/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Mere RAM i pc - kan det svare sig?
Fra : cristian2
Vist : 829 gange
110 point
Dato : 10-03-10 09:43

Jeg overvejer at købe en ny bærbar pc. Hvor stor skal den være så den ikke bliver for lille inden for de første 5-6 år? (Der kommer jo hele tiden nye og større styresystemer).
Bundkort?
Grafikkort?
RAM?
CPU?
HD?

Er det på "edbpriser.dk" man får det bedste tilbud?

Jeg har i forvejen en bærbar pc som er blevet for langsom, men den virker dog. Jeg overvejer at beholde den i huset og bare lægge mere RAM i for at gøre den hurtigere (og så beholde XP i den - nyere styresystemer kan den formentlig ikke klare).

1. Kan det svare sig eller vil den bare være for langsom igen om 1 år?
2. Hvor meget Ram skal der i givet fald i?

Data:
Dell Latitude, D505
XP, professional, version 2002
Processor: 1400 MHz
587 MHz, 504 MB RAM

HD:
27,9 GB i alt
17,7 GB i anvendelse
10,1 GB ledig
Desuden x-tern HD på 400 GB som tilsluttes med usb.

Sikkerhed:
Comodo firewall, Avast!, Online Armour firewall

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : gril

Dato : 10-03-10 10:26

glem det det kan ikke svare sig

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-10 10:36

Inden du går ud at køber ny computer skal du først overvej hvad du skal bruge den til.
Den bærbar du har nu, skal bare bruges til små opgaver som fek.s, søgning på internet, tekstbehandling, lidt foto redegering m.m. Den er ikke egenet til afvikling af de nye spil på markedet, samt video og større foto redegeringer....

Så hvis den nye computer skal kunne næsten alt, skal du nok overvej at købe en stationær computer til afvikling af de større opgaver. (spil, musik, foto, video m.m) og bruge din bærbar til små opgaver?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-10 10:45

Så hvis du har små 10.000.kr til ny computer kan jeg anbefale en Vision

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 10-03-10 13:21

Hvad er det lige den skal være hurtig til? hvis det er til nye spil vil den være for langsom næste år, ikke at se bort fra det faktum at en bærbar næsten altid er en dårlig spille maskine. Hvis den bare skal være hurtig nok til dagens styresystemer og programmer, kan du jo bare købe en medion i aldi eller tilsvarende. Din gamle bærbare er nok gået bag af dansen, men hvis du smed 512mb ekstra ram i den, kunne der måske nok klemmes lidt mere liv ud af den.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 12-03-10 10:22

Jeg vil prøve at købe mere RAM til den gamle.

Men hvordan sikrer man sig at det passer til ens bæbare?

Jeg overvejer at købe en ny bærbar pc. Hvor stor skal den være så den ikke bliver for lille inden for de første 5-6 år? (Der kommer jo hele tiden nye og større styresystemer).
Bundkort?
Grafikkort?
RAM?
CPU?
HD?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-03-10 14:14

cristian2..... Der er ingen garanti for at computeren kan holdel i 5/6 år... Hvad der var hurtigt i dag, er langsomt i morgen.... Der kommer hele tiden nye ting på markedet... Det gælder både software, spil, hardware og styresystemer..
Man kan bare se på styresystemet Win 7...... Microsoft har allerede planer om at lave nyt system inden for et par år...+/- ...

Hvad angår Processor.....Den nye Intel Core™ i7, kommer der nok en i8 inden for et par år...
Man siger at tingene bliver dobbelte så hurtigt inden for en tidsindstival på et par år...

Spørgsmålet er bare hvilket behov man har for, hvad computeren skal bruges til..
Min umiddelbart holdning til anskaffelse og brug at computer vil jeg mene at en bærebar er til at tage med og lave småopgave. (skole/arbejde/internet/lidt spil og se en film på ferien)

Den stationær computer bruges til de større opgaver?

Derfor vil jeg anbefale at du køber en stationær computer når pengene slår til, da du får mere power for pengene?

Og hvad angår opdatering af ram i din bærebar.... Er det minimal hvad du får ud af det?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-03-10 14:18

øhh... husk hvis du vil købe nye ram til din bærebar at de skal være af samme mærke. Der kan opstå konflikt, hvis du har de gamle ram + det nye ram i computeren samtidig.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 12-03-10 16:01

1000 tak for hjælpen foreløbig!

Der skal ikke spilles spil på den gamle bærbare. Det ER kun til småopgaver, men den skal dog kunne gå på nettet!

Jeg overvejer at købe 2 GB ram og sætte i. Der er mulighed for at isætte to blokke. Den ene er ledig og i den anden sidder der én: ”512 mb, DDR, PC2100”. Jeg vil følge rådet og ikke investere for meget i det. Muligvis kan jeg købe brugt. Men spørgsmålet er om andre mærker RAM passer i (hvis jeg skifte de 512 der allerede sidder i til en blok med 1 GB).

Er der en måde jeg kan finde ud af hvor mange og hvilke mærker der passer i?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-03-10 18:40

Der er ikke andet for at du må prøve dig frem, hvad angår ram... Enten virker det eller også kan der opstå konflikt... Du kan købe og se en oversigt af ram på denne hjemmeside, som nok passer til din bærebar.. http://shop.notebookonline.dk/ram/abook/modeller.aspx

Valget er så bare om du vil udskifte de 512 mb ram til 2.stk 1 GB ram eller beholde de 512 mb ram i den ene blok og supplere den anden op med 1 GB ram

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-03-10 18:44

Det var dette links..... http://shop.notebookonline.dk/ram/producenter.aspx

Vælg det samme ram mærke som er i din bærebar nu, så er du lidt sikker på at der ikke opstår konflikt?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-03-10 20:59

Jeg tror det bedst kan betale sig at skifte hver 2.-3. år og så købe noget i mellemklassen - så vil du i gennemsnit have en hurtig computer.

Derfor ville jeg købe en bærbar til 4-5000 kr i morgen.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 13-03-10 00:49

ram er da heldigvis rimeligt standardiseret, så længe det er nogenlunde den samme type du putter i burde det nok virke :)

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 13-03-10 07:42

Check ved fabrikanten hvilken slags RAM der bruges i din computer.
Før i tiden havde Compac, IBM og flere andre loddet forskellige små modstande på Ramblokkene, så man var nød til at bruge deres Ram. Nogle computere kræver at hvis du installere 2 ramblokke, skal de være "parret".

Håber det vil hjælpe dig.

Accepteret svar
Fra : Umlaut

Modtaget 110 point
Dato : 13-03-10 15:12

Hej Christian2
Der ER faktisk en ret nem måde, hvorpå du kan finde ud af, hvilken RAM, din computer kan bruge.
På firmaet Crucials hjemmeside, kan du køre et lille program, som scanner din computer og derefter fortæller dig, hvilke opgraderinger du kan lave - blandt andet hvilken RAM du skal bruge. Det har virket fint for mig, da jeg skulle opgradere RAM

Her er et link:
http://www.crucial.com/systemscanner/index.aspx

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 15-03-10 21:59

Tak for svaret Umlaut.