/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Automatisk kopi af filer
Fra : o.v.n.
Vist : 723 gange
200 point
Dato : 16-01-10 10:53

Kan man det? Der er i alt 3 harddiske indbygget i min computer, harddisk nummer 1 har styresystemet Ubuntu, de to andre er til at gemme dokumenter, billeder og andet på.
Når jeg så lægger nye billeder eller andre filer ind på harddisk nummer 2, så ville det være rart om der automatisk kom en kopi på harddisk nummer 3, altså oprette en sikkerheds kopi med det samme.
Men kan det lade sig gøre?
Hvis ja -skal jeg betale for noget software til den opgave, eller kan man gøre det gratis?
Kender i en Windows løsning, så kom med den jeg har en XP computer som eventuel kan huse de 2 gemme harddiske indtil jeg finder en Ubuntu løsning

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 16-01-10 10:57

kan du ikke sætte dem op som raid

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-10 10:58

Du ku' jo køre de to datadiske i RAID 1, hvis dit bundkort understøtter RAID.
Gambrinus

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 16-01-10 10:59

men så bliver de jo slettet nu og her så det går nok ikke!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-10 11:00

Det du skal bruger er RAID system
http://www.hjemme-nas.dk/datasikkerhed/raid-giver-mere-sikkerhed-til-dine-data

Jeg har ikke arbejdet med raid, men det er det der bruges til datasikkerhed.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-10 11:08

Hej og tak for input tænkte nok der var et fint udtryk for metoden og det er altså RAID, nu skal jeg så lige finde ud af hvad det går ud på, jeg kommer igen når jeg har studeret lidt mere, også hvad mit gode gamle QDI KinetiZ 7T bundkort kan i den forbindelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-10 12:25

Det kan jeg så ikke med mit bundkort men jeg har fundet en ekstern løsning, 2 af diskene må så over i en boks, hvad siger i om den jeg har fundet her:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=877456&SamleMenuID=11&gruppe=5128&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=RaidSonicTechnolo&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-10 13:51

Ja det er en rigtig god metode til at gemme data.
Helst ens og lige store harddiske - men det er ikke altid en betingelse.

Ps.
http://www.markstahler.ca/2009/07/dlink-nas-323-debian-chroot-rtorrent-wtorrent/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-10 13:58
Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-10 16:08

alt hvad der er værd at vide om de forskellige raid opsætninger:
http://www.acnc.com/04_01_00.html

i din ubuntu Kan du lave et software-raid dvs at du kan tage de to diske du vil bruge til raid og lade ubuntu styre det, det er ikke nødvendigt at dit bundkort (selv om der er flere fordele ved at lave hardwareraid)

har ikke lige en dansk guide men kig evt her: http://www.beginlinux.com/server_training/server-managment-topics/998-create-raid-on-ubuntu-804-part-1

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-10 01:31

Tak for svaret EXTERMINATOR. lige noget for mig, og jeg er altså ikke helt analfabet hvad engelsk angår, siden er du viser her er meget forståelig, der kommer et nyt spørgsmål, hvis der skulle opstå problemer når jeg går fra teoti til praksis

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-10 01:39

sorry, har bare vænnet mig til at engelsk er et fyord på kandu.dk
folk kan jo ovenikøbet finde på at sætte googleoversatte links ind