/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Formatere Znote 6025WD
Fra : lukas2502
Vist : 1394 gange
500 point
Dato : 03-03-10 12:31

Hvordan kan jeg formatere min Znote 6025WD?
Når jeg forsøger at formatere min Znote, får jeg svaret: Denne volume lader sig ikke formatere!
En trin for trin løsning, vil være meget velkommen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-10 13:25

Citat
Når jeg forsøger at formatere min Znote, får jeg svaret: Denne volume lader sig ikke formatere!

Hvad formaterer du med ???????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-03-10 15:32

Citat
Hvad formaterer du med ???????

En spegepølse, tror jeg

Den må kunne starte fra en USB pen, så du skal have lavet en LiveUSB..
Start med at hente Hirens Boot CD her
http://www.hirensbootcd.net/

Her er hvordan du laver den til USB
http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk

Kommentar
Fra : edison

Dato : 03-03-10 16:41

du kan ikke formater dit c: drev fra dit styreprogram windows eller hvad du nu bruger. Det er jo det samme som at save den gren af man sider på. du skal boot fra cd/dvd, eller en usb dims. med noget sofware, feks din windows cd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-10 17:44

Inden du går i gang med at formatere.

Har du driver CD til din Zepto Znote. (det kan blive svært at finde til din comp.)
Jeg har kigget her men kan ikke finde drivere til netop din comp.
http://www.zepto.dkz.dk/Notebooks/Discontinued_Models/

Så hvis du ikke har den driver CD - skal du lige tænke lidt inden du sletter/formaterer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-10 17:59

Jeg kender ikke stedet her, men det er muligt at du kan hente drivere her............
http://www.multiupload.com/XZLVK7M5KW
Klik evt. på DOWNLOAD ud for megaopload.
Det skal du gøre inden formatering og så brænde det på en CD

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-03-10 18:06

> Eyvind, er der cd/dvd drev i så'n en fætter, er det ikke en mini puter?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-10 18:12
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-10 18:19

Jeg kan ikke huske om det er en 14" eller 15 " alm. notebook. Så den har CD og kan så køre med "Hirens" i CD udgave, for jeg er ikke helt sikker på om den kan boote fra USB.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-03-10 18:20

Søgte på nr. og fandt en mini én, troede derfor det var en mini puter, men en 15.4" skærm kræver squ godt nok en stor lomme...

Så behøver du jo ikke at lave en LiveUSB, men bare en LiveCD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-10 19:19

Du skal nok få en trin for trin hjælp, af en af os.

Men hjælp os lige med at guide dig ved at svare på dette:

1. Hvorfor vil du formatere.
2. Har du CD med styresystem > XP eller Vista (det er ikke sikkert den kan køre med win7)
3. Har du den driver CD som fulgte med computeren.
4. Vil du gemme nogle af de filer som ligger på computeren (programmer kan ikke altid gemmes)
5. Hvilket styresystem kører du med nu > XP eller Vista.
6. Har du internetforbindelse gennem kabel eller trådløs.

Ps. Jeg har en ustabil forbindelse, og det er ikke sikkert at jeg kommer på mere i dag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-10 19:24

Citat
Jeg har en ustabil forbindelse

Til den pris burde TDC stå udenfor døren og vente på problemerne

Sorry - lidt uvedkommende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-10 19:30

TDC leverer vist ikke til Grand Canaria for tiden.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 03-03-10 19:54

Citat
Du skal nok få en trin for trin hjælp

1) Der er for for meget "gammelt" som jeg ikke kan stille noget op med, så hellere starte på en frisk.
2) Vista Home Premium
3) Ja
4) Nej
5) Se 2)
6) jeg er desværre også afhængig af kobber, da jeg skiftede fra TDC til Cybercity nu Telenor fik jeg en både bedre og billigere Bredbåndforbindelse.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 03-03-10 20:07

OK

Læg din CD med Vista i skuffen og luk comp. ned.
Luk skuffen og start comp.
Der kommer en tekst om at du skal trykke på en tast for at starte på CD........evt. mellerumstasten
Nu bør du kunne følge anvisning på skærmen og på et tidspunkt skal du vælge hvor den skal installeres...............klik så på L så den sletter partitionen er der flere så slet også dem.

Du skulle nu have en tom harddisk og så er det bare at vælge installer (med enter)
Den formaterer så selv hele harddisken (får du et valg så vælg NTFS)

Når den har formateret og installeret så skal du bruge din driver CD fra Zepto.

Alle er velkommen til at rette i min vejledning, hvis jeg har glemt noget.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 03-03-10 20:46

Citat
Læg din CD Vista i skuffen

Der kommer ikke den nævnte tekst, den starter bare helt normalt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-10 21:02

Du må lige i bios og ændre din Bootrækkefølge....

Du har tilsyneladende dit C-drev stående først....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-10 23:35

Prøv lige at trykke F12 lige inden den starter windows.....................så kan du måske vælge CD med piltasten og trykke enter.

1. Hvad sker der hvis du starter normalt og så lægger din Vista CD i og lukker skuffen.
2. prøv at trykke F2 klik klik klik klik når comp. starter op.
Hvis den går i bios kan du ændre bootrækkefølgen og du skal med piltasterne hen hvor der står boot og rette så first boot er CD

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 04-03-10 00:14

Det med boot området, er ikke lige det jeg er bedst til,
1) det er et område jeg ikke kender til,
2) det er på engelsk, jeg kan ikke nok engelsk, til at vove mig ud i det uden nøjagtig anvisning. Jeg kunne godt finde boot-fanen, men kunne ikke finde "first boot".
Når jeg starter normalt kommer mulighederne: Prøve Kompatilitet Online eller Installer nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-10 00:19

Jeg har selv en Zepto 3215 - men de forskellige Zepto er ikke ens i bios.
Jeg må lige prøve hvordan min ser ud i bios.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-10 00:50

Her er så lidt at kigge på i morgen.
http://peecee.dk/upload/view/229732/full

Det er min bios
Cd drevet er markeret hvidt står som first boot
Længere nede kan du se min harddisk "Hitachi" Som burde stå som nr. 2 (det er fordi jeg leger)

Når du med pitasterne markerer det drev som skal øverst (første boot)
Kan det flyttes op eller ned med tasterne F5 eller F6

Når de er stablet rigtigt
CD
Harddisk
resten er ligegyldigt
så afslut med ESC tasten og gem med F10 og enter når yes er markeret.
Nu bør den kunne starte/boote på din CD

Ps. hvis du også har en Phoenix bios - så bør du kunne lave et boot valg med tasten F12 lige i opstarten af comp.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 04-03-10 11:00

Citat
Her er så lidt at kigge på i morgen

Bios kommer jeg til ved hjælp af F2, Det at ændre retningen, kan kun ske, (hjulpet ved den smule engelsk jeg kan) at jeg finder det jeg vil flytte, markerer med piletasten på feltet ovenover, trykker på + så rykker det øverste et felt ned.
Nu vil jeg prøve at se hvordan det går med at lægge CDen i drevet, lukke ned osv. Jeg melder mig senere, jeg kan desværre arbejde videre i aften.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-10 19:02

Ok så er du måske på vej. Men tag det roligt, og er du i tvivl..................så spørg.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 05-03-10 00:19

Tak for svaret Eyvind.

Det var lige det jeg havde brug for, Det varede lidt før jeg forstod: Citat: Klik så på L. Så blev der god plads.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-10 10:13

Jeg håber at du har slettet hele harddisken så windows ligger på C: og ikke på noget andet bogstav.