/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Køler larmer
Fra : jes-a
Vist : 556 gange
40 point
Dato : 24-11-09 19:44

Hej

Der er flere blæsere i min computer, men de larmer ikke meget. Men det gør den lille blæser på mit grafikkort. Den ikke bare larmer, men giver også resonans i kabinettet, så det også larmer.
Det duer jo ikke at pille blæseren fra kortet, så hvad kan jeg gøre for at reducerer støjen fra denne blæser?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-09 20:06

Den er nok snavset så der er uballance og det får den måske til at vibrere.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-11-09 20:18

Eller også er den blevet renset for kraftigt, blevet ski skæv og vibrerer . Og så skal der en ny på.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-11-09 20:19

Der trænger sikkert til em rengøring af køleribberne inde under blæseren. Demonter den og blæs snavset væk. Grunden til den kører med den voldsomme hastighed og dermed larmer er at grafikkortet ikke akn komme af med varmen, og da blæseren er temperatur styret kører den med rasende hastighed.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 24-11-09 20:42

Nu er den renset, og den larmer stadig.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 40 point
Dato : 24-11-09 20:52

Skift den.
Hvis det er et dyrt grafikkort, du har, kan det nok betale sig at købe en bedre mølle til det.
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?s=popularity&nf=%2bspecifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fK%c3%b8ling%7c25%2fGrafikkortk%c3%b8ling%7c253%24&cpath=1-2-25-253&sp=all
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-09 20:52

Hvis den er ren på alle vinger, og køleripperne også er rene.
Så kan den jo også være så slidt at den ryster.
Men slidte lejer skriger/hyler som regel.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 25-11-09 08:07

slidte lejer giver vibrationer! Har lige skiftet blæseren på min datters PC, efter først at have renset og smurt lejet. Da det ikke hjalp var der kun at skifte den. I en gammel PC fandt jeg en i samme størrelse, men med kuglelejer (af fabrikatet Pabst), godt nok var jeg så nødt til at flytte stik og ledning over. Men nu er den helt støjfri.
God jagt efter en ny eller brugt med kugleleje!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 26-11-09 12:52

Er det for ricikabelt at sætte passiv køling på. Det er et ati 9600.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-02-10 22:07

Jeg har købt et nyt.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 01-02-10 22:08

Tak for svaret Gambrinus.