/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Dansk tegnsæt.
Fra : pakube
Vist : 1677 gange
50 point
Dato : 22-11-09 11:49

Hej alle i kloge mennesker.

Jeg har Windows Vista & et "gammelt" DOS program. Når jeg åbner en Komandopromt, har jeg dansk tegnsæt (ÆæØøÅå), men når jeg starter dosprogrammet, så her jeg, tror jeg nok, engelsk tegnsætning. Hvad kan jeg gøre, for at få dansk tegnsæt i dette "gamle" dosprogram?

Hilsen Pakú - Pakube.dk.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-09 12:15

Når du kører i DOS er der en CONFIG.SYS OG EN AUTOEXEC.BAT fil, som hhv. skal indeholde følgende linier:

COUNTRY=045,865,C:\DOS\COUNTRY.SYS

og i autoexec.bat

C:\DOS\MODE CON CP PREP=((865 850) C:\DOS\EGA.CPI)
C:\DOS\MODE CON CP SEL=865

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-09 12:33

Og så har en kommandoprompt IKKE noget med DOS at gøre....

Den simulerer bare

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 60 point
Dato : 22-11-09 12:33

Men det er anderledes på en vista.
Jeg har ikke selv testet dette, men det skulle efter sigende virke ;)

I CONFIG.NT:

COUNTRY=045,850,C:\Windows\System32\COUNTRY.SYS

I AUTOEXEC.NT:

C:\Windows\System32\KB16 DK,865,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYS

Der mangler for øvrigt et , imellem 850 og 865 i DOS-versionen i det første svar. Her har jeg udeladt tegnsæt 850, om er nordisk, hvor 865 er rent dansk.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-09 12:36

Dumme mig

Selvfølgelig skal 850 i CONFIG.NT også være 865

Kommentar
Fra : pakube

Dato : 22-11-09 16:52

Jeg får at vide, adgang nægtet. Hvad så nu?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-09 16:55

adgang til hvad ?

Kommentar
Fra : pakube

Dato : 22-11-09 17:08

Jeg får adgang nægtet, når jeg vil gemme autoexec.bat & config.sys

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-09 17:11

Forstår jeg det ret, når du henter dem et bestemt sted og vil gemme dem igen samme sted efter redigering ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-09 17:15

Du kan fjerne en evt. skrivebeskyttelse ved at skrive (ved prompten) attrib -r autoexec.bat og ligeså ved config.sys.

Kommentar
Fra : pakube

Dato : 22-11-09 18:43

Selv om jeg rettede config.sys og autoexec.bat virkede det ikke, men ved at lave en batfil, hvor jeg først skriver "C:\Windows\System32\KB16 DK,865,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYS" og derefter kalder jeg det dosprogram jeg gerne vil bruge, ov wupit så ville den gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : pakube

Dato : 22-11-09 18:44

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-09 19:54

Jamen, bare det virker, så ......

Uha, hvor ku jeg mærke, at det er længe siden, det der DOS