/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
størrelse på ubunto og Open office
Fra : samarit1
Vist : 857 gange
50 point
Dato : 01-02-10 18:19

hej jeg overvejer en lille netbook med kun 2GB hukommelse til at afvikle powerpoint på. er der nogen der ved om Ubuntu 9,10 og open office 3,1 kunne være på sådan en fætter uden at den bliver vildt langsom

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 01-02-10 18:51

Ingen problem overhovedet.
Men hvorfor ikke vælge en Mint i stedet for Ubuntu : http://www.linuxmint.com/
Den er langt nemmere at komme i gang med, når man er vant til Windows brugerfladen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-10 19:19

Nu vil jeg også lige prøve den Mint.

Men ellers har jeg en fordansket ubuntu "DABUNTU" kørende på en 2GB og en 8GB memorystick.
Min comp har indbygget bootvalg .....................men dabuntu er installeret med udtaget harddisk.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-10 01:27

Ubuntu har faktisk lavet et styresystem netop til netbooks, din computer vil blive hurtigere sammenlignet med Windows: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook
Linux mint er også ok, minten er bygget på Ubuntu og er specielt til dem som er bange for skiftet fra Windows til Linux, Linux mint ligner Windows XP utrolig meget:
http://www.linuxmint.com/download.php
både Ubuntu netbook remix og Linux mint har dansk sprog indbygget og kan køre live
på Ubuntu siden kan du læse hvordan du opretter en startbar usb hukommelses disk, metoden er den samme til Mint eller andre Linux hvis du vælger en anden distro

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-10 11:51

Øh - ikke alle Linux udgaver kan umiddelbart køre live på USB

Lige nu har jeg hentet Mint > brændt på CD > kørt live og så > installeret på en 4 Gb USB memorystick /pendrive > startet op på USB pendrive som kører lige nu.
(ubuntu 9.04 kører hurtigere på en af mine pendrive end denne Mint 9.10)

Mint fylder 2,4 GB af de 4 GB, men der er ikke opdateret eller foretaget andet, så jeg vil anbefale 8 GB (hurtigtype)

Ja den virker mere windowsagtig - men det er Linux jo ikke.

Ps. Danske netbank virker med det samme (Java er installeret)

Med installation på harddisk, vil jeg mene at Mint er et godt bud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 12:56

Citat
Med installation på harddisk, vil jeg mene at Mint er et godt bud
ja hvad ellers Mint er i standard opsætning også lidt hurtigere end Ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-10 13:19

Jammen ovn - jeg elsker at lege med de der USB pendrive. jeg har også en EEEbuntu på en USB.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 13:26

Citat
jeg elsker at lege med de der USB pendrive
jow jow det har jeg fundet ud af men har du overvejet hvor mange forskellige Linux og Windows som kan være på 1 harddisk? Selvfølgelig opdelt i mange partioner

Godkendelse af svar
Fra : samarit1

Dato : 02-02-10 13:31

Tak for svaret o.v.n.. det var lige det link jeg havde brug for selvom jeg ikke fik størrelsen på disse fætre men det går vel an kan jeg se andetsteds

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-10 13:38

Nemt - de kan være der alle sammen. Det skal bare styres af en bootmanager, og de fleste skal ligge på en udvidet partition i logiske drev.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 13:43

Selv tak - ja hent bare en af dem, de er begge 2 større end Ubuntu er normal, den kan være på en cd, det kan hverken Mint eller Ubuntu Netbook Remix men du skal jo også bruge en usb memory stik for at installere, jeg kan ikke huske den nøjagtige størrelse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-10 14:04

Størrelsen på Mint kan du se her:
http://www.kandu.dk/spg144548.aspx#1661362