/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu drev på netværk
Fra : o.v.n.
Vist : 971 gange
200 point
Dato : 22-06-09 13:23

Hej nu har jeg igen problemer med netværket, jeg har 2 harddiske i den aktuelle Ubuntu computer, før kunne jeg mounte de 3 drev på den anden harddisk, efter at jeg havde logget ind, og højre klikke på drevene, klikke på Sharing options, der kunne jeg så sætte drevene til deling på netværket, meget nemt og det gav fulde retiigheder til drevene fra de andre computere, både læse og skrive.
Jeg syntes det var besærlig hver gang at mounte drevene, og i mit sidste spørgsmål fik jeg løst det problem: http://www.kandu.dk/Spg136952.aspx nu er drevene mountet og vises med en ikon på skrivebordet med det samme jeg er logget ind, men nu kan jeg ikke sætte dem til deling med højre klik og Sharings options det blev så løst (troede jeg) ved at installere en grafisk brugerflade til Samba
Kode
sudo aptitude install samba system-config-samba
der kan jeg sætte markeringer alt efter hvilke mapper eller drev som skal deles og markeringer for de forskellige rettigheder, men men det viker ikke, jeg kan se drevene og komme ind i alle mapper, fra de andre computere, men jeg kan ikke tilføje nye filer eller oprette mapper, det kan jeg heller ikke fra den computer som har harddisken indbygget, drevene står som ejet af rott, hvordan ændre jeg det så det er mig der er ejer af drevene ?
Jeg skal på arbejde om lidt, og håber på gode forslag at afprøve, når jeg kommer hjem engang efter midnat

Accepteret svar
Fra : xodeus

Modtaget 200 point
Dato : 22-06-09 18:17

efter at have købt svaret på dit spørgsmål 20 point for at læse hvad du har der, så er jeg sikekr på at du ikke kan dele dine shares fordi du ikke er ejer af dem, eller står som ejer af dem.
Det gør du ved at skifte defaults ud med dette info: rw,uid=[your uid number],gid=[your gid number]

Altså her følger et eksempel:
/dev/sda3 /mnt/media ntfs-3g rw,uid=1000,gid=100,locale=en_US.utf8 0 0

Hvad du skal skrive under UID og GID kan du finde ved at gå til
System -> Administration -> Users and Groups

Disse ændringer skal selvfølgelig ske i /etc/fstab
Når du har genmountet dine diske/drev
sudo mount -a
så kan du opsætte samba igen. og så skulle det virke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-09 01:44

Tak for den udførlige beskrivelse, jeg forsøger i morgen, har ikke rigtig energi lige nu.
Lidt øv at du skulle ofre point på spørgsmålet, jeg var jo ikke her da du skrev, for så kunne jeg have givet dig de oplysninger du savnede, mit gæt er også at det er fordi Root står som ejer, jeg vil forsøge om dit forslag hjælper, jeg kopierer ind i fstab, så jeg håber at det står korrekt
Citat
Hvad du skal skrive under UID og GID kan du finde ved at gå til
System -> Administration -> Users and Groups
jo det kan jeg sikkert, men hvad skal jeg se efter ? Indtil nu har jeg været bruger af Ubuntu og det er ret nyt for mig, med de mere avancerede værktøjer, men jeg vil gerne lære meget mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-09 01:55

Det er øjnene man først bliver blind på, du skriver det jo i tredie linje, mit bruger ID er 1000 som i eksemplet, men jeg kan ikke nogen steder se GID, hvad er det ? Øh jeg fandt vist ud af det, ved at se under Users, det er gruppe ID ikke ? Og den er også som i eksemplet 100, så vil jeg bruge Kopier og Sæt ind i fstab.
Jeg sidder med min bærbare lige nu, men det er sikkert magen til på problem computeren, jeg ser efter i morgen ved middagstid

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-09 13:00

Tak for svaret xodeus. jeg rodede lidt med det, du havde skrevet ntfs og mine drev er FAT32, men med lidt ændringer i dit forslag så lykkedes det, nu har alle computere på mit netværk, både Windows og Linux de tilladelser som jeg giver i Samba tusind tak, jeg vil jo gerne blive lidt klogere og det lykkedes her