/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Montere og dele drev på Ubuntu
Fra : o.v.n.
Vist : 859 gange
200 point
Dato : 31-12-09 12:43

Hej nu igen har jeg problemer med mine drev, der er 3 drev på en nummer 2 indbygget harddisk som hedder: /dev/sdb1/ og: /dev/sdb2/ og den tredie: /dev/sdb3/
så langt så godt det er jeg helt sikker på, disse 3 drev skulle gerne monteres automatisk og deles ved start af Ubuntu, jeg har lige opgraderet til nyeste Ubuntu 9.10 og fik ikke taget en kopi af den gamle fstab desværre, for et halvt år siden havde jeg samme problem men fik det løst med jeres hjælp,
først dette spørgsmål: http://www.kandu.dk/Spg136952.aspx
så blev drevene monteret og vist som ikoner på skrivebordet fra start, men kunne ikke deles,
så kom dette spørgsmål: http://www.kandu.dk/Spg137279.aspx
nu sidder jeg og kan ikke huske nøjagtig hvad jeg gjorde og kan ikke få drevene automatisk monteret igen, svaret er sikkert i spørgsmålene men jeg kan ikke gennemskue hvad og hvor, vil i hjælpe igen?
et hint: Drevet med billeder har jeg kaldt
Kode
/dev/sdb1/media/Billeder vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
den bliver ikke mounted automatisk det mener jeg den blev med Ubuntu 9.04, hvis jeg bare kan få det ene drev mounted automatisk, så er det jo bare ændre til samme indstilling på de andre drev, så hvad skal der stå i fstab?
I som svarer gider i hænge på til drevene både er monteret og delt, jeg skraber bunden af point beholdningen så der kan ikke komme et nyt spørgsmål før om en uges tid
Godt nytår til alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-09 13:04

Måske du kan bruge dette.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=501741

Jeg aner ikke selv en disse om det.......................................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-09 13:18

Men det undrer mig lidt at du kalder de harddiske
>>>>> 2 indbygget harddisk som hedder: /dev/sdb1/ og: /dev/sdb2/ og den tredie: /dev/sdb3/ <<<<

Er sdb ikke USB HD ????

Men OK jeg har kun bærbare comp. og de har kun een indbygget HD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-09 13:35

Der er 2 harddiske indbygget i den computer, den med Ubuntu på hedder /dev/sda og den anden som der ikke er styresystem på hedder /dev/sdb, min usb harddisk kommer til at hedde /dev/sdc når den sættes til, det er ikke noget jeg kalder dem, navnene er hentet fra Gparted og altså noget som Ubuntu kalder dem, så langt er jeg sikker - siden du lægger link til er på udenlandsk så det varer lidt inden jeg får den tydet, måske først i morgen jeg skal nemlig have huset fyldt af gæster i aften så lidt rengøring må der til først

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-09 13:39
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-09 13:42

Det ser ud som der er noget i det link, men som jeg husker fra i sommer så mountede det drevene men de kunne ikke deles, jeg må have mere hjælp PLEASE

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 31-12-09 14:28

Det er nok denne du skal bruge:

its linux... it will automount whats contained in the fstab
Det er Linux og vil automont hvad der ligger i fstab

you can tell it where you want to mount what partitions during the installation of ubuntu so you never have to mess with the fstab, it will take care of it for you.
Du kan fortælle hvor du vil mounte hvilke partitioner når du installerer ubuntu så du ikke behøver at rode med fstab og det ta'r hånd om det for dig.

just select the partition, and pick manually enter mount point, or whatever its called... then tell it where you want it to mount...
Bare vælg partitionen og vælg manuelt et mountpoint eller hvad det kaldes og så fortæl hvor du ønsker at det skal mount

like i have two large hard drives for storage
one i mount at /data
and teh other at /data/video
Som da jeg havde 2 store harddrives til lager og
den ene mount jeg som data og
den anden som data/video

so during the installation of ubuntu, when i get to the partitioning phase, i select what is sdb1 on my
Under installation af ubuntu, hvor jeg når til partitioneringen vælger jeg at sdb1 på min

machine (thats my first storage drive), tell it NOT to format the partition, then manually set its mount point to /data
maskine (det er min første lager drev) ikke skal formatere partitionen og så manuelt sætte den til
mount point /data

then i select sdc1, tell it NOT to format the partition, and manaully set its mount to /data/video
og så vælger jeg sdc1 til ikke at formatere partitionen og manuelt setter dens mount til /data/video

then the installation takes care of setting up the fstab, gets the correct uuid for the drive, in case its device name or label actually change, and all is groovy
Og så vil installationen sørge for at sætte sftab op til at give den korrekte uuid til drevet i tilfælde af
at drevnavnet eller label ændrer sig

post installation manual editing of fstab is simple as can be really... if you need any help many of us here can get you going with that
Hvis du vil have hjælp er der mange af os som vil hjælpe

edit: if you would like to use uuid instead of device you can obtain the uuid of all partitions, and any labels they have by opening up terminal and typing blkid

Nu er det mig der skriver:
Den der mountpoint - kan den ikke klares fra gparted...................flag

Oversættelsesklager modtages ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-10 17:45

Jeg forsøger med spørgsmålet blandt de sidste nye igen, Eyvinds metode er ikke den rigtige, måske er andre Linux folk kommet hjem fra juleferien

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-10 18:50

I am not a Linuxpeople - Jeg er ikke Linuxfolk......
I am just an ubuntuplayer - Leger kun med ubuntu.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-10 02:30

Tak for hjælpen Eyvind. den egentlige løsning fik jeg hos UbuntuDanmark, jeg havde ikke før hørt om programmet Graphical Storage Device Manager men den fik jeg installeret fra Synaptic og så behøvede jeg slet ikke selv at rode med fstab, jeg skulle bare indstille i programmet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-10 09:46

Det program må jeg prøve en dag.