/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvilken harddisk til Toshiba bærbar
Fra : henrik59
Vist : 1332 gange
100 point
Dato : 16-02-10 18:07

Jeg har en Toshiba L30-105 med en 80 GB harddisk. Jeg vil gerne have en større harddisk, men er i tvivl om, hvilken type og størrelse, dvs. om min pc ikke understøtter alle størrelser.

Jeg har fundet frem til, at det er en 80 GB 2,5" SATA-150 harddisk, der sidder i den nu.

Men vil det sige, at blot disse data passer, så passer den i min pc? Og kan jeg installere Windows med genetablerings-DVD'erne fra Toshiba?

Jeg har været i kontakt med Toshiba, men de var ikke til megen hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 18:44

Jeg har fundet frem til, at det er en 80 GB 2,5" SATA-150 harddisk, der sidder i den nu.
>>>>SATA er nyere og jeg vil umiddelbart mene at du kan gå op til 160 GB uden problemer.

Men vil det sige, at blot disse data passer, så passer den i min pc?
>>>>SATA 2,5" er en standard harddisk - så rent fysisk passer den.

Og kan jeg installere Windows med genetablerings-DVD'erne fra Toshiba
>>>>Nu kommer problemerne for det kan du ikke.

Men du kan med en USB adapter special kopiere det du har på den 80 GB over på en ny harddisk.
Når jeg gør det bruger jeg en Live CD "Hirens" som har kloneværktøjet "Acronis"
Kloneværktøjet Ghost kan også gøre det.

Alm. kopiering duer ikke.

Hvis du køber en ekstern SATA harddiskholder til USB kan 80 GB bruges filopbevaring bagefter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 19:22

Hvis det er denne du har - så kan den køre med op til 600 MB.
http://shop.notebookonline.dk/harddisk/toshiba/equium-l30/model.aspx

Og er det sådan en du har, kan du bare købe en SATA 2,5" op til 600 MB
Jeg foretrækker 5400 omdrejninger af hensyn til støj.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 16-02-10 21:39

Hej Eyvind

Jeg har set de modeller, men findes der ikke en billigere løsning? Næsten 1300 kr for 500 GB synes jeg er dyrt...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-02-10 21:50
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 22:26

henrik59 >>
Jo jo de findes billigere - men det var nu mere for at vise hvad din comp. kan køre med.

Jeg har vist harddiske nok Gambrinus, det er 10 - 12 stk. Pata og Sata i 2,5" og 3,5" 80 > 320 GB.
Men jeg må lave en ramme til min bærbare så jeg kan udskifte med endnu en harddisk.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 16-02-10 22:30

Men hvorfor kan jeg ikke bruge skiverne fra Toshiba til at geninstallere?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-02-10 22:40

Eyvind :
Du ku jo ha' slået i bordet, da din kone smed dine stationære elektronhjerner ud.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 22:40

Det er ford skiverne kigger på om der noget på harddisken.
Det er fordi den ikke må installeres på 2 computere.

Men det kommer altså an på hvad det er for slags Toshiba skiver du har.
Hvis det bare er windows og toshiba drivere, så kan du måske godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 22:43

Næ næ - det var en nøje gennemtænkt operation.
Barnebarnets 2.8 Ghz stationære gik i total coma - så han fik min 3.0 Ghz og jeg købte en bærbar.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 24-02-10 14:07

Efter at Toshiba endnu engang havde udtalt sig med uld i mund (de dristede sig til at sige, at jeg måskekunne gå op til 120 GB), tog jeg chancen, og købte en 320 GB Seagate Momentus 5400.6 til knap 400 kr. incl. fragt (Getmore.dk).

Det fungerer fortrinligt, også med genoprettelses-dvd'erne fra Toshiba. Som dog oprettede eet stort C drev på 300 GB, men det kan man heldigvis ret enkelt opdele i diskhåndtering.

Ingen points denne gang venner, da jeg ikke synes, at der var nogen, der ramte plet.

Endnu engang vil jeg udtrykke min forundring over, at leverandørerne yder så ringe support...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-10 15:17

Jammen så tillykke med at du selv fandt ud af det.