/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Visning af moms på faktura
Fra : dscoop80
Vist : 1065 gange
300 point
Dato : 05-11-09 17:32

Hej.

Jeg har for nylig startet et enkeltmandsfirma, indenfor IT-konsultation og Web-udvikling. Mit spørgsmål drejer sig om de faktura'er jeg giver mine kunder. Jeg er moms-registreret, men tjener under 50.000 kr. pr. år, så skal derfor ikke betale moms kunne jeg læse mig til. Mit problem, eller spørgsmål er så om det er lovligt at skrive moms på kundernes faktura, samt at de betaler moms til mig, når jeg ikke betaler moms selv før efter jeg har tjent 50.000 kr. pr. år?

Håber en derude har en løsning.

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-11-09 17:40

Du har ingen pligt til, at registrere dig med en omsætning under 50K, men er du registreret skal du også betale moms, og momsen skal være synlig på faktura.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 05-11-09 17:47

Nej, men jeg tænkte jeg ville moms-registrere mig alligevel, i tilfælde af at jeg kom til at tjene mere end 50K, men jeg skal vel ikke betale moms når jeg tjener under 50K pr. år? Og er det derfor stadig lovligt at opkræve moms fra kunderne?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 310 point
Dato : 05-11-09 17:48

Det er ikke lovligt, at opkræve moms, når der ikke betales moms, det er bedrageri.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-11-09 17:50

Er du først momsregistret skal der også indsendes en momserklæring, uanset om det er i minus eller plus, du bliver grillet af told/skat, hvis du ikke gør det.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-11-09 17:51

Ganske kort, du skal altid betale moms, når du er momsregistreret.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-11-09 17:54

Jeg har været selvstændig siden 1968, så en smule kender jeg til reglerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-09 18:19

Moms er jo noget der opkræves på vejne af "skat", så den påtrykte moms er ikke din, men noget der tilhører "skat".
Det er farligt at kræve moms uden at sende videre.................kunden trækker måske fra på et tidspunkt, og så hænger du på krogen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 05-11-09 18:44

Moms = STU

Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 05-11-09 18:57

Eyvind

hvor tit tror du Told & Skat laver krydsrevision på private (forhåbentlig ikke så tit)

per

Godkendelse af svar
Fra : dscoop80

Dato : 05-11-09 18:57

Tak for svaret peet49. Det var det svar jeg ville have på mit spørgsmål, så jeg ikke får lavet noget rod i fakturaerne.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-11-09 07:36

Selv tak

Kommentar
Fra : Rikke4200

Dato : 20-12-10 18:36

Så snart du er moms reg, så SKAL du betale moms... Men behøver først at blive moms reg når du har tjent 50000.