/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Udskiftning af bundkort HP DV6165eu
Fra : hojriiskim
Vist : 1556 gange
35 point
Dato : 19-01-10 18:05

Hej.

Jeg har netop fået et projekt at mine forældre:
Deres HP Pavilion DV6165EU er gået i stykker. En IT-ansvarlig på min fars arbejde har kigget på den og mener det er bundkortet der er defekt. Jeg har derefter fået spørgsmålet om jeg kan finde et bundkort til den og skifte det. :)

Med til historien skal høre at HP har en forlænget garanti på denne computer(og flere) grundet en produktionsfejl der betyder at computeren på et tidspunkt kan gå i stykker. De bekræfter udfra min beskrivelse af problemet at det er bundkortet der er defekt, men at den forlængede garanti er udløbet for netop denne computer(grundt købsdato).

Så tilbage til det egentlige spørgsmål: Jeg er blevet spurgt om jeg kan finde et bundkort til den og skifte det. Jeg har rodet en del med computere og vil sige min viden og erfaring er over middelniveau, men ikke ekspert.

Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal finde et nyt bundkort?
Hvor kan jeg finde et nyt bundkort til billige penge?
Et det svært at skiftet bundkortet og hvad skal man være opmærksom på?

Håber i vil være behjælpelige - jeg har desværre ikke flere point pt.

På forhånd tak.

Kim

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-10 18:13

reservedele kan du få hos www.traderjoe.dk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-10 18:16

Det du skal være opmærksom på er om CPU passer i bundkortet, så det er vigtigt at vide hvilken CPU de kører med. Og hvilke ram de har.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-10 18:22

Der kan kun købes bundkort direkte til laptoppen, det skal passe. Granner - det er en bærbar.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-10 18:59

Peet

Jeg har ikke så meget forstand på en bærbar, men er der standarder for CPU til de bærbare? Og er det altid en bestemt RAM de kører med? Eller hvordan hænger det sammen?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-10 19:06

De skal passe præcis til den bærbar, det skal bruges til, det er ikke ligesom stationære, hvor det bare skal passe til cpu/ramtype.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-10 19:20

OK, jeg har kun åbnet 2 bærbare, skilt dem ad og samlet dem igen. Og de virkede, men det gør mig ikke til ekspert.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 35 point
Dato : 19-01-10 19:25

Ville aldrig selv begynde at kaste penge efter(ca. 1800 kr.) en HP 6-serie pc, eller 9-serie for den sags skyld!

Bundkrotene er alt for fejlbehæftede og holder ikke ret længe!

Hvorfor skriver jeg det? Fordi jeg lige pt. har 2 stk. defekte HP 9 & 1 stk. HP 6 stående, alle med defekte bundkort!

Køb en ny pc por jeres penge - Genbrug de stumper fra den defekte HP, evt. køb en ekstern HD boks til harddisken - Sæt RAM'en i nogle andre maskiner!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-10 19:45

Enig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-10 21:00

Nu må jeg indrømme, at jeg ALDRIG ville begynde at få skiftet bundkort i en bærbar. Det er for dyrt i forhold til hvor billigt man kan købe en bærbar i dag.

Vi kan spørge Peet, hvad koster det at få skiftet et bundkort i en bærbar, incl nyt bundkort.

Kommentar
Fra : Sorenk

Dato : 21-01-10 08:32

Har lige solgt min 3½ år gl DV6000 ( nypris 6700 ) for 450kr. den har være fejbehæftet helt fra starten, defekt bundkort, lydkort, trådløst netkort.. Fornylig røg grafikken, så måtte den ud..

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 22-02-10 08:45

Tak for svaret dogvillestar.

Kommentar
Fra : dogvillestar