/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Klimaforandringer
Fra : MaikenBaromich
Vist : 675 gange
20 point
Dato : 30-11-09 11:34

Hej. Jeg er en pige på 18 år som går på STX (gymnasiet) 1 års.
Jeg har en opgave for som hedder 'Klimaforandringer' hvor jeg skal lave et eksperiment med et stearinlys. Disse er de eneste informationer man får, udover at det skal indeholde to fag indenfor naturvidenskab (Kemi, fysik, biologi)
Mit spørgsmål er så, om der er nogle som har nogle gode forslag til hvilke punkter jeg kan skrive om, og hvordan jeg udfører mit eksperiment?
Mvh Maiken :)

Kommentar
Fra : sober

Dato : 30-11-09 11:44

Hej Maiken!

Det var rigtigt godt, at du fandt vej til Kandu.dk, for her en en masse eksperter, som ved meget om disse ting, som I roder med i Gymnasiet.

Hvordan fandt du på at spørge netop her?

Mund-til-mund metoden?

Eller har Kandu.dk den høje status som "lærer-anstalt"?

Held og lykke med dit projekt.

sober

Accepteret svar
Fra : F.Kyllesbech

Modtaget 30 point
Dato : 30-11-09 12:06

Hej

Der er jo ingen tvilv om at man søger CO2 udslip i forhold til mange ting der påvirker CO2 udslippet. Man kan man lave en graf og skrive resultater/konklusion ud fra disse sammenligninger.

Man kan undersøge og skrive om hvor meget CO2 der bruges for at fremstille et steanlys. Der for du nok et chok i forhold til hyggen med et stearinlys.

Desuden kan du skrive om hvor meget ilt et stearinlys optager i et rum, da det er mere end man tror.

Det er rene undsøgelser på nettet og nemme at finde ud af.

Flemming.

Kommentar
Fra : KlapTorsk

Dato : 30-11-09 12:08

Du kan også lave et eksperiment i klassen.

1: Skru med for radiatoren så der bliver hunde koldt.

2: Skru op for fuld hammer, så der bliver overhedt.

= Klimaforandring !

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 13:18

Du kunne kombinere det med CO2 i en klasse med levende lys med´, hvis der grønne planter i klassen, og det bringer dig til ændrede vilkår for planter og dyr når vi får det varmere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-11-09 16:38

Måske kunne du arbejde ud fra en klassiker, at stille et tændt stearinlys i en skål med lavt vand og forsigtigt sætte et måleglas henover, med en tændstil el. lign på klem, så glasset ikke slutter tæt til bunden. Vandstanden stiger i glasset, og i løbet af kort tid slukker lyset, fordi ilten er opbrugt. Stigningen i vandstanden kan du se på målemærkerne på glasset, det ligger nok i underknaten af de 20%, da ilten som bekendt udgør 21% af luften.

Hvis du før og efter vejer lyset, kan du se hvor meget af lyset der er brændt af, hvoraf størstedelen må være blevet til co2. Hvis du har mulighed for at analysere luftarterne i glasset før og efter, vil det også vise stigningen i co2. Lyset vægttab vil jo være gået over i luften (og måske lidt opløst i vandet). Ellers bude du kunne beregne nogenlunde, hvor meget co2 der er dannet på grundlag af vægttabet.

Hvis du har tid kunne du lave et vækstforsøg, nogle planter (lige mange karsefrø i våd vat nok nemmest og hurtigst) i et par ikke helt lukkede identiske akvarier el. lign, et med et tændt stearinlys i, et uden, ellers identitiske forhold (lys, temperatur, jord, vand) derefter veje planternes tilvækst, mere co2 burde alt andet lige give større vækst=vægt i spirerne. Det er dog nok svært at være sikker på resultatet (bl.a. vil lyset sikkert give en højere temperatur), men derfor kan forsøget jo være interessant alligevel.

Husk, at planter har det som dyr, de har brug for ilt, især om natten, selv om de selv danner det ved fotosyntese, så der skal være noget luft tilgængelig.

Kommentar
Fra : MaikenBaromich

Dato : 04-12-09 14:26

Sober: Jamen jeg har flere gange søgt på internettet efter informationer og biologi osv og kom tit ind på denne side for at finde de rigtige svar. Jeg synes at der er vildt fedt at folk er så villige til at hjælpe hinanden:)

Resten: Tusind tak for jeres meget gode forslag, jeg kigger lige allesammen igennem og overvejer hvilket et forsøg jeg vil bruge :)

Godkendelse af svar
Fra : MaikenBaromich

Dato : 04-12-09 14:27

Tak for svaret F.Kyllesbech.

Kommentar
Fra : MaikenBaromich

Dato : 04-12-09 14:27

P.s Jeg er ny herinde, så det er svært for mig liiige at finde ud af det hele :D