et svar ind i mellem.
Det er ikke kun under rendering det er også arbejde med effekter og overgange det tager lang tid og foruden når jeg renderer når det ikke er HD bruger den ikke cpuen i samme omfang, så må man jo konkludere at CPU en er for lille til HD
Mvh
Cardby

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-10 20:20

Det tyder på mangel på ram vil jeg sige i stedet for. Hvis den hele tiden skal "swappe" til hd er det mangel på ram. Ram er jo som sagt din arbejdshukommelse og er meget hurtigere end harddisken.- Så hvis du løber tør for ram vælter læsset.