/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan jeg geninstallere xp
Fra : peteralf
Vist : 731 gange
50 point
Dato : 12-02-10 11:28

Jeg har installeret windows 7 på min stationære og derefter installerede jeg den på min bærbare idet jeg troede at jeg også godt kunne installere w7 på den. Nu melder installationen af Windows 7 på den bærbare ...at den er uægte og derfor nu vil jeg gerne tilbage til min gamle xp-version.
Jeg er ikke rigtig bekendt med måden at gøre det på.
Hvordan booter man?
Skal computeren formateres?
Eller kan jeg geninstallere xp ved bare at sætte cd-skiven i ?

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 12-02-10 11:38

Hold dig dog væk fra windows 7.
Selvfølgelig kan du geninstallerer din XP version fra din originale CD.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-02-10 11:51

Citat
Hold dig dog væk fra windows 7.

Det er jeg så ikke enig i, windows 7 er absolute i toppen af operativ systemer man kan vælge.

Men tilbage til dit spørgsmål, ja du kan godt installere XP igen. Du skal have fat i din windows XP installations CD og så skal du BOOTe fra den.

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 12-02-10 13:36

Hej webnoop!

Tak for svaret, men Du kunne vel ikke oplyse mig om hvordan man booter?
Jeg har aldrig prøvet det før.
p.a.

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 12-02-10 13:38

Hej Webnoop
Jeg glemte at spørge om man skal formatere først
p.a

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 12-02-10 13:59

Kig nederst på skærmen når du starter maskinen,der står noget om boot sequence og en tast du skal trykke på,tryk på den og du kan vælge hvad drev du vil boote fra,på stationære er det ofte f11,men du kan se det på skærmen lige når du har trykket på power kmappen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-10 14:49

Læg din XP cd i cd drevet og genstart computeren, lige efter start (boot) og før Windows starter så kommer der en besked på skærmen: Tryk en tast for at starte fra cd drev, det er fuldstændig ligemeget hvilken tast du trykker på men gør det hurtigt, ellers starter Windows 7 og du er lige vidt, når computeren er startet fra cd så vælg en ny installation og vælg at formatere harddisken, hvis du har flere partioner så pas på og vælg den rigtige til XP, hvis du kun har en partion og gerne vil have 2 eller flere, så er det nu du skal oprette partioner, Windows XP diskhåndtering kan ikke krympe drev C og oprette en ny partion efter at du har installeret

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 12-02-10 16:42

o.v.n.
Fejl,den booter ikke fra cd-drevet med mindre du beder den om det,det kan du i boot menuer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-10 17:07

Hvis ellers comp. står til at boote fra CD vil den besked som ovn taler om dukke op.

Men hvordan er win 7 lagt ind. Er det som opgradering, dual boot eller hvad.

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 13-02-10 18:51

Ak-ja ...det går ikke rigtigt for mig (amatør)
Jeg har været igang flere timer for at geninstallere min xp....men det ser ud til at cd-skiven har taget skade , for der bliver meldt fejl hele tiden.
Nu er mit spørgsmål.
Hvordan jeg nulstiller computeren og efterfølgende installerer en ny windows-version?
Som den er lige nu .......starter jeg op og 4-5 minutter efter melder den fejl og jeg kan ikke komme videre.
Jeg kan ikke starte med en ny version af windows HVAD GØR JEG ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-10 19:01

Hvis din XP melder fejl og din computer uden XP melder fejl......................så ville jeg begynde at kigge på om harddisken har det godt, og evt. udskifte den. Og så lægge en frisk XP på.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-02-10 06:48

Hvilke fejl melder den?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-02-10 06:49

Har du ikke en produktnøgle til Windows 7?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-02-10 06:51

Sorry, du har jo brugt den til din stationære computer, så køb en ny installation af Windows 7.